نماینده پارلمان عراق امروز دوشنبه هشدار داد که آمریکا قصد دارد حملات محدودی داخل عراق به برخی از گروه های «الحشد العشبی» انجام دهد.

 

به گزارش جماران به نقل از وبسایت عراقی المعلومه، «عامر الفایز» نماینده پارلمان عراق امروز دوشنبه هشدار داد که آمریکا قصد دارد حملات محدودی داخل عراق به برخی از گروه های «الحشد العشبی» انجام دهد.

این نماینده عراقی از دولت عراق خواست که همه تدابیر لازم را برای پاسخ به هر گونه تجاوز خارجی اتخاذ کند.

الفایز در گفت و گو با وبسایت المعلومه تأکید کرد که آمریکا در حال انجام رزمایش هایی داخل خلیج فارس به منظور انجام حملات نظامی محدود به برخی از گروه های الحشد الشعبی است که گمان می کند به ایران نزدیک هستند.

وی افزود: اوضاعی که آمریکا اکنون سپری می کند به این کشور اجازه نمی دهد که حملات نظامی گسترده ای داخل عراق انجام دهد.

عامر الفایز همچنین گفت: آمریکا تلاش می کند که مقرهای برخی از گروه های الحشد الشعبی را که تهدیدی خطرناک برای حضور نظامی آمریکایی ها داخل عراق شکل می دهند، هدف قرار دهد.

این در حالی است که امروز نخست‌وزیر موقت عراق تأکید کرد که نیروهای عراقی اطلاعاتی را رصد کرده‌اند که حاکی از پروازهای بدون مجوز و نگران‌کننده در نزدیکی مناطق نظامی این کشور است.

«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر موقت عراق امروز دوشنبه گفت  که اقدامات غیرقانونی  در حمله به پایگاه‌های نظامی عراقی یا  نمایندگی‌های خارجی ، هدف گرفتن حاکمیت عراق است و تمام تدابیر برای پیگری عاملان این اقدامات به کار گرفته خواهد شد.

عبدالمهدی تصریح کرد: اطلاعاتی را که نیروهای ما رصد کرده‌اند حاکی از پروازهای بدون مجوز در نزدیکی مناطق نظامی است و دولت عراق با نگرانی این موضوع را دنبال می‌کند.

وی در ادامه درباره انجام هر اقدام تعرضی بدون کسب موافقت دولت عراق هشدار داد و گفت: انجام اقدامات نظامی بدون مجوز تهدیدی برای امنیت شهروندان و نقض حاکمیت عراق و منافع عالی کشوراست.

عبدالمهدی تأکید کرد، تلا‌ش‌ها باید بر روی مقابله با داعش، گسترش امنیت ، حمایت از دولت و کشور و مقابله با کرونا متمرکز شود.

این در حالی است که چند روز پیش روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» از قصد آمریکا برای حمله گسترده به مواضع «کتائب حزب‌الله عراق» خبر داده بود.

نیویورک ‌تایمز در یک گزارش اختصاصی از دستور پنتاگون برای تهیه طرح نظامی جهت نابودی کتائب حز‌ب ‌الله عراق خبر داده است.

این روزنامه آمریکایی در عین حال افزوده چنین طرحی دشواری های زیادی دارد و به نقل از یکی از فرماندهان ارشد ارتش آمریکا گفته این طرح علاوه بر موانع لجستیکی، احتمال درگیری نظامی گسترده با ایران را افزایش خواهد داد.

به گفته نیویورک تایمز، در جریان جلسه روز 19 مارس در کاخ سفید، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دستوری برای اجرای چنین طرحی صادر نکرده، اما به پنتاگون مجوز داده به تهیه نقشه نظامی برای چنین عملیاتی ادامه دهد.

این نشست به دنبال نگرانی از تداوم حملات موشکی به پایگاه های آمریکایی در عراق انجام شد، حملاتی که اواخر اسفند 98در پایگاه «التاجی» به کشته شدن دو آمریکایی منجر شد.

پس از نشست کاخ سفید، طولی نکشید که دستور پنتاگون به ژنرال «رابرت رایت» فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق ابلاغ شد. ژنرال رایت پس از دریافت این دستور، در نامه ‌ای که هفته گذشته به واشنگتن ارسال کرد هشدار داد از آن جا که کتائب حزب الله عراق تحت حمایت مستقیم ایران قرار دارد، چنین طرحی ممکن است به جنگ تمام عیار با ایران بینجامد.

وی همچنین در نامه خود تاکید کرد اجرای این طرح ضمن آن که با ماموریت اصلی آمریکا در عراق یعنی مقابله با داعش تعارض دارد، مستلزم اعزام چند هزار سرباز و تجهیزات اضافی به عراق است.

به گزارش نیویورک تایمز، نامه ژنرال رایت در مخالفت با دستور پنتاگون، نشانگر اختلاف جدی در داخل دولت ترامپ بر سر این موضوع است.

به نظر می آید اعلام طرح نابودی کتائب حزب الله در شرایط فعلی، بیش از آن که جنبه واقعی و عملیاتی داشته باشد، حالت تبلیغاتی و عملیات روانی دارد، خصوصا آن که آمریکایی ها ضربات سختی از سوی مقاومت عراق دریافت کرده و در سطح رسمی با درخواست دولت عراق جهت خروج مواجه هستند.

علاوه بر اختلافات داخلی میان دولتمردان آمریکایی نسبت به این گونه طرح ها، شرایط حساس عراق و منطقه به آنان اجازه چنین ریسکی را نداده و در صورت هر گونه حماقت، هزینه ها و تلفات آمریکایی ها افزایش یافته و به دست خود روند عقب نشینی و خروج از عراق و منطقه را تسریع خواهند کرد.

از سوی دیگر، یک منبع امنیتی عراق از فرود چند هواپیمای حامل نظامیان و مستشاران آمریکایی در پایگاه «عین‌الاسد» در استان الانبار خبر داد.

یک منبع امنیتی عراق روز گذشته-یکشنبه- گفت که چند هواپیمای حامل نظامیان و مستشاران آمریکاییدر میان تدابیر بی‌سابقه امنیتی در پایگاه «عین الأسد» در منطقه «هیت» واقع در غرب «الأنبار» فرود آمدند.

این منبع افزود که این هواپیماها همچنین حامل تجهیزات جنگی بود که ممکن است از مکان‌هایی که نیروهایی آمریکایی اخیرا آنجا را ترک کرده‌اند، به عین الأسد انتقال داده شده باشد.

 این منبع همچنین گفت که «پایگاه هوایی عین الأسد شاهد تحرکات غیرعادی هواپیماها همزمان با پرواز گسترده هواپیماهای جنگی آمریکا بر فراز این پایگاه بود».

«قصی الانباری» از رهبران سازمان الحشد الشعبی عراق روز شنبه از تحرکات آمریکا برای حمله به مواضع این سازمان خبر داده و گفته بود که الحشد الشعبی نیز تدابیر احتیاطی برای ناکام گذاشتن این طرح اتخاذ کرده است.

از سوی دیگر «کریم علیوی» نماینده ائتلاف «الفتح» به رهبری «هادی العامری» خروج کارمندان سفارت آمریکا از عراق را زمینه‌سازی برای حمله به مواضع نظامی عراق از جمله الحشد الشعبی دانست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.