شمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در بسیاری از کشور‌های جهان ازجمله کشور‌های اروپایی و بویژه آمریکا در 24 ساعت گذشته افزایش داشته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس امروز یکشنبه گزارش داد شمار قربانیان ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا در مدت 48 ساعت با افزایش دو برابری، به 2،227 نفر رسید.

براساس آمار دانشگاه جان هاپکینز، شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در آمریکا 123،750 نفر رسید.

شمار قربانیان کرونا در آمریکا تا روز پنجشنبه یک هزار نفر اعلام شده بود.

هم اکنون آمریکا بیشترین شمار مبتلایان به بیماری کرونا را در جهان دارد. اما آمریکا از نظر قربانیان در رتبه ششم و پس از کشورهای ایتالیا، اسپانیا، چین، ایران و فرانسه قرار دارد. در ایتالیا شمار قربانیان کرونا به 10 هزار و 23 نفر رسید.

مراکز کنترل و مقابله با بیماری‌ های واگیردار از ساکنان ایالت‌ های «نیویورک، نیوجرسی و کانکتیکات» خواستند به مدت 14 روز از سفر‌های داخلی خودداری کنند.

ایالت نیویورک و شهر نیویورک طی هفته اخیر کانون اصلی شیوع ویروس کرونا در آمریکا بوده‌ اند.

شمار مبتلایان به کرونا در ایالت نیویورک 52 هزار و 318 نفر و تعداد قربانیان 728 نفر اعلام شده است.

«اندرو کومو» فرماندار نیویورک در کنفرانس خبری عصر شنبه خود تاکید کرد که پیش بینی‌ های قبلی در خصوص شیوع کرونا در این ایالت همچنان معتبر است و نقطه اوج احتمالا در دو تا سه هفته آینده است.

به علاوه او انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری در این ایالت را برای تقریبا دو ماه تا 23 ژوئن عقب انداخته است.

این درحالی است که موارد تایید شده ابتلا در نیویورک حدود نیمی از کل موارد بیماری در آمریکاست.

کومو گفت که این ایالت به زودی نیازمند 30 هزار دستگاه تنفس مصنوعی خواهد بود.

گزارش می شود که بیمارستان های شهر نیویورک به سرعت با کمبود تجهیزات پزشکی از جمله تجهیزات محافظتی برای پرستاران و پزشکان روبرو می شوند. مقام های سایر ایالات هم هشدار می دهند که ممکن است به زودی با مشکل مشابهی روبرو شوند.

روز شنبه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفت که اعمال قرنطینه بر ایالت نیویورک را در تلاشی برای مهار شیوع کرونا بررسی می کند.

او به خبرنگاران گفت که مایل است نیویورک قرنطنیه شود چون از کانون های شیوع بیماری در آمریکاست.

با این حال او شنبه شب گفت کارگروه مبارزه با شیوع کرونا در کاخ سفید اکنون به او توصیه کرده که نیاز به قرنطینه نیویورک نخواهد بود.

فرماندار نیویورک در واکنش این ایده را «نامعقول» خوانده بود.

کومو گفت که این ایالت از پیش تدابیری مشابه "قرنطینه" مثل ممنوعیت گردهمایی بزرگ و دستور در خانه ماندن مردم را صادر کرده است، اما گفت او با هرگونه اعمال مقررات «منع تردد» مخالفت خواهد کرد.

کومو به سی ان ان گفت اعمال مقررات منع تردد در نیویورک از نوعی که در ووهان چین شاهد بودیم «معنی ندارد» چون «باعث سقوط بازارهای بورس به گونه ای خواهد شد که بهبود اقتصادی آمریکا را برای ماه ها یا شاید سال ها غیرممکن خواهد کرد.»

کومو پیشتر به خبرنگاران گفت که تلفنی با ترامپ صحبت کرده، اما رئیس جمهور اشاره ای به قرنطینه نکرده است.

دونالد ترامپ گفته بود که هدفش از اعمال قرنطینه احتمالی کاهش سرعت انتشار ویروس به سایر بخش های آمریکاست.

او برای مثال گفت که در فلوریدا مشکلات زیادی ایجاد شده چون خیلی از نیویورکی ها به آنجا می روند که نباید اینطور باشد.

البته کاخ سفید از قبل دستور داده بود هر کسی نیویورک را ترک می کند باید خود را برای 14 روز قرنطینه کند.

شهردار نیویورک هم گفته است، شمار مبتلایان در این شهر 23 هزار 112 نفر رسیده است و 365 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

در همین حال، فرماندار ایالت «ایلینوی» روز شنبه اعلام کرد یک نوزاد یک ساله که تست کرونای او مثبت اعلام شده بود، جان خود را از دست داده است. این نخستین مورد مرگ ثبت شده یک نوزاد بر اثر کرونا در آمریکا است.

تا غروب روز شنبه دست کم از 215 میلیون آمریکایی خواسته شده است برای جلوگیری از شیوع کرونا در خانه بمانند. شبکه سی ان ان می گوید این رقم تا روز دوشنبه به 225 میلیون نفر خواهد رسید.

پیامدهای تعطیلی فعالیت های اقتصادی و اجتماعی در آمریکا باعث شده است که تعداد متقاضیان بیمه بیکاری در آمریکا طی هفته گذشته با به جا گذاشتن رکورد جدیدی به 3.3 میلیون نفر برسد.

 

ایتالیا؛ افزایش شمار بهبودیافتگان

در ایتالیا دومین کانون اصلی شیوع کرونا بین کشورهای دنیا، در یک روز 889 نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

به نسبت روز جمعه اما شمار کشته شدگان 30 نفر کمتر است.

در مجموع 10 هزار و 23 نفر در این کشور جان خود را از دست داده‌ اند.

ایتالیا بالاترین شیوع کووید-19 را در اروپا و جهان دارد.

تقریبا تمام مکان‌ های عمومی در این کشور تعطیل است و از مردم خواسته شده در خانه بمانند.

از رم، پایتخت ایتالیا خبرهای کم و بیش امیدوار کننده‌ ای به گوش می‌ رسد. شمار بهبودیافتگان افزایش یافته است و به بیشترین حد در این هفته رسیده است. در عین حال رشد شمار مبتلایان جدید نیز به نسبت روز جمعه کاهش یافته است و به 3،651 رسیده است. یعنی 750 نفر کمتر از روز قبل از آن.

مقامات هشدار داده‌اند که محدودیت‌ ها تا چند روز دیگر و دستکم تا سوم آوریل ادامه خواهد یافت.

در لومباردی تاکنون 6 هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

در این منطقه با وجود اینکه تعداد درگذشتگان افزایش یافته اما در دو روز گذشته سیر صعودی تعداد مبتلایان در مقایسه با روز پنجشنبه کاهش یافته است. این موضوع می‌ تواند نشانه‌ ای امیدوار کننده باشد برای گذر از دوران اوج و پیک این بیماری.

با این حال مقامات نگرانند سرایت و شیوع کرونا در مناطق جنوبی و کم‌ در آمد و فقیر ایتالیا هستند.

این کشور در عین حال به کمبود شدید تجهیزات پزشکی مواجه است.

 

چین؛ ثبت یک مورد داخلی ابتلا

کمیسیون ملی بهداشت چین امروز یکشنبه اعلام کرد بعد از یک هفته که هیچ موردی از ابتلای جدید به کرونا در چین گزارش نشده بود، امروز یک مورد داخلی در استان هنان این کشور ثبت شده است.

کمیسیون ملی بهداشت چین اعلام کرد که در 24 ساعت گذشته 44 مورد وارداتی ثبت شده است و 5 تن هم به اثر ابتلا به کرونا جان باخته اند با این حساب شمار افراد وارداتی آلوده به کرونا در چین به افزون بر 500 تن رسیده است.

بر اساس این گزارش شمار کل مبتلایان در چین تاکنون به 81،439 و شمار جان باختگان هم به 3،300 تن رسیده است.

کمیسیون ملی بهداشت چین گزارش کرد همچنین با درمان 477 تن دیگر از بیماران در چین، شمار درمان شدگان به 75،448 تن رسیده است.

همچنین در شبانه روز گذشته 28 مورد مشکوک به ابتلا به کرونا در چین شناسایی شده است.

بر اساس این گزارش در مناطق هنگ کنگ، تایوان و ماکائو نیز تاکنون 902 تن به کرونا مبتلا شده که از این تعداد 152 تن درمان شده و 6 تن نیز فوت شده اند.

 

انگلیس؛ انتقاد از دیر اجرا کردن قرنطینه

در انگلیس یک مقام بهداشتی این کشور گفته «اگر شمار قربانیان را زیر 20 هزار نفر نگه داریم هم خوب عمل کرده‌ ایم.»

برخی دانشمندان انگلیسی منتقد آن بودند که دولت زودتر سیاست قرنطینه را اجرا نکرد.

با مرگ بیش از 200 نفر دیگر از مبتلایان کرونا در انگلیس شمار قربانیان از هزار نفر گذشت.

تاکنون 1،019 نفر از مبتلایان این بیماری در انگلیس جانشان را از دست داده‌اند.

آمار رسمی حاکی از ابتلای 17،089 نفر است.

در این کشور یک مجموعه نمایشگاهی بین المللی شرق لندن به بیمارستانی صحرایی تبدیل شده است. این بیمارستان چهار هزار تخت خواهد داشت.

«بوریس جانسون» نخست وزیر نیز در نامه‌ ای که برای همه ساکنان انگلیس ارسال کرده هشدار داده که در بحران کرونا وضعیت پیش از آنکه رو به بهبودی بگذارد، بغرنج‌ تر هم خواهد شد.

جانسون که خودش نیز مبتلا به کرونا شده و در قرنطینه خانگی به سر می‌ برد نوشته است که ممکن است محدودیت‌ های بیشتری در انگلیس برای مقابله با این ویروس اعمال شود.

 

اسپانیا؛ رشد بهبودیافتگان 

شمار قربانیان کرونا در اسپانیا به مرز 6 هزار نفر رسیده است.

در شبانه‌روز گذشته 832 نفر دیگر بر اثر ابتلا به کووید-19 درگذشته‌ اند و شمار جان‌ باختگان در اسپانیا به 5،982 نفر رسیده است.

در مجموع 73،235 نفر در اسپانیا مبتلا به کرونا تشخیص داده شده‌ اند.

همچنان که شمار مبتلایان و قربانیان کرونا در اسپانیا افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته، میزان بهبودی هم رشد کرده است.

نزدیک به 3 هزار نفر دیگر از مبتلایان در اسپانیا بهبود یافته‌اند که این به معنی بهبودی در مجموع 12،285 نفر و 31درصد رشد بهبودیافتگان است.

 

افزایش 6 هزار نفری در آلمان و روزهای سخت فرانسه

شمار مبتلایان قطعی کرونا در آلمان ظرف شبانه‌ روز گذشته افزایشی بیش از 6 هزار نفری داشته و به 57،695 مورد رسیده است.

در آلمان هم تاکنون 433 نفر جان خود را از دست داده‌ اند.

در آلمان تعداد مبتلایان تایید شده در شش روز گذشته دو برابر شده است.

گفته می شود آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان درخواست نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را برای دادن دستگاه تنفس مصنوعی به این رژیم رد کرد.

در فرانسه «ادوار فیلیپ» نخست وزیر این کشور گفته 15 روز اول آوریل سخت تر از 15 روز گذشته خواهد بود.

در فرانسه 37 هزار مورد ابتلا شناسایی شدند و تاکنون 2،314 نفر نیز جان خود را از دست داده‌ اند.

 

آمار در سایر کشورهای اروپا

در سوئیس نیز بیش از 14 هزار نفر مبتلا گزارش شده و 264 نفر نیز جان خود را از دست داده اند.

کشور هلند هم نزدیک به 10 هزار مبتلا داشته و 639 نفر نیز فوت کرده اند و در بلژیک نیز بیش از 9 هزار نفر مبتلا به کرونا شناسایی شده و 353 مورد مرگ نیز ثبت شده است.

کشورهای اتریش، ترکیه، پرتغال، نروژ، سوئد، چک، ایرلند، دانمارک، لوکزامبورگ، لهستان، رومانی، روسیه، فنلاند و یونان نیز هر کدام ابتلای بیش از یک هزار نفر را داشته اند.

 

کره جنوبی؛ نرخ بهبود از نرخ ابتلا پیشی گرفت

کره جنوبی می‌گوید برای اولین بار از زمان شیوع کرونا در شبانه‌ روز گذشته شمار بهبود یافتگان از شمار مبتلایان تازه بالاتر بوده است.

146 مبتلای دیگر به ویروس کرونا شناسایی شدند و به این ترتیب مجموع مبتلایان در کره جنوبی به 9،583 نفر رسید که از میان آنها 5،033 از بیمارستان مرخص شده‌ اند.

آزمایش وسیع، ردیابی مبتلایان و افراد در تماس با آنها و همچنین قرنطینه سریع روش‌ هایی بوده‌ اند که باعث شده کره جنوبی به نسبت دیگر کشورها در کنترل کرونا موفق‌ تر بوده باشد.

 

نیوزیلند؛ تایید اولین قربانی

«اشلی بلوم فیلد» مدیرکل وزارت بهداشت نیوزیلند امروز اولین مورد فوتی در این کشور در اثر ابتلا به کرونا را تایید کرد.

تاکنون 514 نفر در نیوزیلند به این ویروس مبتلا شده اند.

این مقام نیوزیلندی همچنین عنوان کرد که اولین مورد فوتی زنی حدود 70 ساله در ابتدا علائم آنفولانزا داشت.

دولت نیوزیلند اخیرا برای پیشگیری از گسترش شیوع کرونا در این کشور تدابیر سختگیرانه ای را در پیش گرفت از جمله دو گردشگر خارجی را به دلیل رعایت نکردن قانون قرنطینه 14 روزه برای جلوگیری از شیوع این ویروس، بازداشت کرد تا آنها را به کشورشان بازگرداند.

همچنین «جاسیندا آردرن» نخست وزیر نیوزیلند چند روز پیش محدودیت‌ های سختگیرانه‌ ای را اعمال کرد که تقریبا همه مسافران ورودی به خاک این کشور را به قرنطینه خانگی 14 روزه ملزم می‌ کند.

 

سازمان جهانی بهداشت بار دیگر تاکید کرد: کرونا از طریق هوا منتقل نمی‌ شود

سازمان جهانی بهداشت در حساب توئیتری خود نوشت ویروس کرونا از طریق هوا منتقل نمی‌ شود. ویروس کرونا عمدتا از طریق قطرات پخش شده از سرفه، عطسه و صحبت کردن فرد آلوده منتقل می‌ شود. برای محافظت از خود: فاصله یک متری از دیگران را حفظ کنید، سطوح را ضد عفونی کنید، دست خود را بشویید و از لمس کردن چشم، دهان و بینی خودداری کنید.

 

کانادا؛ اقدامات دولت برای جلوگیری از شیوع ویروس

در بخشی از اقدامات دولت کانادا برای جلوگیری از شیوع کرونا، در پارک‌ های این کشور با الصاق اطلاعیه و کشیدن نوار زرد اطراف وسایل بازی، کودکان در استفاده از این وسایل منع شده اند.

همچنین در یکی از فروشگاه‌ های زنجیره‌ ای معروف با نام «نوفریلز» در تورنتو کانادا، با هدف جلوگیری از شیوع کرونا، برای صندوق داران طلق پلکسی گلس نصب شده است.

دو هفته پیش تست کروناویروس همسر «جاستین ترودو»  نخست وزیر کانادا مثبت شد. در این ارتباط نخست وزیر تصمیم گرفت که در رژیم قرنطینه بماند و از خانه کار کند اگرچه علائم بیماری را نداشت.

حال همسر ترودو در صفحه فیس بوک خود نوشت: « من می خواستم با شما این خبر را به اشتراک بگذارم : من الان خیلی بهترم و نتایج مثبتی از معاینه پزشکی دکترم و همچنین سازمان بهداشت اتاوا دریافت کرده ام.» او از همه کسانی که برای او آرزوی بهبود کردند تشکر کرد.

 

برزیل؛ شمار جان باختگان به 116 نفر رسید

شمار مبتلایان به کرونا در برزیل به سه هزار و ۹۰۴ نفر و شمار فوتی‌ها به ۱۱۶ نفر افزایش یافت.

 

مکزیک؛ افزایش شمار مبتلایان/ مردم یک ماه در منازل خود بمانند

شمار مبتلایان به کرونا در مکزیک با 131 نفر افزایش به 848 نفر رسید و شمار فوتی‌ ها هم به 16 نفر افزایش یافت.

دولت مکزیک در راستای مقابله با شیوع کرونا از مردم این کشور خواست تا یک ماه در منازل خود بمانند.

«هوگو لوپز گاتل» معاون وزیر بهداشت مکزیک با اعلام این درخواست، گفت که این اقدام تنها راه کاهش انتقال ویروس کروناست. وی روز پنجشنبه نیز گفته بود که دولت فدرال این کشور همه فعالیت‌ های غیرضروری را متوقف می‌ کند.

 

2600 نفر در آفریقا به کرونا مبتلا شدند

«تدروس ادهانوم» رئیس سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آفریقا از 2600 نفر گذشته است.

ادهانوم افزود: شمار مبتلایان به کرونا در آفریقا به 2650 نفر رسیده و 49 نفر نیز بر اثر ابتلا به ویروس در این قاره، جان خود را از دست داده اند.

همچنین 214 بیمار مبتلا به کرونا در این قاره بهبود یافته اند.

 

کنگو؛ اعمال محدودیت‌ های عبور و مرور

رئیس جمهور کنگو از اعمال محدودیت‌ های عبور و مرور در راستای مقابله با کرونا خبر داد.

رئیس جمهور کنگو در شبکه تلویزیون ملی این کشور اعلام کرد: در راستای تدابیر مقابله با شیوع ویروس کرونا از 31 مارس به مدت یک ماه در بین ساعت های 20:00-05.00 مقرارت منع عبور و مرور اعمال خواهد شد. وی  گفت: نیروهای امنیتی برای اجرای صحیح این محدودیت بسیج شده اند.

در کنگو با حدود 5 میلیون نفر جمعیت 19 مورد ابتلا به کرونا مشاهده شده است.

 

موریتانی؛ تعطیلی مراکز تجاری

مقامات موریتانی برای مقابله با کرونا تصمیم گرفتند مراکز تجاری به استنثای فروشگاه‌ های مواد غذایی را تعطیل کنند.

 

پاناما؛ آلودگی های جدید

وزارت بهداشت پاناما اعلام کرد 115 مورد جدید آلودگی به کرونا در این کشور تایید شده است.

 

مغرب؛ افزایش شمار مبتلایان

مجموع شمار مبتلایان در مغرب به 402 نفر رسید و شمار فوتی‌ ها هم به 25 نفر افزایش یافت.

 

تایلند؛ موارد جدید

مقامات بخش بهداشت و درمان تایلند از 143 مورد جدید آلودگی به ویروس کرونا در این کشور خبر دادند.

 

استرالیا؛ شمار قربانیان به 16 نفر افزایش یافت

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در استرالیا به 3 هزار و 809 تن و تعداد جان باختگان نیز به 16 نفر افزایش یافت.

مقامات ایالات کوئینزلند و ویکتوریا در استرالیا اعلام کردند: با جان باختن یک بیمار زن 75 ساله و یک بیمار مرد 80 ساله مبتلا به کرونا، شمار قربانیان این ویروس در این کشور به 16 نفر رسید.

شمار افراد مبتلا به کووید-19 در استرالیا نیز 3 هزار و 809 نفر اعلام شد.

دولت استرالیا اعلام کرده که مسافران ورودی به این کشور٬ در چارچوب اقدامات پیشگیرانه جهت مقابله با کرونا به مدت 14 روز در هتل‌ ها قرنطینه می شوند. برای نظارت تدابیر اتخاذ شده٬ نیروهای ارتشی نیز به پلیس همکاری خواهد کرد. افرادی که تدابیر اتخاذ شده برای مقابله با کرونا را رعایت نکنند٬ جریمه و محاکمه خواهند شد.

 

اردن؛  اجرای قانون منع آمد و شد در شهر اربد

مدیر تبلیغات ارتش اردن بر ادامه اجرای قانون منع آمد و شد در شهر اربد این کشور برای مقابله با شیوع کرونا تاکید کرد.

وزارت بهداشت اردن نیز از ثبت 11 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا خبر داد تا شمار مجموع مبتلایان در این کشور به 246 نفر برسد که یک مورد نیز فوتی گزارش شد.

 

مغرب؛ بازداشت 450 نفر به علت نقض قرنطینه

دادستانی مغرب اعلام کرد حدود 450 نفر به علت نقض حالت فوق العاده بهداشتی در این کشور، بازداشت شدند. دادستانی مغرب همچنین از پیگرد قضایی 56 نفر به علت انتشار خبر‌های جعلی درباره شیوع کرونا خبر داد.

وزارت بهداشت مغرب از ثبت 12 مورد جدید ابتلا به کرونا خبر داد و اعلام کرد مجموع مبتلایان در این کشور به 402 نفر رسید و شمار فوتی‌ ها هم به 25 نفر افزایش یافت.

 

افغانستان؛ تعداد مبتلایان به 117 مورد رسید

وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرد که تعداد مبتلایان به کرونا در افغانستان به 117 مورد رسیده است.

در 24 ساعت گذشته 7 مورد جدید ابتلا به کرونا در ولایت‌ های هرات و کابل ثبت شده است.

«وحیدالله مایار» سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان گفت: با ثبت 6 مورد مثبت جدید کرونا در ولایت هرات تعداد موارد مثبت در این ولایت به 82 مورد رسیده است.

تاکنون 3 نفر بر اثر این ویروس در افغانستان جان باخته‌ اند.

 

********

در مجموع: 664،071 مورد کلی ابتلا، 992 مورد جدید ابتلا، 30،883 مورد فوتی، 142،361 مورد بهبودی، و 25،207 مورد وخیم در 199 کشور جهان تاکنون گزارش شده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.