با توجه به بی‌ ثباتی سیاسی و عدم کنترل دولت مرکزی بر بسیاری از مناطق افغانستان بسیاری از ناظران معتقدند گسترش ویروس کرونا در این کشور می‌ تواند به فاجعه‌ ای کابوس‌ وار تبدیل شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، طلوع نیوز گزارش داد از صبح شنبه 9 فروردین  برای سه هفته تمام مراکز آموزشی و اغلب اداره‌ ها در پایتخت افغانستان تعطیل شده‌ اند و محدودیت‌ های شدیدی برای رفت و آمد و فعالیت اجتماعی شهروندان اعمال می‌ شود.

«محمد یعقوب حیدری» فرماندار کابل در یک نشست خبری هدف از محدودیت‌ ها را جلوگیری از گسترش اپیدمی کرونا عنوان کرد.

بر اساس تصمیم کمیته مبارزه با ویروس کرونا، تا سه هفته دیگر برگزاری مراسم جشن و عزاداری، فعالیت رستوران‌ ها و کافه‌ ها و تمام تجمع‌ های تفریحی، ورزشی و فرهنگی در کابل ممنوع است و ورود و خروج اتوبوس‌ های مسافربری به شهر متوقف می‌ شود.

در این مدت تمام اداره‌ های دولتی به استثنای وزارت بهداشت و نهاد امنیتی تعطیل خواهند بود اما مراکز بهداشتی و درمانی و فروشگاه‌ های مواد غذایی به کار خود ادامه می‌ دهند.

فرماندار کابل از ساکنان پایتخت خواسته در سه هفته آینده، مگر برای خریدهای ضروری و مراجعه به پزشک و درمانگاه خانه‌ های خود را ترک نکنند.

او از شهروندان خواست از حضور در هر تجمعی خودداری کنند و توصیه‌ های وزارت بهداشت و تدابیرهای پیشگیرانه، از جمله شست‌ و شوی دست با صابون را برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا مد نظر قرار دهند.

پیش از آغاز محدودیت تردد بازارهای کابل شاهد حضور پرشمار مردمی بودند که برای خرید بیرون رفتند. وزارت کشور افغانستان اعلام کرده که نیروی پلیس بر اجرای دقیق محدودیت‌ ها نظارت می‌ کند و نیروهای امنیتی که برای مقابله با تروریست‌ ها آموزش دیده‌ اند نیز در این کار همکاری می‌ کنند.

وزارت کشور افغانستان می‌ گوید همه شهروندان باید مقررات وضع شده از سوی کمیته مبارزه با ویروس کرونا را اجرا کنند و مواظب رعایت آنها از سوی دیگر شهروندان هم باشند. پلیس و نیروهای امنیتی علیه کسانی که مقررات را نادیده می‌ گیرند یا نقض می‌ کنند وارد عمل خواهند شد.

بر پایه آمار وزارت بهداشت افغانستان تاکنون 110 مورد ابتلا به ویروس جدید کرونا در این کشور شناسایی شده اما گمان می‌ رود تعداد مبتلایان شناسایی نشده چندین برابر این رقم باشد.

این وزارت‌ خانه ابراز نگرانی کرده که بیماری کووید19 جان بیش از صد هزار نفر در افغانستان را بگیرد. وزارت بهداشت افغانستان برآورد می‌ کند که در بدترین حالت تا حدود 80 درصد جمعیت به ویروس کرونا مبتلا شوند.

وضعیت در جنوب افغانستان بسیار وخیم‌ تر ارزیابی می‌ شود.

در برخی مناطق مرزی افغانستان دست‌ کم در طی روز رفت و آمدها کنترل می‌ شود. در جاده‌ های ورودی مرکز استان هرات اشخاصی با لباس‌ های ایمنی کنار جاده مستقر شده‌ اند و تمام وسایل نقلیه را ضدعفونی می‌ کنند.

هرات پیش از کابل، نخستین شهر افغانستان بود که محدودیت رفت و آمد در آن به اجرا درآمد. به گفته مسئولان محلی تا کنون برخی محله‌ های هرات ضدعفونی شده‌ اند و این کار ادامه دارد.

«فیروزالدین فیروز» وزیر بهداشت افغانستان در یک نشست خبری خطر شیوع گسترده بیماری کووید19 را بسیار جدی خواند و به مردم هشدار داد: «اگر کرونا را جدی نگیریم، پیام من این است که کرونا ما را جدی می‌ گیرد.»

«احمد راشد طوطاخیل» رئیس عمومی زندان‌‌ های افغانستان به تازگی اعلام کرد که به فرمان رئیس جمهور 10 هزار زندانی برای پیشگیری از شیوع کرونا از زندان‌ ها آزاد می‌ شوند.

گفته می‌ شود فرمان آزادی زندانیان شامل افراد بالای 55 سال و کسانی می‌ شود که سابقه بیماری دارند و شامل کسانی که به اتهام جرائم امنیتی و مشارکت در اقدام‌ های تروریستی زندانی شده‌ اند نمی‌ شود.

بی‌ ثباتی سیاسی و کابوس یک فاجعه

ویروس کرونا در شرایطی که به افغانستان رسیده که «اشرف غنی» و «عبدالله عبدالله» دو رقیب انتخابات ریاست جمهوری هر دو خود را پیروز انتخابات و رئیس جمهور قانونی می‌ خوانند.

علاوه بر این نیروهای دولتی بر بخش بزرگی از افغانستان که در تصرف طالبان است کنترلی ندارند.

همزمان با آغاز محدودیت رفت و آمد در کابل نیروهای طالبان منطقه «یمگان» در استان «بدخشان» را تصرف کردند و مقامات محلی در شهر قندوز از درگیری‌ های پراکنده در اطراف این شهر میان نیروهای دولتی و شورشیان خبر می‌ دهند.

با توجه به بی‌ ثباتی سیاسی و عدم کنترل دولت مرکزی بر بسیاری از مناطق افغانستان بسیاری از ناظران معتقدند گسترش ویروس کرونا در این کشور می‌ تواند به فاجعه‌ ای کابوس‌ وار تبدیل شود.

به رغم آغاز محدودیت رفت و آمد بسیاری از شهروندان کابل «به‌ گونه ای عادی» در شهر تردد می‌ کردند و شماری از فروشگاه‌ های بزرگ همچنان به کار خود ادامه داده‌ اند.

«وحید مایار» سخنگوی وزارت بهداشت گلایه کرده که کسی رهنمودها را به میزان لازم رعایت نکرده و مسئولان وزارت کشور هشدار داده‌اند که اگر این وضع ادامه یابد با متخلفان برخورد جدی و قانونی خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.