وزرای خارجه گروه 7 بر سر اینکه آیا منبع بیماری همه گیر ناشی از ویروس کرونا را چین اعلام کنند یا خیر، به اختلاف برخوردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد وزرای گروه 7 در این نشست که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد بر لزوم تلاش های مشترک برای توقف ویروس کرونا تاکید کردند که باعث بیماری کووید 19 می شود. اما دیپلمات های آمریکایی و اروپایی اعلام کردند وزرا نتوانستند بر سر درخواست «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا برای خطاب قرار دادن این ویروس به عنوان «ویروس ووهان» توافق کنند.

در نتیجه، درحالی که وزرای دارایی و روسای بانک های مرکزی اعضای گروه 7 یک روز قبل بیانیه ای مشترکی را با اشاره به ویروس کووید 19 منتشر کرده بودند، وزرای خارجه این هفت کشور صنعتی نتوانستند یک بیانیه مشترک صادر کنند.

مقامات اروپایی اعلام کردند پومپئو اصرار داشت ویروس کووید 19 را ویروس ووهان بنامیم با اینکه سازمان جهانی بهداشت و دیگران درخصوص استفاده از هرگونه نام جغرافیایی برای خطاب قرار دادن یک بیماری همه گیر هشدار داده است.

پمپئو در هفته های اخیر به شدت از واژه ویروس ووهان به جای ویروس کرونا استفاده کرده و چین را به عدم افشای جزئیات بیشتر درباره شیوع این ویروس و به خطر انداختن جهان متهم کرده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز اخیرا بارها ویروس کرونا را ویروس چین یا ویروس چینی خطاب قرار داده است اما از اول هفته در پی انتقادهایی مبنی بر اینکه این اظهارات احساسات تبعیض آمیز و رفتارهای تهاجمی را علیه آمریکایی های آسیایی تبار افزایش داده، از این واژه استفاده نکرده است.

اختلافات بر سر ادبیات مورد استفاده درباره این ویرووس ابتدا در نشریه اشپیگل آلمان چاپ شد.

مقامات آلمانی اعلام کردند آنها بیشتر نگران نتیجه نشست مجازی گروه 20 هستند که قرار است امروز پنجشنبه به درخواست عربستان سعودی برگزار شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.