بانک مرکزی اروپا امروز پنج‌شنبه ۱۸ مارس (۲۸ اسفند) از طرح خرید عظیم اوراق قرضه به ارزش ۷۵۰ میلیارد یورو(۸۲۰ میلیارد دلار) رونمایی کرد.

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، بانک مرکزی اروپا امروز پنج‌شنبه ۱۸ مارس (۲۸ اسفند) از طرح خرید عظیم اوراق قرضه به ارزش ۷۵۰ میلیارد یورو(۸۲۰ میلیارد دلار) رونمایی کرد. اما این «طرح فراگیر خرید اضطراری» چیست و چگونه به اقتصاد ۱۹ کشور منطقه یورو کمک خواهد کرد تا از رکود اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا نجات یابند؟

بر اساس این طرح بانک مرکزی اروپا اقدام به خرید بدهی‌های دولت‌ها و شرکت‌ها در قالب اوراق قرضه خواهد کرد. با توجه به تعهد پیشین این بانک برای خرید اوراق بدهی، مجموع خرید اوراق قرضه توسط بانک مرکزی اروپا در سال جاری میلادی به ۱.۱ تریلیون یورو می‌رسد که معادل ۶ درصد تولید ناخالص داخلی منطقه یوروست.

هر چند این طرح موقت خواهد بود ولی تا زمان پایان بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در منطقه یورو ادامه خواهد داشت به طوری که هیات مدیره بانک مرکزی اروپا در بیانیه رسمی خود تصریح کرده که اجرای آن در هر صورت پیش از پایان سال میلادی جاری متوقف نخواهد شد. در این بیانیه همچنین تاکید شده که خرید اوراق بدهی به هر میزان و تا هر زمانی که لازم باشد، ادامه خواهد یافت.

سیاست خرید پرحجم اوراق قرضه توسط بانک‌های مرکزی که با نام «سیاست تسهیل کمّی یا مقداری» شناخته می‌شود یکی از ابزارهای سیاست پولی است که به افزایش نقدینگی منجر می‌شود. رخدادی که بانک‌ها را به اعطای وام تشویق و سرمایه‌گذاری‌ها را ترغیب می‌کند.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه ضمن حمایت قاطع از طرح بانک مرکزی اروپا با انتشار توییتی خواستار اقدامات بودجه‌ای و همبستگی مالی بیشتر کشورهای منطقه یورو شد؛ اقدامی که به زعم او نیاز مردم و اقتصاد این کشورهاست.

«کریستین لاگارد» رئیس بانک مرکزی اروپا نیز در صفحه توییتر خود نوشت:«شرایط ویژه نیازمند اقدام‌های ویژه است. بدون هیچ محدودیتی به یورو متعهدیم. ما مصمم هستیم که از تمامی پتانسیل ابزارهای خود، در چارچوب اختیاری که داریم استفاده کنیم.»

«کریستوس استایکوراس» وزیر دارایی یونان نیز اعلام کرد که اقدام بانک مرکزی اروپا یک حمایت حیاتی از اقتصاد کشوری است که به درآمد صنعت گردشگری وابسته است. بانک مرکزی اروپا در طرح جدید خود بار دیگر خرید اوراق بدهی دولت یونان را به ارزش ۱۲ میلیارد یورو آغاز خواهد کرد.

در همین حال، «پیتر آلتمایر» وزیر اقتصاد آلمان نیز با استقبال از تصمیم بانک مرکزی اروپا ابراز امیدواری کرد که این اقدام موجب بازگشت رونق به بازارهای مالی منطقه یورو شود.

با شروع معاملات روز پنج‌شنبه بازارهای سهام اروپا، شاخص بورس پاریس و اسپانیا بار دیگر روند صعودی در پیش گرفتند و افت شاخص بورس آلمان نیز به ۸۵ صدم درصد کاهش یافت. این سه شاخص طی یک ماه گذشته بیش از ۳۷ درصد سقوط کرده بودند.

اجرای قرنطینه و اعمال محدودیت‌های گسترده توسط دولت‌ها اروپایی که با هدف متوقف کردن شیوع شتابان ویروس کرونا آغاز شده، ضمن توقف فعالیت بسیاری از کسب و کارها به افت شاخص سهام در بازارهای سهام دامن زده است. در چنین شرایطی، انجمن بانک‌های آلمان‌(BdB) پیش‌بینی کرده که با ادامه روند فعلی تولید قدرتمندترین اقتصاد اروپا در سال ۲۰۲۰ حدود ۵ درصد کاهش یابد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند، رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا می‌تواند عمق رکود اقتصادی در جهان را به سطح سال ۲۰۰۸ میلادی برساند. بر همین اساس افزون بر بانک مرکزی اروپا، بانک‌های مرکزی آمریکا، انگلیس و ژاپن نیز ناگزیر از اعمال سیاست های حمایتی شده‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.