6 کاندیدای دموکرات در تازه‌ ترین مناظره سعی کردند حرکت رو به جلوی کاندیدای پیشتاز جناح خود (سندرز) را با انتقاد سخت از وی متوقف کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی بی اس گزارش داد دهمین مناظره داوطلبان ریاست جمهوری آمریکا از حزب دموکرات برگزار شد.  این مناظره در برنامه «60 دقیقه فیدل کاسترو»  از شبکه سی بی اس پخش می شد.

«برنی سندرز، جو بایدن، مایک بلومبرگ، ایمی کلوباچار، الیزابت وارن، پیت بوتیجیج و تام استیر» هفت داوطلبی بودند که در کارولینای جنوبی به روی سن رفتند و در مناظره‌ ای که از شبکه سی بی اس پخش می شد، شرکت کردند.

سیاست خارجی مهمترین موضوع مورد بحث در این مناظره بود و بیش از 25 دقیقه از زمان این مناظره به آن اختصاص یافت. کاندیداهای دموکرات 22 دقیقه درباره توانمندی انتخاب شدن صحبت کردند و بحث خدمات درمانی و کنترل تسلیحات نیز هر کدام به ترتیب 16 و 7 دقیقه از زمان مناظره را به خودش اختصاص داد.

در این مناظره مواضع برنی سندرز به عنوان یک سوسیال دموکرات بیش از دیگران در معرض حمله قرار گرفت. با این حال سندرز درباره این حملات به خنده متذکر شد: «من امشب یکم زیادی اسمم را شنیدم. متعجم چرا».

اما تقریبا هیچ کاندیدایی در این مناظره شدید دموکرات‌ ها که درست چهار روز قبل از رای گیری مقدماتی دموکرات‌ ها در کارولینای جنوبی و یک هفته قبل از رای گیری مقدماتی در بسیاری از ایالت‌ های آمریکا انجام شد، صدمه‌ ای ندید.

مایکل بلومبرگ به خاطر سابقه اش به عنوان شهردار نیویورک و حمایتش از جمهوری خواهان در گذشته مورد انتقاد قرار گرفت. او بر خلاف مناظره پیشین که نخستین مناظره وی بود، سعی کرد با تسلط و اعتماد به نفس بیشتر حاضر شود.

در این مناظره یک بار دیگر از پت بوتیجیج درباره حامیان میلیاردرش سوال شد و جو بایدن به انتقاد از تایم استیر پرداخت؛ استیر در نظرسنجی‌ ها در کارولینای جنوبی، روندی صعودی دارد.

نخستین سوال از سندرز درباره اقتصاد پرسیده شد که گفت: اقتصاد برای افرادی چون بلومبرگ و سایر میلیاردرها بسیار عالی است. برای آمریکایی معمولی، امور چندان خوب نیست. سال گذشته، افزایش دستمزد واقعی برای کارگر متوسط، کمتر از ۱ درصد بود.

اما این اظهارات بی پاسخ نماند و بلومبرگ تیر نخست را به سمت سندرز شلیک کرد: «دونالد ترامپ فکر می کند اگر رئیس جمهوری باشد بهتر است اما من این‌ طور فکر نمی کنم؛ ولادیمیر پوتین فکر می کند که دونالد ترامپ باید رئیس جمهور ایالات متحده باشد و به همین دلیل روسیه به شما (سندرز) کمک می کند تا انتخاب شوید.»

وی در مناظره هفته گذشته هم ادعای سوسیال بودن سندرز را با تعداد خانه‌ هایی که دارد، زیر سوال برد.

پیت بوتیجیج هم به این مساله واکنش نشان داد و گفت: »اگر فکر می کنید چهار سال گذشته آشوب آور، تفرقه آور، مسموم و فرسایشی بوده است، تصور کنید که بخش بهتری را در سال 2020 با برنی سندرز و دونالد ترامپ سپری خواهید کرد. فکر کنید برای کشور چه پیش خواهد آمد.»

الیزابت وارن هم که در مناظره‌های پیشین سعی داشت از رویارویی مستقیم با سندرز بپرهیزد، وارد عمل شد و با این اذعان که سندرز در حال حاضر پیروز میدان است چرا که حزب دموکرات یک حزب مترقی است و از ایده‌ های مردمی حمایت می کند، گفت: «من و برنی در موارد بسیاری توافق داریم اما من فکر می کنم من رئیس جمهوری بهتر از برنی خواهم بود.»

وی با بیان اینکه تیم سندرز ایده‌ های او را درباره آژانس های اعتباری مصرف کنندگان تخریب کرده اند، در مورد برنامه مراقبت های بهداشتی سندرز اظهار کرد: «برنامه برنی توضیح نمی دهد که چگونه می خواهیم به آنجا برسیم.»

در همان 10 دقیقه نخست، تقریبا همه داوطلبان حاضر به سندرز تاختند.

جو بایدن احتمال باخت در رقابت مقدماتی دموکرات‌ ها در کارولینای جنوبی را منتفی دانست. وی تاکید کرد من برنده کارولینای جنوبی خواهم بود اما حاضر نشد بگوید در صورت باخت از دور رقابت‌ها خارج خواهد شد.

معاون اول باراک اوباما تصریح کرد: من برنده خواهم شد نه فقط در اینجا که در سراسر کشور این گونه خواهد بود. من سال های سال است که به اینجا (کارولینای جنوبی) می آیم و اشتغال ایجاد می کرده‌ ام.

تامین هزینه طرح مراقبت بهداشتی همگانی دیگر موضوعی بود که سندرز بابت آن تحت فشار قرار گرفت. سوال این بود که هزینه این طرح را از چه محلی تامین خواهی کرد اما سندرز پاسخ درستی به آن نداد.

در ادامه بوتیجیج، بایدن و بلومبرگ درباره باختن در صورت انتخاب سندرز سخن گفتند و اینکه سندرز برای اکثریت دموکرات‌ ها در مجلس نمایندگان و پیروزی آنها در انتخابات 2020 سنا، هزینه ایجاد خواهد کرد.

بوتیجیج اظهار کرد در صورت انتخاب شدن سندرز در دور مقدماتی انتخابات، دونالد ترامپ برای چهار سال دیگر ابقا خواهد شد، «کوین مک کارتی» رئیس مجلس نمایندگان می شود و اینگونه نه تنها راهی برای انتخاب دوباره ترامپ خواهد بود بلکه برای ما انتخابات مجلس نمایندگان و سنا را هم با مشکل مواجه خواهد ساخت.

بلومبرگ هم پیروزی ترامپ را فاجعه برای نسل‌ های آتی دموکرات ها دانست و گفت: برنی در برابر دونالد ترامپ شکست خواهد خورد. و دونالد ترامپ، مجلس نمایندگان و مجلس سنا و برخی از مجالس ایالتی برای مدت 20 سال قرمز (جمهوری خواه) می شوند و بعد از آنکه بین 20 یا 30 سال دیگر قضاتی منصوب شدند، ما با این فاجعه زندگی خواهیم کرد.

اما سندرز در پاسخ گفت اگر می خواهید ترامپ را مورد ضربه خود قرار دهید، تنها راه آن، جنبشی بی سابقه است.

ایمی کلوباچار اگرچه بین استیر و بایدن قرار گرفته بود، مدعی شد اگر قرار باشد کسی کاندیدای سوسیال باشد من هستم. در نیوهمپشایر گفتم که بلیط سوسیال در دستان من است. در بحبوحه این درگیری‌ ها و کشمکش‌ های جدی، او هشدار داد اگر ما چهار ماه آینده را صرف از هم پاشیدن حزب مان بکنیم، شاهد خواهیم بود ترامپ در چهار سال آینده کشورمان را از هم می‌ پاشد.

مساله کنترل سلاح هم دیگر موضوعی بود که سندرز بابت آن مورد انتقاد قرار گرفت.

سندرز در بخشی از سخنانش در این مناظره اعلام کرد تعداد زندانیان مواد مخدر در آمریکا نسبت به چین بیشتر است. وی افزود: «آمریکا بیش از هر کشوری از جمله چین، زندانی دارد. ما اکنون نظام قضایی داریم که نه تنها ورشکسته است بلکه یک نظام نژادپرست است و بیش از هر کشور دیگری در روی کره زمین از جمله چین، زندانی دارد.»

وی افزود: «یکی از دلائل این امر جنگ وحشتناک با مواد مخدر است. من معتقدم ما باید قانون فدرالی درباره مواد مخدر را تغییر دهیم. برابر دانستن هروئین با ماریجوانا احمقانه است. ما باید ماریجوانا را از این طبقه بندی خارج کنیم و استفاده از آن را در همه ایالت‌ های کشور قانونی کنیم.»

جو بایدن معاون سابق اوباما نیز در این مناظره مجددا بحث دخالت روسیه را در انتخابات 2016 مطرح کرد و گفت اوباما از میچ مک کانل رهبر اکثریت سنای آمریکا خواست در بررسی دخالت روسیه در این انتخابات به آنها ملحق شود، اما او نپذیرفت.

بایدن گفت درصورتی که در انتخابات پیروز شود، علیه روسیه به دلیل دخالت در انتخابات اقدام می‌ کند.

بایدن افزود: «من آنها را مجبور می‌ کنم هزینه این دخالت را به صورت اقتصادی بپردازند. ما در واقع باید همین الان تحریم‌ هایی را علیه روسیه به دلیل دخالت‌ های انتخاباتی اش اعمال کنیم.»

استیر نیز مداخله روسیه را در انتخابات آمریکا حمله یک قدرت خارجی متخاصم به دموکراسی آمریکا توصیف کرد و موضع انفعالی جمهوری خواهان کنگره را در ارتباط با مبارزه با مداخله خارجی در انتخابات آمریکا زیر سوال برد.

درحالی که شیوع کرونا ویروس آمریکا را تهدید می‌ کند و مراکز کنترل بیماری در آمریکا به آمریکایی‌ ها هشدار داده اند که باید آماده اختلال‌ های جدی در زندگی عادی شان باشند، کاندیداهای دموکرات آمریکا در مناظره شب گذشته شان این فرصت را یافتند تا درباره واکنش به این بحران سلامت جهانی، توضیحاتی ارائه کنند.

کلوباچار قرنطینه را برای درمان بیماران مبتلا به این ویروس ضروری دانست. وی همچنین تلاش برای بهبود روابط با متحدان آمریکا و سرمایه گذاری در آموزش به منظور آموزش نسل بعدی از دانشمندان را پیشنهاد داد تا بتوانند برای این اپیدمی و اپیدمی‌ های آتی درمان بیابند.

بایدن یادآور شد دولت اوباما بودجه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ های آمریکا و موسسات ملی سلامت را افزایش داد، اما دولت ترامپ بودجه آنها را کم کرد.

وی افزود: «من فورا این بودجه را به حال قبل بازمی گردانم.»

سندرز گفت رئیس جمهور گفته کرونا ویروس طی دو ماه و با گرم شدن هوا از بین می‌رود. مشکل جهانی است و راه حل جهانی برای آن لازم است.

از دیگر موضوعات مطرح شده دیگر بحث حضور نیروهای آمریکایی در خاورمیانه بود که محل مناقشه وارن و بلومبرگ شد.

سناتور وارن نیز در بخشی از اظهاراتش در این مناظره گفت ما در افغانستان و خاورمیانه پیروز نمی‌ شویم.

مجری مناظره از وارن درباره حمایتش از خروج نظامیان آمریکا از خاورمیانه سوال کرد.

وی گفت سه برادرش در ارتش خدمت کرده اند و برای فداکاری‌ های نیرو‌های نظامی احترام قائل است.

وارن افزود: «ما نسبت به آنها مسئولیم و این یعنی نباید از ارتش مان برای حل مسائلی استفاده کنیم که راه حل آن نظامی نیست. ما در افغانستان و خاورمیانه پیروز نمی‌ شویم.»

وارن گفت تقویت وزارت امور خارجه آمریکا و دیپلماسی آمریکایی مهم است.

بوتیجج که تنها سرباز نظامی در بین این کاندیداها است گفت تقویت عملیات اطلاعاتی کشور حائز اهمیت است. اولین کاری که ما باید انجام دهیم، احیای اعتبار آمریکاست.

پس از آنکه وارن برنامه خود را برای بازگرداندن سربازان آمریکایی مستقر در خاورمیانه مطرح کرد، بلومبرگ گفت حضور نظامی برای جلوگیری از حملات علیه ایالات متحده ضروری است.

وی خروج نیرو از خاورمیانه را «سیاست غیرمسئولانه» خواند و با اشاره به حادثه 11 سپتامبر 2001 گفت این یک جهان خطرناک است. اگر ما بعد از 11 سپتامبر یاد نگرفته ایم، نمی دانم چه چیزی را خواهیم آموخت.

دموکرات ها بر سر کوبا و سیاست خارجی آمریکا در قبال این کشور هم به سندرز حمله کردند.

سندرز گفت آنچه را که من درباره کوبا گفتم همان است که اوباما مطرح کرد که «کوبا در آموزش پیشرفت کرده است.»

بایدن این اظهار نظر سندرز را رد کرد و افزود اوباما به هیچ وجه چنین چیزی را مطرح نکرده است چرا که هیچ چیز مثبتی در دولت کوبا وجود ندارد.

درحالی که بایدن سعی داشت سخنان سندرز را در مورد کوبا توصیف کند، سندرز پاسخ داد: هرگونه اقتدارگرایی، بد است.

بوتیجیج هم از آنچه سندرز نسبت به کوبا گفته بود انتقاد کرد و گفت این اظهارات باعث خدشه دار شدن آرای مجلس نمایندگان و سنا هم خواهد شد.

برنی سندرز و مایک بلومبرگ دو داوطلب یهودی در این مناظره بودند که در صورت انتخاب شدن و پیروزی در برابر ترامپ، نخستین رئیس جمهوری یهودی آمریکا خواهند بود.

هر دو درباره رژیم اسرائیل صحبت کردند و اینکه آیا سفارت آمریکا که به فرمان ترامپ به قدس برده شده است باید به تل آویو بازگردد یا خیر.

برنی سندرز، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را یک شخص «مرتجع» و «نژادپرست» خواند و احتمال بازگرداندن سفارت آمریکا از بیت المقدس به تل آویو را مطرح کرد.

این سیاستمدار مستقل اخیرا اعلام کرده بود که در نشست سالانه کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل ( آیپک) که قرار است هفته آینده در واشگتن برگزار شود، شرکت نخواهد کرد. او نشست آیپک که از آن به عنوان بزرگ ترین گروه لابی طرفدار اسرائیل در آمریکا یاد می شود را جایگاهی برای ابراز افکار «متعصبانه» خوانده بود.

سناتور سندرز در مناظره دیشب با اشاره به این که خودش یک یهودیست و به این مساله افتخار می کند و این که در گذشته چند ماه در سرزمین های اشغالی زندگی کرده گفت: «...غم انگیز است که بنیامین نتانیاهو به عنوان یک مرتجع و نژاد پرست دارد آنجا را اداره می کند.»

سندرز گفت معتقد است که آمریکا به طور قطع باید از استقلال و امنیت اسرائیل محافظت کند اما «شما نمی توانید درد و رنج مردم فلسطین را نادیده بگیرید.»

او تاکید کرد که در صورت راهیابی به کاخ سفید، گزینه بازگرداندن سفارت آمریکا از بیت المقدس به تل آویو را بررسی کند.

این در حالیست که مایکل بلومبرگ گفت که آمریکا نمی تواند بار دیگر سفارت خود را به تل آویو منتقل کند. او گفت: «ما نباید سفارت را بدون آن که چیزی در مقابل از تل آویو می گرفتیم به آن جا منتقل می کردیم. اما این کار انجام شده و سفارت باید آن جا باقی بماند.»

از طرف دیگر، الیزابت وارن هم با دفاع از راه حل ادعایی «دو کشور برای دو ملت» گفت که آمریکا نباید محتوای توافق صلح احتمالی بین دو طرف را تعیین کند.

برخی از داوطلبان دموکرات که در این مناظره حضور داشتند درباره دیدار با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی هم گفتند که مایلند با کیم دیدار داشته باشند اما نه به روشی که دونالد ترامپ دیدار کرد.

کلوبوچار گفت با کیم ملاقات کرده است اما به روشی نبود که رئیس جمهور ترامپ انجام داد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.