به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز،در جریان تظاهرات معترضان هندی علیه قانون بحث‌برانگیز شهروندی در دهلی نو، پایتخت این کشور در روز دوشنبه پنج تن از جمله یک پلیس جان خود را از دست دادند و بیش از 90 تن نیز مجروح شدند. این مرگبارترین تظاهرات از زمان تصویب این قانون در سال گذشته به حساب می‌‌آید.

یک مسئول بلندپایه در یکی از بیمارستان های پایتخت امروز سه شنبه به خبرگزاری رویترز گفت که در درگیری های شدیدی که پایتخت هند در اعتراض به قانون جدید شهروندی 5 تن کشته و 90 تن زخمی شدند.

دکتر«راجش کالرا» یکی از مسئولان در بیمارستان«جورو تیچ بهادور» تأکید کرد که برخی از زخمی ها با گلوله زخمی شده اند.

درگیری میان هزاران تن از موافقان و مخالفان این قانون به وقوع پیوست و پلیس برای متفرق کردن آنها از گاز اشک آور و بمب های دودزا استفاده کرد. پلیس هند برای متفرق کردن مردم که به نیروهایش سنگ پرتاب می کردند با دشواری مواجه شد.

تنش ها امروز سه شنبه هم همچنان در بخش هایی از شهر ادامه دارد و مدرسه ها در برخی مناطق بسته است و برخی گزارش ها از درگیری ها جدید خبر می دهند.پنج ایستگاه مترو همچنان بسته است.

بر طبق لایحه «اصلاح قانون اعطای شهروندی» که سال گذشته به تصویب رسید، تابعیت هندی به اقلیت بودائی، مسیحی، هندو، جینز، پارسی(زرتشتی) و سیک که قبل از سال 2015 از افغانستان، بنگلادش و پاکستان به هند پناه آورده‌اند اعطا می‌شود.

معترضان می‌گویند از آن‌جا که این قانون اعطای شهروندی به مسلمانان را در نظر نگرفته است، ناقض قانون اساسی سکولار هند و اقدامی علیه اقلیت 200 میلیونی مسلمان این کشور به حساب می‌آید.

ناآرامی‌ها در هند در حالی صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه وارد این کشور شد و در فرودگاه احمدآباد مورد استقبال نارندرا مودی نخست‌وزیرهند قرار گرفت.

سفر دو روزه دونالد ترامپ به هند اولین سفر رسمی او به این کشور یک میلیارد و 300 میلیون نفری است. ایوانکا ترامپ و جرد کوشنر، دختر و داماد دونالد ترامپ نیز او را در این سفر همراهی می‌کنند.

همزمان با ورود رئیس‌جمهور آمریکا در چند شهر دیگر هند از جمله در دهلی نو، کلکته و حیدرآباد تظاهراتی در مخالفت با دونالد ترامپ برگزار شده است. در دهلی نو، ده‌ها نفر از اعضای حزب کمونیست هند با نوشته‌هایی در دست مخالفت خود را با حضور رئیس جمهور آمریکا در کشورشان نشان دادند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی اعتراض ها در هند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.