مدیران سازمان جهانی بهداشت هشدار داده‌ اند «احتمال همه‌ گیری جهانی» کرونا هست و باید برای آن آماده بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: در استان «هوبی» که کانون اصلی شیوع کرونا است، در روز دوشنبه 508 مورد جدید کرونا شناسایی شدند. همچنین 71 مورد از قربانیان روز دوشنبه کرونا در این استان ثبت شده است.

آمار جدید نشان می‌ دهد که تعداد قربانیان در روز دوشنبه در مقایسه با روز یکشنبه (150 نفر) به نصف کاهش یافته اما99 نفر به تعداد مبتلایان اضافه شده است.

با توجه به این آمار، شمار مبتلایان به کرونا در چین به 77 هزار و 658 مورد و تعداد قربانیان به 2663 نفر رسیده است.

در همین حال، روزنامه «مردم» چین گزارش داد که تا روز یکشنبه 323 مورد ابتلا به کرونا در بیمارستان زنان «ووهان» مرکز استان هوبی شناسایی شده‌ اند. همچنین 43 نفر نیز در زندان «شایانگ هانجین» به کرونا مبتلا شده‌ اند. گزارشی در مورد تلفات کرونا در این اماکن منتشر نشده است.

در عین حال مدارس هنگ کنگ تا بعد از عید پاک تعطیل شدند.

 

به زودی واکسن ضد کرونا تولید می‌ شود

«ژانگ هانهوی» سفیر چین در روسیه گفت: محققان در چین واکسنی برای کرونا تولید کرده اند که در آزمایش‌ های اولیه موثر عمل کرده است، اما برای قطعیت موضوع و تولید انبوه آزمایش‌ های بیشتری لازم است.

 

شمار افراد آلوده در کره جنوبی به 893 نفر رسید

 مقامات بهداشتی کره جنوبی از شناسایی 60 مورد جدید آلوده به ویروس کرونا خبر داده و اعلام کردند شمار افراد آلوده به این ویروس در این کشور به 893 نفر رسیده است.

در همین حال، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ ها در آمریکا به مردم این کشور توصیه کرد به علت شیوع کرونا، از هرگونه سفر غیرضروری به کره جنوبی خودداری کنند.

 

در شهر هرات افغانستان وضعیت اضطراری اعلام شد

وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرده که نخستین مورد مثبت ویروس کرونا در کشور شناسایی شده و در پی آن در ولایت هرات در جنوب غرب کشور، وضعیت اضطراری اعلام شده است.

«فیروز الدین فیروز» در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که از سه مورد مشکوک به ویروس کرونا که در ولایت هرات شناسایی شده بود، نتایج آزمایش‌ یک مورد آن مثبت تشخیص شد.

فیروز گفت که فرد مبتلا به ویروس کرونا در یک مرکز مجهز تحت مراقبت قرار دارد و هیچ تماسی با جامعه ندارد. او درباره هویت این فرد گفت که ۳۵ سال دارد و مرد است.

او گفت که با شناسایی اولین مورد مثبت کرونا در کشور، با توجه به معیارهای جهانی بهداشت و با در نظرداشت منافع و امنیت ملی و در مشورت با شورای امنیت ملی کشور، تا اطلاع ثانوی در شهر هرات، وضعیت اضطراری اعلام می‌ شود.

 

تاخت و تاز کرونا در ایتالیا

تنها ایتالیا تا امروز از بیش از 229 مبتلا با 7 فوتی خبر داده است. یک زن 62 ساله به علت کرونا ویروس درگذشت، این هفتمین قربانی این عفونت در این کشور است. این حادثه در شهر «کومو» رخ داده است.

ایتالیا در مدتی‌ کوتاه تبدیل به بزرگ‌ ترین کانون این بیماری در اروپا شده است. آمار مریض‌ های کرونا مثبت نیز به 219 نفر رسیده است. موارد مرگ و میر بخصوص در بیمارانی گزارش شده که سنشان بالا بود و بیماری‌ های زمینه‌ ای داشتند.

مقام‌ های ایتالیایی پس از مشاهده اولین موارد مرگ و میر بر اثر کرونا اقدامات سخت‌ گیرانه‌ ای اتخاذ کردند. 10 منطقه، از جمله در لومباردی و ونتو قرنطینه شد. مراسم کارناوال در ونیز، مسابقات بزرگ فوتبال و گردهمایی‌ های بزرگ دیگر همه لغو شد. مدارس و دانشگاه‌ ها در تمامی مناطق کرونازده به حال تعطیل در آمد و بسیاری از اماکن و سینماها بسته شد.

مسئولان فوتبال این کشور از احتمال برگزاری رقابت‌ های سری‌ آ بدون حضور تماشاگر خبر دادند.

 

لغو سفر رئیس ستاد ارتش ایتالیا به فلسطین اشغالی از بیم کرونا

رئیس ستاد مشترک ارتش ایتالیا سفر برنامه ریزی شده خود به فلسطین اشغالی را از بیم ویروس کرونا لغو کرد.

 

فرانسه از بهبود آخرین فرد مبتلا در این کشور خبر داد

وزیر بهداشت فرانسه اعلام کرد که آخرین فرد مبتلا به ویروس کرونا در این کشور بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شد.

«الیویه ورون» گفت: ویروس کرونا دیگر در خاک فرانسه وجود ندارد. آخرین بیماری که در «لیون» تحت درمان بود بهبود یافت و دیگر عامل سرایت نیست و مرخص شد. وی در عین حال نسبت به بروز موارد جدید ابتلا به کرونا در فرانسه هشدار داد.

در پی شیوع کرونا در ایتالیا، فرانسوی‌ هایی که در مرز مشترک با ایتالیا زندگی می‌ کنند برای تهیه ماسک و مواد ضدعفونی کننده به داروخانه‌ ها هجوم می‌ برند.

منطقه آلپ - ماریتیم در فرانسه درست پشت مرز ایتالیا قرار دارد. در حال حاضر برنامه‌ ای برای بستن گذرگاه مرزی در این منطقه در دست نیست.

در مانتون پشت مرز ایتالیا، داروخانه‌ ها از جمعیت خالی نمی‌ شود. مشتریان برای خرید یک یا چندین ماسک به داروخانه مراجعه می‌ کنند تا بتوانند از سرایت ویروس جلوگیری کنند.

 

جلسه‌ اضطراری در رم

روبرتو اسپرانزا وزیر بهداشت ایتالیا از برپایی جلسه‌ ای اضطراری در روز سه‌ شنبه در رم با حضور همتایان خود در کشورهای همسایه، از جمله وزیر بهداشت آلمان خبر داد. قرار است در این جلسه راه‌ ای فرامرزی مقابله با آلودگی به ویروس کرونا مورد بحث و تبادل نظر قرار بگیرد.

با وجود واگیری فزاینده «کووید 19» 26 کشور حوزه شنگن هنوز نیازی به بستن مرزها حس نکرده و به گفته اتحادیه اروپا، فعلا قرار نیست کنترل مرزی صورت گیرد. مرزهای ایتالیا نیز هنوز باز است. وزارت خارجه آلمان تنها از مسافران ایتالیا خواسته تا اسامی خود را در فهرست مقابله با بحران وارد کرده و اخبار را به طور مرتب دنبال کنند.

با وجود این دو مورد مشکوک به سرایت کرونا شب گذشته حرکت قطاری که از ونیز عازم مونیخ بود را مختل کرد و تا پاسخ آزمایش دو زن آلمانی قطعی نشد مسئولان اتریشی به این قطار اجازه حرکت مجدد ندادند. در موریتانی نیز ده‌ ها مسافر که از لومباردی و ونتوی ایتالیا می‌‌ آمدند مجبور شدند ساعت‌ ها در یک هواپیما منتظر بمانند. به علاوه، در لیون فرانسه به مسافران یک اتوبوس عازم از میلان به این دلیل که راننده علائم بالینی مشکوک بروز داده بود اجازه پیاده شدن داده نشد.

 

لغو جشن‌ های روز ملی کویت

دولت کویت به دلیل وجود موارد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور، برگزاری جشن‌ های روز ملی کویت را تا اطلاع ثانوی لغو کرد.

در بیانیه هیات وزیران این کشور آمده است: شرایط ویژه کنونی، اتخاذ تدابیر ویژه ای را برای محافظت از سلامتی شهروندان کویتی می طلبد. لذا هیات وزیران تصمیم گرفته تا تمامی فعالیت های ملی و مردمی را برای روز ملی کویت تا اطلاع ثانوی تعلیق کند.

دولت کویت پیشتر ابتلای 3 نفر به ویروس کرونا در این کشور را تأیید کرده بود. در میان مبتلایان به ویروس کرونا در کویت، یک تبعه عربستان سعودی نیز حضور دارد. همچنین سازمان هواپیمایی کویت اعلام کرد که تمامی پروازها از مبدا عراق و بالعکس ممنوع است. دولت کویت همچنین روز دوشنبه گذرگاه مرزی «صفوان» با عراق را بست.

 

پلمب شدن 3 مدرسه و مهدکودک در بحرین 

العربیه در خبری اعلام کرد بحرین 3 مدرسه و مهد کودک را بعد از معاشرت دانش آموزان با یک راننده مبتلا به کرونا پلمب کرد.

 

۱۷ مورد ابتلا در عراق

خبرگزاری الاخباریه در خبری فوری ادعا کرد که 17 مورد ابتلا به کرونا در عراق شناسایی شده که 4 نفر از این افراد به دلیل آلودگی به ویروس کرونا برای قرنطینه به مرکز درمانی شهر «کوت» مرکز استان «واسط» در شرق عراق و 13 نفر دیگر به نجف انتقال داده شدند.

مقام‌ های بهداشتی عراق در این مورد تاکنون هیچ خبری منتشر نکرده‌ اند.

همچنین وبگاه «بغداد الیوم» دقایقی پیش در خبری اعلام کرد که به دنبال شناسایی 2 مورد کرونا در بغداد بیمارستان «الفرات» پایتخت قرنطینه شد.

مقام‌ های بهداشتی عراق بعد از ظهر دیروز از شناسایی یک مورد آلودگی به ویروس کرونا در شهر نجف خبر دادند.

 

سازمان جهانی بهداشت: جهان آماده ورود به مرحله همه‌ گیری کرونا شود

کرونا در 35 کشور مشاهده شده و موجب تعلیق پروازها و مسافرت‌ ها به برخی کشورها شده است.

در همین راستا سازمان جهانی بهداشت به تمامی کشورهای جهان هشدار داده که برای ورود به مرحله همه‌ گیری جهانی ویروس کرونا آماده شوند.

در اطلاعیه جدید این نهاد بهداشتی سازمان ملل متحد آمده اگر چه هنوز برای اعلام وضعیت همه‌ گیر شدن ویروس کرونا در سراسر جهان زود است اما هم اکنون همه کشورها باید بدانند که در مرحله آمادگی برای یک همه‌ گیری جهانی هستیم. این نهاد همین حالا هم با اعلام بالاترین درجه هشدار ممکن در سطح جهان، نسبت به خطرات گسترش جهانی ویروس کرونا اخطار داده است.

همه گیری یک بیماری زمانی فرا می‌رسد که مریضی عفونی به آسانی از فردی به فرد دیگر در بسیاری نقاط جهان منتقل شود.

 

گوترش: جهان باید از تبدیل بیماری کرونا به بحرانی جدی جلوگیری کند

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه از کشور‌ها خواست از تبدیل همه گیری ویروس کرونا به یک بحران با «عواقب شدید» برای بهداشت و اقتصاد جهانی جلوگیری کنند.

گوترش که در دیداری از سازمان جهانی بهداشت با گزارشگران سخن می‌گفت تخصیص کامل بودجه درخواستی این سازمان به مبلغ 675 میلیون دلار برای تامین پاسخ کلی این سازمان در دوره‌ ای سه ماهه  را خواستار شد.

وی بعد از دریافت گزارشی از تدروس ادهانوم گبریسوس مدیر کل و دیگر مقامات ارشد این سازمان گفت: «همه کشور‌ها - همان طور که بسیاری از کشور‌های جهان دچار این مشکل شده اند - باید برای آمادگی هر کاری را بکنند.»

گوترش گفت: «هنوز هم مهار این بیماری ممکن است، اما اگر برخی نتوانند و برخی همه کاری را که لازم است صورت ندهند از کنترل خارج خواهد شد و عواقب خطیری برای بهداشت و اقتصاد جهانی خواهد داشت.»

وی افزود: تخصیص بودجه به سازمان جهانی بهداشت برای حمایت از دولت‌ها و جلوگیری از تبدیل «این بیماری فاجعه بار به کابوسی جهانی» لازم است.

گوترش درباره کاهش موارد تازه ابتلا به ویروس کرونا در چین تاکید کرد این یک روند خوب است و وی امیدوار است این روند ادامه یابد.

 

دولت آمریکا برای مقابله با ویروس 2.5 میلیارد دلار بودجه تقاضا کرد

نشریه هیل (وابسته به کنگره آمریکا) اعلام کرد: دولت ترامپ برای مقابله با ویروس کرونا 2.5 میلیارد دلار بودجه از کنگره درخواست کرده است.

سخنگوی کاخ سفید هم اعلام کرد، آمریکا باید برای محافظت از مردمش در برابر ویروس کرونا بودجه اختصاص دهد.

سخنگوی کاخ سفید به این سوال که دولت ترامپ چه مقدار بودجه برای مقابله با ویروس کرونا از کنگره درخواست خواهد کرد پاسخی نداد.

در همین حال دونالد ترامپ در پیامی توئیتری مدعی شد: کرونا در آمریکا بسیار زیاد تحت کنترل است. ما با همه و همه کشور‌های مرتبط در ارتباط هستیم. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا و بهداشت جهانی بسیار سخت و هوشمندانه کار کرده اند. از نظر من وضعیت بازار سهام بسیار خوب خواهد شد!

 نگرانی ها درباره سرایت ویروس کرونا به آمریکا افزایش یافته است. در این شرایط، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته از شهرک چینی ها در آمریکا دیدن کرد. او ضمن دیدار از این شهرک، درباره خوداری از ایجاد هراس و وحشت درباره کرونا هشدار داد.

 

سقوط شاخص‌ های جهانی بورس و بهای نفت

کاهش تقاضا برای محصولات بسیاری از شرکت‌ ها به دلیل ویروس کرونا به نگرانی‌ ها از کاهش تولید و رکود در بازارهای جهانی دامن زده است.

قیمت نفت شاخص برنت روز دوشنبه با افتی 5.33 درصدی به 55 دلار و 38 سنت سقوط کرد.

شاخص سه بورس عظیم آمریکا داو جونز 3.27 درصد، نزدک 3.62 درصد و «اس‌ اند پی 500» حدود 3.53 درصد سقوط را نسبت به روز جمعه، آخرین روز فعالیت این بازارها در هفته گذشته تجربه کرد.

شرکت مایکروسافت با افت ارزش سهام 4.19 درصدی و اپل با افت ارزش سهام 4.36 درصدی مواجه شده است.از یک هفته گذشته سهام این غول‌ های آمریکایی به صورت متوالی در حال کاهش است.

در ایتالیا شاخص سهام بازار بورس 4.43 درصد سقوط کرده است.

کاهش تقاضا برای محصولات بسیاری از شرکت‌ ها به دلیل ویروس کرونا به نگرانی‌ ها از کاهش تولید و رکود در بازارهای جهانی دامن زده است.

ژاپن و آلمان از هم اکنون صدای زنگ‌ های هشدار برای رکود اقتصادی کشورشان را به صدا درآورده‌ اند.

در همین زمینه صندوق بین‌ المللی پول اعلام کرده حتی اگر کرونا در همین سطح بماند و مهار آن نیز در آینده نزدیک اتفاق بیفتد، حدود 0.1 درصد از رشد اقتصادی جهان را خواهد کاست و اگر گسترش یابد و تاثیر آن هم طولانی‌ مدت شود، سطح زیان به مراتب بیشتر خواهد شد.

سی‌ ان‌ ان‌ گزارش داد که دوشنبه بسیاری از سرمایه‌ گذاران در بازارهای بورس، پول خود را از این بازار بیرون کشیدند تا در حوزه‌ های امن‌ تری سرمایه‌ گذاری کنند؛ موضوعی که به سقوط شاخص سهام کشورها منجر شد.

چین که اولین خاستگاه ویروس کرونا است با افت شاخص سهام مواجه شده است. دوشنبه شاخص بورس شانگهای دوباره 0.3 درصد کاهش یافت و شاخص بورس هنگ‌ کنگ نیز افتی 1.8 درصدی را تجربه کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.