چین می‌گوید تعداد مبتلایان به ویروس در این کشور رو به کاهش است. اما ویروس کرونا در سایر نقاط جهان در حال شیوع و آسیب زدن است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، چین امروز شنبه اعلام کرد که مجموع کل مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور از 76 هزار تن گذشته و تعداد قربانیان مبتلا به ویروس به 2345 تن رسیده است.

کمیته ملی بهداشت چین در بیانیه ای نوشت: «کمیته امور بهداشت اطلاعاتی از 31 استان دریافت کرده است که تاکید می کند 76 هزار و 288 تن به ویروس کرونا مبتلا شدند و در حال حاضر تعداد کل مرخص شدگان  از بیمارستان ها 20 هزار و 659 نفر بوده و 53 هزار و 284 بیمار در حال درمان هستند که از این تعداد حال  11 هزار و 477 نفر وخیم است. و 2345 تن نیز در اثر این ویروس جان خود را از دست دادند.»

چین می گوید تعداد مبتلایان به ویروس در این کشور رو به کاهش است. چین گفت تعداد افراد مبتلا به ویروس در 24  ساعت گذشته به 397  نفر رسیده که نسبت به آمار روز قبل، 889 نفر کاهش نشان می‌ دهد.

اما ویروس کرونا در سایر نقاط جهان در حال شیوع است. ویروس در 26 کشور جهان مشاهده شده و 11 نفر در خارج از خاک چین تاکنون جان خود را از دست داده‌ اند.

تاکنون در چین، ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، هنگ‌ کنگ، تایلند، تایوان، مالزی، ایران، ایتالیا، استرالیا، آلمان، آمریکا، ویتنام، فرانسه، ماکائو، کانادا، امارات متحده، انگلیس، فیلیپین، هند، روسیه، اسپانیا، بلژیک، کامبوج، مصر، فنلاند، سرزمین های اشغالی، لبنان، نپال، سری لانکا و سوئد گزارش شده است. پس از چین بیشترین آمار قربانیان مربوط به ایران با چهار نفر، ژاپن سه نفر و کره جنوبی و هنگ کنگ هر دو با دو نفر بوده است.

 

تاثیر کرونا بر بازار آمریکا و اروپا

هر چند سرعت شیوع کرونا در مناطق مختلف چین نزولی شده است اما انتشار موارد جدید ابتلا به کرونا در کشورهای مختلف، باعث ایجاد موج جدیدی از نگرانی‌ ها در بین معامله گران شده است. 

بانک مرکزی چین با ورود همه جانبه خود به بازارهای مالی این کشور تا حدی موجب دلگرمی معامله‌ گران شده است. علاوه بر تزریق حدود 240 میلیارد دلار منبع ارزی به بازار، بانک‌ های دولتی و مقام‌ های مختلف محلی چین از ارائه حدود 200 میلیارد یوان تسهیلات به بنگاه‌ های کوچک و متوسط خبر داده‌ اند.

اما در آمریکا، در وال استریت، همه شاخص‌ ها نزولی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز» با 0.78 درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح 28 هزار و 992.42 واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی 500» با 1.05 درصد ریزش تا سطح 3337.75 واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک» با سقوط 1.79 درصدی در سطح 9576.79 واحدی بسته شد.

این بدترین عملکرد 1 روزه داوجونز از 7 فوریه تاکنون، بدترین عملکرد اس‌ اند پی از 31 ژانویه و بدترین عملکرد نزدک از 27 ژانویه تا کنون است. با این عملکرد هر سه شاخص مهم آمریکا برای اولین بار در 3 هفته اخیر با افت هفتگی مواجه شدند و بیش از 1 درصد در هفته اخیر افت کردند.

با معطوف شدن توجه بازارهای جهانی به گسترش سریع ویروس کرونا، سود اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌ داری آمریکا هم به شدت پایین آمد و از 1.5 درصد پایین‌ تر رفت. سود اوراق 10 ساله که بنچ‌ مارک سود اوراق قرضه در جهان است، 0.04 درصد پایین آمد و 1.486 درصد شد. سود اوراق 30 ساله هم تا 1.9352 درصد پایین آمد.

انتظار می‌ رود که با توجه به تداوم تعطیلی بخش بزرگی از اقتصاد چین و تعلیق فعالیت شرکت‌ های خارجی در این کشور، خسارت‌ های اقتصادی ناشی از این ویروس بر اقتصاد جهانی کماکان ادامه داشته باشد.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا هم شاخص «فوتسی 100» بورس لندن با 0.44 درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح 7403.92 واحد بسته شد.

شاخص «کک 40» بورس پاریس هم با ریزش 0.54 درصدی در سطح 6029.72 واحد بسته شد و شاخص «دکس 30» بورس فرانکفورت در آلمان با ریزش 0.62 درصدی و ایستادن در سطح 13579.33 واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص «ایبکس 35» 0.45 درصد پایین رفت.

 

تاثیر کرونا بر صنایع آمریکا

همزمان، صنایع آمریکا هم از این ویروس و شیوع آن آسیب دیده اند. شرکت اپل آمریکا از زیان ده‌ ها میلیارد دلاری ویروس کرونا برای خود خبر داده است. این شرکت نه تنها در چین واحدهای تولیدی عظیم دارد، بلکه در سه ماهه آخر سال گذشته 13 میلیارد دلار از محصولات تولیدی‌ اش را در بازار چین فروخته است.

از سوی دیگر پس از کاهش قیمت نفت در هفته‌ های اخیر، شرکت‌ های حفاری نفت شیل آمریکا ممکن است میزان سرمایه‌گذاری‌ های خود در بخش تولید را سریع‌ تر از آنچه قبلا انتظار می‌ رفت کاهش دهند. اکنون تولید‌کنندگان نفت شیل با ضربه دیگری به درآمدهای خود مواجه شده‌ اند.

در بخش خودروسازی نیز رئیس بخش اتحادیه کارگران خودروسازی در تگزاس که خودروهای شاسی بلند جنرال موتورز را تولید می کند، گفت احتمال مختل شدن تولید در این منطقه به دلیل کمبود عرضه قطعات وجود دارد.

رهبران اتحادیه های خودروسازی در فلینت، میشیگان، تگزاس و ایندیانا در مورد کمبود احتمالی قطعات در کارخانه هایشان هشدار داده اند.

شیوع ویروس کرونا همچنین باعث شده تا دانشگاه‌ های آمریکا نتوانند دانشجویان چینی را برای ترم جدید تحصیلی ثبت نام کنند و احتمال می‌ رود این دانشگاه‌ ها میلیاردها دلار ضرر کنند.

 

مدارس و مراکز عمومی در 10 شهر ایتالیا تعطیل شدند

در ایتالیا نیز یک نفر به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده است.

همزمان با ابتلای دست‌ کم 15 نفر در شهر «لومباردی» و گزارش‌ ها از مرگ احتمالی یک نفر در این کشور به‌ دلیل ابتلا به ویروس کرونای جدید، کووید-19، مقام‌ های دولتی دستور تعطیلی و توقف فعالیت مدارس و مراکز عمومی را صادر کردند.

گزارش‌ ها حاکی‌ است یک شهروند 78 ساله در شهر «پادوا» در شمال ایتالیا، احتمالا به دلیل ابتلا به کووید-19 جان خود را از دست داده‌ است.

اشپیگل می‌ گوید این فرد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونای جدید بوده است.

همزمان خبرگزاری فرانسه گزارش داده پنج پزشک و 10 تن دیگر، که به نظر می‌ رسد همگی به یک کلوپ می‌ رفتند و با هم دوست بودند، در شهر لومباردی به کروناویروس مبتلا شده‌ اند.

مقام‌ های دولتی در مناطق شمالی ایتالیا نه تنها مدارس و مراکز عمومی را تعطیل اعلام کرده‌ اند، بلکه تمام فعالیت‌ های عمومی از جمله کارناوال‌ ها، عشای ربانی در کلیسا و رخدادهای ورزشی را به‌مدت یک هفته ممنوع کرده‌ اند.

نخست‌ وزیر ایتالیا تاکید کرده همه چیز تحت کنترل است و دولت «سطح بسیار بالایی از تمهیدات احتیاطی را در نظر گرفته است».

مقام‌ های دولتی از شهروندان در مناطقی از شمال ایتالیا خواسته‌ اند تا جایی که ممکن است از خروج از خانه خودداری کنند.

 

شناسایی مواردی در کانادا و لبنان

در همین حال دو مورد ابتلا به ویروس کرونا در کانادا و لبنان نیز شناسایی شده است.

 

اولین مورد ابتلا در سرزمین های اشغالی

اولین مورد ابتلا به نوع جدید ویروس کرونا در سرزمین های اشغالی به ثبت رسیده است.

این مطلب را نشریه تایمز آف اسرائیل اطلاع داده است.

این بیماری در یکی از 11 نفر اسرائیلی مشاهده شده که پس از یک سفر تفریحی گردشگری به سرزمین های اشغالی  بازگشته بودند.

مشخص شده است که آنها پس از اقامت در کشتی تفریحی دیاموند پرنسس که در ژاپن قرنطینه شده بود، بازگشته بودند.

این کشتی تفریحی 5 فوریه پس از تشخیص ابتلای یکی از مسافران خود  از هنگ کنگ به ویروس کرونا در قرنطینه قرار گرفت. در کل حدود  3700  نفر در این کشتی  حضور داشتند. طی دو هفته، ابتلای بیش از 600 مسافران آن به نوع جدید ویروس کرونا  تشخیص داده شد.

 

صدور 2500 گواهی قرنطینه در مسکو

«سرگئی سابیانین» شهردار مسکو گفت که آنها به عنوان بخشی از مبارزه با شیوع ویروس کرونای  چینی کووید 19 در پایتخت روسیه، حدود 2500 گواهی در مورد قرنطینه دو هفته ای افراد مشکوک صادر شده است.

«میخائیل میشوستین» نخست وزیر روسیه 18 فوریه  ورود شهروندان چینی را به روسیه ممنوع اعلام کرد. دستور مربوطه در تاریخ 20 فوریه به اجرا در آمد.

 

کره جنوبی دومین کشور از نظر تعداد افراد مبتلا 

تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در کره جنوبی هم به شدت افزایش یافته است.

کره جنوبی پس از چین، دومین کشور از نظر تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا است.

مقام‌ های این کشور گفته‌ اند تعداد مبتلایان با جهش چشمگیری به 350 نفر رسیده است که دو برابر رقم اعلام شده پیشین است.

دو سوم مبتلایان جدید مربوط به بیمارستانی در نزدیکی شهر «دئگو» هستند که بیماران روانی و بیماران مسن در آنجا بستری هستند.

دو نفر از بیماران این بیمارستان جان خود را از دست داده‌ اند و 5 پرستار و یک بهیار هم به ویروس آلوده شده‌ اند.

دولت کره جنوبی ممکن است ورود برخی مسافران خارجی به این کشور را به منظور جلوگیری از اشاعه ویروس منع کند.

 

ابتلای 18 نفر در ایران و واکنش چین

ایران نیز روز گذشته تایید کرد که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در آن کشور به 18 نفر رسیده و 4 نفر نیز جان خود را از دست داده‌ اند.

«گنگ شوانگ» در اظهاراتی که امروز شنبه در تارنمای وزارت خارجه چین  منتشر شد، گفت: ما با ایران از نزدیک همکاری و مشارکت می‌ کنیم تا این ویروس کاملا مهار شود.

وی همکاری با ایران را برای مقابله با ویروس کرونا و حفاظت از تندرستی و بهداشت و سلامت مردم دو کشور بسیار مهم ارزیابی کرد.

سخنگوی چین تاکید کرد که در مبارزه با کرونا، پکن و تهران قاطعانه در کنار یکدیگر ایستاده اند.

وی افزود که دولت و مردم ایران در جریان شیوع کرونا در چین در کنار این کشور ایستادند و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران اولین وزیر خارجه‌ ای بود که در این خصوص از چین حمایت و با این کشور همدردی کرد و کمک‌ های شایانی از سوی ایران به چین انجام شد.

وی همچنین از بابت فوت چند نفر بر اثر ابتلا به کرونا در ایران ابراز تاسف و با خانواده‌ های آنها و ملت ایران همدردی کرد.

«چانگ خوا» سفیر چین در تهران نیز بر همکاری دو کشور در این برهه حساس تاکید کرده است.

 

هشدار سازمان بهداشت جهانی

«تدروس ادهانون» دبیرکل سازمان بهداشت جهانی در یک نشست خبری در دفتر مرکزی این سازمان در ژنو گفت: «موارد ابتلا به این ویروس که در سایر نقاط جهان شناسایی شده هر چند از نظر تعداد اندک است ولی با ووهان و چین ارتباط ندارند و این بسیار نگران‌ کننده است. این موارد پراکنده و اندک جای نگرانی شدید دارند.»

به گفته او، هنوز هم امکان کنترل این اپیدمی وجود دارد ولی هر روز که می‌ گذرد این احتمال کاهش می‌ یابد.

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت جهانی هشدار داده است: «پنجره فرصت برای مهار ویروس هنوز باز است اما فرصت‌ ها کمتر می‌ شود و نیاز است که به سرعت و قبل از بسته شدن همه دریچه‌ ها اقدام شود.»

تدروس ادهانون دبیرکل سازمان بهداشت جهانی نیز شمار مبتلایان به ویروس کرونا در خارج از چین را که شناسایی شده‌ اند، 1152 نفر عنوان کرده که در 26 کشور هستند و این میان 8 نفر نیز جان خود را از دست داده‌ اند.

مقامات بهداشت جهانی می‌ گویند این بیماری تنفسی از انسان به انسان و در شکل انتشار ویروس در ذرات ناشی از عطسه و سرفه افراد مبتلا و یا آلوده کردن اشیا قابل انتقال است. تاکنون هیچ دارویی برای درمان آن کشف نشده است.

دبیر کل سازمان بهداشت جهانی روز پنجشنبه گفت قرار است نتایج اولیه آزمایش دو دارو برای ویروس جدید کرونا حدود سه هفته دیگر اعلام شود. یک مورد از این آزمایش‌ ها ترکیب دو داروی اچ‌ آی‌ وی به نام‌ های «لوپیناویر» و «ریتوناویر» و دیگری داروی ضد ویروسی به نام «رمدسیویر» است.

نهادهای بهداشتی چین در حال حاضر داروی رمدسیویر را به کار می‌برند که در دوران شیوع ویروس الوبا برای مقابله با عفونت از آن استفاده می‌ شد. در برخی موارد نیز از روی ترحم داروی «کالترا» را تجویز می‌ کنند که ترکیبی از لوپیناویر و ریتوناویر است.

 

بررسی تاثیر داروهای ضد آنفولانزا

در ژاپن، تاثیر داروهای ضد آنفولانزا بر روی کرونا ویروس مورد بررسی قرار می گیرد.

وزیر بهداشت ژاپن اعلام کرد: «مقامات در حال بررسی امکان استفاده از داروی آنفولانزای «اویگان» موسوم به Favipiravir نیز هستند تا بتوانند ویروس کرونا ویروس را درمان کنند.

وی افزود: مسئولان در مورد تاثیر انواع داروهای ضد آنفولانزا بر روی ویروس کرونا ویروس مطالعه خواهند کرد و در صورتی که هر یک از داروها میزانی از اثربخشی را نشان دهند، این وزارت در نظر دارد تدابیری را برای تهیه این دارو برای استفاده در موسسات پزشکی اتخاذ کند.

 

سایه کرونا همچنان بر سر قیمت نفت

به دنبال افزایش مجدد نگرانی ها از تاثیر گسترش ویروس کرونا بر تقاضا برای نفت، قیمت نفت شاهد افت یک درصدی بود. تعلل اوپک و متحدانش نسبت به واکنش به وضعیت جدید بازار نیز دیگر عامل افت قیمت نفت بود.

«اوله هانسن» تحلیلگر بازار نفت در ساکسو بانک گفت: «می توان گفت که وضعیت نامشخص ناشی از ویروس کرونا مجددا بازگشته است... شیوع ویروس بزرگ ترین شوک تقاضا برای نفت را از زمان بحران مالی جهانی وارد کرده است... تا زمانی که چین فعالیت های اقتصادی را از سر بگیرد ویروس همچنان عامل اصلی تعیین کننده در بازار نفت خواهد بود.»

گسترش کرونا در کشورهای دیگر و افزایش آمار فوتی‌ های ناشی از این ویروس دوباره نگرانی‌ ها را در این زمینه افزایش داده و فشار مضاعفی بر بازار نفت به شمار می‌ رود که می‌ تواند حتی قیمت‌ ها را بیش از این نیز کاهش دهد.

 

افت محسوس ترافیک هوایی جهان

سازمان بین‌ المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) هشدار داد کاهش تقاضای جهانی به علت شیوع ویروس کرونا، می‌ تواند ده‌ ها هزار دلار به ایرلاین‌ های جهان خسارت بزند.

پیش‌ بینی‌ های یاتا نشان می‌دهد که ایرلاین‌ های آسیایی بدتر از همه آسیب خواهند دید و امسال 28 میلیارد دلار از درآمد خود را از دست خواهند داد. ایرلاین‌ های خارج از این منطقه با ضرری کمتر مواجه شده و 1.5 میلیارد دلار از درآمد خود را از دست خواهند داد.

در اواخر ماه دسامبر، مقامات چینی از شیوع ذات الریه با منشا ناشناخته در شهر ووهان  در  استان هوبی این کشور خبر دادند. عامل ایجاد کننده این بیماری نوع جدیدی از ویروس کرونا تشخیص داده شد.  11 فوریه سازمان بهداشت جهانی به این بیماری نام کووید -19 داد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.