کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته است که روند بازشماری مجدد آرای منازعه برانگیز انتخابات ریاست جمهوری پایان یافته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، ایندیپندنت گزارش داد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، 28 سپتامبر برگزار شد، اما کمیسیون مستقل انتخابات تاکنون نتوانسته است نتیجه نهایی آن را اعلام کند.

«حوا علم نورستانی» رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد: روند بازشماری و بررسی ویژه ‌آرای انتخابات ریاست جمهوری در حضور ناظران شکایات، نمایندگان احزاب سیاسی و ستادهای انتخاباتی با موفقیت‌ پایان یافت.

وی افزود: «روند اجرای تصمیمات کمیسیون شکایات انتخاباتی آغاز شده است. در پایان این روند، نتایج نهایی انتخابات 28 سپتامبر 2019 (6 مهر) را اعلام خواهیم کرد».

کمیسیون مذکور در دسامبر گذشته اعلام کرد: «محمد اشرف غنی» با 50.64 درصد آرا پیروز انتخابات 28 دسامبر و «عبدالله عبدالله» با 39.52 درصد دوم شده است. این کمیسیون در این زمینه گفت: «تقلب گسترده در اعلام نتایج انتخابات 28 سپتامبر 2019 صورت گرفته است. به مردم عزیز خود اطمینان می‌ دهیم که مبارزه ما براى تحکیم مردم سالارى ادامه داشته و از آرای پاک‌ شان دفاع خواهیم کرد. نمی‌ گذاریم بار دیگر یک گروه بی‌ ریشه و متقلب به سرنوشت آنان حاکم شود».

این در حالی است که تاخیر در اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری، بر زندگی عادی شهروندان این کشور اثرات منفی گذاشته است. آنها می‌ گویند تاخیر اعلام نتایج نهایی انتخابات دیگر برایشان قابل قبول نیست. نتیجه نهایی انتخابات، هرچه هست و به نفع هر تیمی که هست، باید اعلام شود، تا وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور دوباره به حالت عادی برگردد و شهروندان نیز بتوانند بدون دغدغه‌ و هراس به زندگی ادامه دهند. هم اکنون هیچ چیز در حالت عادی نیست.

«شاپور فرامرز» دکان‌ داری در کابل، بالا رفتن قیمت‌ مواد خوراکی را در افغانستان، به اعلام نشدن نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری این کشور مرتبط می‌ داند. او می‌ گوید: «باور کنید، کارکردهای رهبران حکومت و روسای کمیسیون‌ های انتخاباتی، ما را چنان پشیمان کرده، که دیگر نه خودم و نه پسرانم پای صندوق‌ های رای‌ نخواهیم رفت. ما رای دادیم تا هرچه زودتر یک حکومت جدید تشکیل شود و بتوانیم به زندگی خود ادامه دهیم، اما هر روز جنجال‌ تازه‌ ای به وجود می‌ آید. این‌ ها همه تاثیر بسیار بدی بر اوضاع سیاسی و به ویژه اقتصادی کشور و مردم ما دارد. همین حالا، قیمت هر مواد خوراکی و یا پوشاک دو برابر شده است، اما خریدار هم ندارد. چرا ما باید هر بار، در هر روندی قربانی دهیم و نتیجه مثبت هم نداشته باشد.»

فرامرز تاکید کرد: «نتایج نهایی انتخابات را کمیسیون‌ انتخاباتی، هر چه هست باید اعلام کند و هر که برنده شد، مبارکش باد! بعد یک حکومت سالم به وجود بیاورد.»

«صبور صمدی» دستفروش بازار نیز عدم اعلام نتایج نهایی انتخابات را سبب بیکاری و فرار سرمایه در کشور می‌ داند. او می‌ گوید:« من پیش از انتخابات ریاست جمهوری، در یک مغازه لباس‌ فروشی کار می‌ کردم، اما پس از انتخابات و جنجال‌ های انتخاباتی، صاحب مغازه جنس‌ هایش را فروخت و به کشور ترکیه رفت. می‌ دانید چرا فرار کرد؟ وضعیت کشور ما خوب نیست. حکومت ما متاسفانه دو سره است؛ هر کس اوضاع را به طرف خود می‌ کشد. تا زمانی که نتیجه نهایی انتخابات اعلام نشود و یک حکومت درست، قانونی و با اعتبار به وجود نیاید، بیکاری، فرار سرمایه و دزدی در کشور بیشتر از گذشته خواهد شد. ما خواهان اعلام نتایج نهایی انتخابات هستیم، به نفع هر که هست، باید اعلام شود.»

«نرگس نور» دانشجوی اقتصاد می‌ گوید: « کمیسیون‌ مستقل انتخاباتی مورد ملامت ما هستند. آنها سوگند خورده‌ اند که از رای پاک ما پاسداری کرده و نتیجه را هر چه هست، زود اعلام ‌کنند. اما متاسفانه این دروغگویان قرن، تاکنون مردم را فریب داده و می‌ دهند. صبر همه مردم به سر رسیده است، ما در وضعیت نادرستی قرار گرفته‌ ایم. همه این‌ ها هم به نتیجه نهایی انتخابات ارتباط دارد و باید اعلام شود. ما نمی‌ گوییم به نفع کدام شخص یا تیم، فقط نتیجه را اعلام کنند. آنچه واقعیت است، باید به مردم گفته شود.»

شهروندان افغانستان در حالی بر اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری کشور تاکید دارند که «حنیف دانشیار» یکی از مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات روز دوشنبه به رسانه‌ ها گفته است تا سه و یا چهار روز آینده، نتایج نهایی را اعلام می‌ کنند.

اما رهبر تیم انتخاباتی «عبدالله عبدالله» تاکید کرده است اگر کمیسیون مستقل انتخابات نتایج نهایی را به نفع تیم دولت‌ساز، به رهبری غنی، اعلام کند، «برای ما قابل قبول نخواهد بود و در مقابل، حکومت موازی تشکیل خواهیم داد.»

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.