ریاض به گفت‌وگوها با قطر امید بسته بود، اما حالا «همه‌ چیز به خانه اول بازگشته است.»

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، میدل ایست مانیتور گزارش داد: مذاکرات میان عربستان سعودی و قطر برای پایان دادن به اختلافات و احیای روابط دوجانبه، در همان ابتدا شکست خورده و تلاش برای ایجاد جبهه‌ ای واحد  را در میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس، با مشکل جدی مواجه کرده است.

بنا بر این گزارش، این گفت‌ و گوها در ماه اکتبر 2019 با هدف از سرگیری روابط میان قطر با بلوک متشکل از عربستان سعودی، امارات عربی متحده، بحرین و مصر آغاز شد. این چهار کشور در نیمه سال 2017 دوحه را به حمایت از تروریسم و داشتن روابط نزدیک با ایران متهم کرده و به همین بهانه روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند. قطر این اتهامات را رد کرده است.

دیپلمات‌ های غربی و دو منبع مطلع از دیدگاه‌ های قطر گفته اند که اولویت دوحه در مذاکرات، از سرگیری تردد آزادانه اتباعش به کشورهای تحریم‌ کننده، دسترسی به حریم هوایی این کشورها و باز کردن مرز زمینی با عربستان سعودی بوده است.

با این وجود، سه دیپلمات گفته‌ اند که ریاض در این گفت‌ و گوها بر لزوم تغییر بنیادین رفتار قطر، به خصوص در زمینه سیاست خارجی تاکید کرده است. به گفته یکی از این دیپلمات‌ ها، عربستان سعودی خواهان انعقاد توافقی بوده که قطر در آن تعهدات تازه‌ ای به طرف مقابل می‌ دهد. این دیپلمات گفته است: «از آنجا که میان دو کشور اختلاف نظرهای متعددی در زمینه سیاست خارجی وجود دارد، این خواسته به هیچ‌ وجه برای قطر قابل قبول نبود.»

دو منبع مطلع در کشورهای حاشیه خلیج فارس گفته‌ اند که عربستان سعودی که به نمایندگی از سه کشور دیگر تحریم‌ کننده با قطر گفت‌ و گو می‌ کرد، در ماه دسامبر و بعد از آنکه امیر قطر از شرکت در نشست سالانه شورای همکاری در ریاض خودداری کرد، به این مذاکرات پایان داده است.

یک منبع در این مورد گفته است که قطری‌ ها «جدی به نظر نمی‌ رسیدند.»

سه دیپلمات غربی گفته‌ اند که عربستان امیدوار بود با بهبود روابط با قطر، در آستانه میزبانی از نشست «گروه 20»، به یک پیروزی دیپلماتیک دست یافته و اعتبارش را که بعد از قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌ نگار منتقد عربستانی و ستون نویس واشنگتن پست خدشه‌ دار شده بود، بار دیگر احیا کند.

یک منبع مطلع از دیدگاه‌ های عربستان سعودی می‌ گوید ریاض به این گفت‌ و گوها امید بسته بود، اما حالا «همه‌ چیز به خانه اول بازگشته است.»

این اولین بار نیست که عربستان سعودی و متحدانش برای قطر شرط تعیین می‌ کنند. این کشورها در سال 2017 هم فهرستی 13 بندی از خواسته‌ ها را به دوحه ارائه کردند. توقف فعالیت شبکه خبری «الجزیره»، تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه در قطر، توقف حمایت از «اخوان المسلمین» و کاستن از میزان روابط با ایران، از جمله این خواسته‌ ها بود.

وزیر خارجه قطر دو ماه پیش گفته بود که «اندکی پیشرفت» در مذاکرات به دست آمده، اما یک منبع قطری در مورد این گفت‌ و گوها گفته است که خواسته‌ های عربستان سعودی و متحدانش غیرواقع‌ بینانه بوده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.