در پی بحران ایجادشده در ایالت تورینگن، آنه گرت کرامپ-کارن باوئر رهبر حزب دموکرات مسیحی آلمان (حزب آنگلا مرکل) از مقام خود کناره‌ گیری کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آلمان گزارش داد «آنه گرت کرامپ- کارن‌ باوئر» رهبر حزب دموکرات مسیحی (حزب «آنگلا مرکل») از رهبری این حزب و نیز کاندیداتوری برای صدر اعظمی آلمان استعفا کرد. این تصمیم در پی بحران تورینگن اتخاذ شده است.

کرامپ-کارن باوئر از کاندیداتوری صدراعظمی آلمان نیز استعفا کرد. او گفته تا تابستان امسال فرایند انتخاب کاندیدای این حزب برای صدراعظمی را برنامه‌ ریزی و حزبش را برای آینده آماده خواهد کرد.

«توماس کمریش» کاندیدای حزب دموکرات‌ های آزاد که حزبش تنها 5 درصد کرسی‌ های پارلمان ایالتی تورینگن را کسب کرده، روز 5 فوریه (چهارشنبه گذشته) توانست با رای حزب پوپولیست «آلترناتیو برای آلمان» و حزب دموکرات مسیحی به عنوان نخست‌ وزیر این ایالت انتخاب شود. این همکاری دموکرات‌ مسیحی‌ ها و حزب دموکرات‌ های آزاد با یک حزب پوپولیست با گرایش‌ های راست افراطی، نوعی تابوشکنی و اقدام علیه مبانی دموکراسی تلقی شد که برخی تحولات دوران قبل از به قدرت‌ رسیدن ناز ها در دوران قبل از جنگ جهانی دوم را تداعی می‌ کند و به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

کمریش تحت فشار فزاینده افکار عمومی، هم‌ حزبی‌ هایش و نیز حزب دموکرات مسیحی روز شنبه ناچار به استعفا شد. او پیشتر برگزاری مجدد انتخابات در تورینگن را به مجلس ایالتی تقاضا داده بود.

از سال 1945 تاکنون و پس از سقوط رژیم نازی، احزاب پارلمانی آلمان از هر گونه ائتلاف با راست افراطی پرهیز کرده‌ اند. حزب دموکرات آزاد در انتخابات اکتبر کمی بیشتر از 5 درصد رای آورده بود و تصدی پست نخست‌ وزیری از سوی چهره این حزب با حمایت تاکتیکی پوپولیست‌ ها و کمک متحد همیشگی یعنی حزب دموکرات مسیحی، یک رسوایی و تابوشکنی تلقی شد.

حزب آلترناتیو برای آلمان می‌ توانست از مشارکت در تعیین نخست‌ وزیر تورینگن، به مثابه فرصتی برای تبدیل شدن به یک حزب اصلی بهره ببرد و خود را برای حضور رسمی در سیاست فدرال مهیاتر کند. برخی از سیاستمداران آلمانی به قدرت رسیدن با حمایت پوپولیست‌ های راستگرا را نقطه سیاهی در تاریخ آلمان خوانده‌ اند.

همزمان با استعفای کمریش، ائتلاف بزرگ دولتی متشکل از احزاب سوسیال دموکرات، سوسیال مسیحی و دموکرات مسیحی بیانیه‌ ای در لزوم برگزاری هر چه سریع‌ تر انتخابات جدید در تورینگن منتشر کرد و کسب اکثریت سیاسی با رای حزب آلترناتیو برای آلمان را منتفی دانست.

در بیانیه کمیته ائتلاف احزاب سوسیال دموکرات، سوسیال مسیحی و دموکرات مسیحی آمده است: «این موضع‌ در تمامی سطوح احزاب موتلفه صدق می‌ کند.» بیانیه مسئله را به مشروعیت سیاسی و کسب اطمینان از ثبات و شفافیت رویکردها در تورینگن مربوط دانسته و انتخاب نخست‌ وزیر با اکثریت مبتنی بر آرای دست راستی‌ ها را امری نابخشودنی می‌ نامد.

برگزاری انتخابات تازه در ایالت تورینگن، مستلزم آرای موافق دو سوم نمایندگان پارلمان سراسری است. 

علیرغم این اقدامات اما شکستن تابوی همکاری با حزب راستگرا و پوپولیست آلترناتیو برای آلمان، پیامدهای سنگینی برای حزب دموکرات‌ های آزاد و نیز حزب دموکرات مسیحی داشت که استعفای کرامپ-کارن باوئر اوج فعلی آن است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.