در تیراندازی فردی که یونیفرم نیروهای امنیتی افغانستان به تن داشت به نیروهای آمریکایی در شرق افغانستان، 2 سرباز آمریکایی کشته و 6 سرباز دیگر زخمی شدند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از بیانیه ارتش آمریکا اعلام کرد در یک درگیری که در افغانستان روی داد، دو نظامی آمریکایی کشته و 6 نفر دیگر زخمی شدند.

ارتش آمریکا در بیانیه‌ ای اعلام کرد گزارش‌ های کنونی حاکی است فردی که یونیفرم نظامیان افغان را به تن داشت، با تیربار به سوی نظامیان آمریکایی و افغان تیراندازی کرد.

براساس گزارش‌ ها مهاجم با یک سلاح خودکار به نیروهای آمریکایی آتش گشود و آنها در زمان حمله لباس نیروهای امنیتی افغانستان را به تن داشتند.

یک مقام افغان که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری فرانسه گفت: چندین بالگرد در مجتمع ستاد فرود آمدند و مجروحان را با خود بردند. نمی‌ دانیم چه تعدادی کشته یا زخمی شده‌ اند.

روزنامه نیویورک تایمز این حادثه را یک تیراندازی مرگبار میان نیروهای افغان و آمریکایی در جریان یک برنامه مشترک آموزشی گزارش کرده است.

این روزنامه آمریکایی به نقل از دو مقام افغانستانی نوشته است: پنج یا شش نیروهای آمریکایی و شش نیروی افغان در جریان درگیری مرگبار بین نیروهای آمریکایی و افغان کشته شدند.

یک مقام آمریکایی هم در گفت‌ و گو با نیویورک تایمز تایید کرده است که آمریکایی در این درگیری تلفاتی داشته‌ اند.

ساعاتی پیشتر یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، به آسوشیتدپرس گفت تعداد از نیروهای آمریکایی در این عملیات زخمی یا کشته شده‌ اند، ولی هنوز این تعداد مشخص نشده است.

«سانی لگت» یک سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد، نیروهای افغان و آمریکایی در جریان عملیات خود زیر آتش مستقیم قرار گرفتند.

این سخنگوی نیروهای آمریکایی گفته بود: ما اکنون در حال ارزیابی وضعیت هستیم و به محض دریافت اطلاعات بیشتر آنها را ارائه خواهیم کرد.

سانی لگت توضیح بیشتری در خصوص تلفات نیروهای آمریکایی ارائه نکرد.

در همین زمینه، «مبارز خادم» یک مقام ارشد امنیتی ولایت ننگرهار پیشتر  گفته بود، این درگیری بین نیروهای آمریکایی و افغان بوده و این نگرانی وجود دارد که این درگیری تلفاتی داشته است.

یک مقام وزارت دفاع افغانستان نیز به رویترز گفته بود: هنوز مشخص نیست که آیا درگیری بین نیروهای افغان و آمریکایی بوده یا نیروهای شبه نظامی به آنها حمله کرده اند.

این مقام تاکید کرد در این مرحله «هیچ احتمالی رد نمی شود.» هنوز گروه طالبان در این زمینه موضع گیری نکرده است.

«سهراب قادری» یک مقام شورای ولایت ننگرهار هم گفته بود درگیری بین نیروهای افغان و نیروهای خارجی بعد از ظهر شنبه در منطقه «شیرزاد» روی داد.

سهراب قادری در ادامه تاکید کرد که احتمالا نیروهای افغان و نیروهای خارجی به دلیل اشتباهات تاکتیکی با یکدیگر درگیر شده‌ اند.

آسوشیتدپرس می‌ گوید این درگیری در حالی روی داده که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خواهان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و پایان دادن به طولانی‌ ترین جنگ آمریکاست. در حال حاضر حدود 13 هزار نظامی آمریکایی در افغانستان مستقر هستند.

از سال گذشته مذاکراتی بین طالبان و آمریکا در دوحه قطر برگزار شده است. ولی این مذاکرات در مقاطع مختلف متوقف شده است.

2019 مرگبارترین سال برای نیروهای آمریکایی در افغانستان از زمان پایان عملیات رزمی این کشور در پایان سال 2014 بود و این نشان دهنده ادامه چالش‌ های امنیتی در این کشور است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.