ده‌ها تن از فعالان ضد جنگ فرانسوی در اعتراض به ورود یک کشتی عربستان برای حمل سلاح در بندر «شربورگ» دست به راهپیمایی زدند.

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، ده‌ها تن از فعالان ضد جنگ فرانسوی در اعتراض به ورود یک کشتی عربستان برای حمل سلاح در بندر «شربورگ» دست به راهپیمایی زدند.

عصر پنج‌شنبه 17 بهمن پیش از آن که کشتی «بحری ینبع» عربستان در اسکله شربورگ واقع در شمال فرانسه پهلو بگیرد، گروهی از کنشگران حاضر با خوابیدن روی اسکله، فعالیت عادی بندر را برای مدت کوتاهی مختل کردند.

کشتی بحری ینبع قرار است سلاح‌های فروخته شده فرانسوی را بارگیری و حمل کند و معترضان می‌گویند عربستان این سلاح‌ها را در جنگ یمن به کار می‌گیرد. ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی از مارس سال 2015 به بهانه بازگرداندن دولت به اصطلاح قانونی یمن به صنعا به یمن تجاوز کرد و در جریان این تجاوز که همچنان ادامه دارد تمام زیرساخت های ضعیف یمن را از بین برد.

در تجمع روز پنج‌شنبه در بندر شربورگ حدود 100 نفر از اعضا سازمان‌های حقوق بشری از جمله عفو بین‌الملل، در اعتراض به حضور کشتی عربستان چند پلاکارد با نوشته‌هایی همچون «جنایات جنگی در یمن» و «ساخت فرانسه» در دست گرفته بودند.

روز چهارشنبه نیز 17 سازمان غیردولتی بین‌المللی با فرستادن نامه‌ای به «ادوارد فیلیپ» نخست وزیر فرانسه از ورود کشتی عربستان به شربورگ برای حمل سلاح ابراز نگرانی کرده بودند.

آنها از دولت فرانسه خواستند تا به روشنی بررسی و اعلام کنند چه کالایی قرار است در بحری ینبع بارگیری شود زیرا به گفته آنها این کشتی با وزارت دفاع عربستان قرارداد انحصاری حمل سلاح دارد.

سازمان‌های غیردولتی در نامه خود نوشته‌اند در صورتی که کشتی سعودی برای بارگیری سلاح به شربورگ آمده باشد، مقام‌های رسمی فرانسه باید «تضمین» کنند که از این سلاح‌ها در جنگ یمن علیه شهروندان غیرنظامیان استفاده نشود.

مقام‌های دولت فرانسه در مورد ماهیت کالاهایی که قرار است بحری ینبع حمل کند، هنوز اظهار نظر رسمی نکرده‌اند.

در حملات هوایی نیروهای ائتلاف در یمن در سال‌های اخیر، بارها مکان‌های غیرنظامی هدف حمله قرار گرفته و بسیاری از شهروندان عادی بر اثر بمباران جان خود را از دست داده‌اند. سازمان‌های حقوق بشری تاکنون به شیوه‌های گوناگون اعتراض خود را نسبت به کشتار غیرنظامیان در جنگ یمن ابراز کرده‌اند.

دولت فرانسه نیز تاکنون بارها از سوی کنشگران ضد جنگ به دلیل فروش سلاح به عربستان مورد انتقاد قرار گرفته است. عربستان سعودی یکی از بزرگ‌ترین مشتریان تجهیزات نظامی تولید فرانسه است و سازمان‌های غیر دولتی می‌گویند برخی سلاح‌های فرانسوی به کار رفته در بمباران مناطق غیرنظامی در یمن، تولید فرانسه هستند.

مقام‌های فرانسوی در پاسخ به این ادعا می‌گویند هیچ مدرکی مبنی بر هدف قرار گرفتن غیرنظامیان توسط نیروهای تحت فرمان ریاض وجود ندارد.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه در ماه مه گذشته ضمن دفاع از فروش سلاح به عربستان سعودی مدعی شد این کشور متحد اصلی فرانسه در مبارزه با تروریسم در خاورمیانه است. با این حال چند روز بعد از اظهارات او، دولت فرانسه پس از شکایت کنشگران مجبور شد بارگیری برنامه‌ریزی شده برای کشتی بحری ینبع را لغو کند.

به این ترتیب بر اثر اعتراض و فشار گروه‌های حقوق بشری، همین کشتی بحری ینبع که در آن زمان برای حمل سلاح به بندر «لوهاور» فرانسه رفته بود، روز 19 اردیبهشت گذشته مجبور شد بدون بارگیری این بندر را ترک کند.

در اوایل هفته جاری نیز گروهی از کنشگران بلژیکی موفق شده بودند جلوی حرکت کشتی سعودی را از اسکله بندر «آنتورپ» بگیرند. کشتی سعودی قرار است پس از فرانسه در بندر «شیرنس» انگلیس و سپس در «جنوا»ی ایتالیا پهلو بگیرد.

حدود ۵ سال از آغاز جنگ خانمانسوز داخلی در یمن می‌گذرد، جنگی که در جریان آن تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. محاصره دریایی یمن به دست عربستان بیش از 17میلیون یمنی را در آستانه قحطی قرار داده و سازمان ملل آن را بدترین بحران بشردوستانه در جهان خوانده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.