سخنرانی سالانه رئیس جمهور آمریکا با درگیری میان او و رئیس مجلس نمایندگان همراه بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، بامداد امروز ترامپ سومین سخنرانی سالانه خود را در کنگره آمریکا ارائه داد. او در ابتدای این سخنرانی در اقدامی که رسانه‌ های آمریکایی آن را «عمدی» توصیف کرده‌ اند، هنگام ارائه کپی متن سخنرانی خود، از دست دادن با رئیس مجلس نمایندگان امتناع کرد. نانسی پلوسی هم در پایان سخنرانی در حرکتی که نشان‌ دهنده ناراحتی و اعتراض او بود، کپی متن سخنرانی او را مقابل دوربین رسانه‌ ها پاره کرد.

این اقدامات این دو مقام، با واکنش ها و تحلیل های مختلفی روبرو شد:

پولتیکو: اختلافات سیاسی و جناحی در آمریکا به‌ اوج خود رسیده است

وب سایت پولتیکوی آمریکا گزارش داد اختلاف‌ های سیاسی و جناحی در آمریکا به‌ حدی رسیده است که دونالد ترامپ با نانسی پلوسی دست نمی‌ دهد و پلوسی نیز کمی بعد، متن نطق وی در کنگره را در مقابل دوربین‌ ها و در کنار  معاون ترامپ پاره می‌ کند.

ترامپ و پلوسی مدت ها بود که یکدیگر را ملاقات نکرده بودند و این، نخستین دیدار از زمان آغاز استیضاح ترامپ محسوب می شد.

دونالد ترامپ که همچنان سایه استیضاح را بر سر خود دارد، با اطمینان از اینکه اکثریت جمهوری‌ خواهان از او حمایت می‌ کنند، برای سومین سخنرانی سالانه خود به کنگره رفت.

به‌ دنبال مخالفت جمهوری‌ خواهان با احضار شاهدان پرونده در دهمین جلسه سنا، اکثریت جمهوری‌ خواهان موافقت کردند که امروز رای‌ گیری نهایی درباره ماندن یا رفتن ترامپ انجام شود. بر مبنای قطعنامه ارائه‌شده از سوی «میچ مک‌ کانل»، رئیس اکثریت جمهوری‌ خواه سنا، رای‌ گیری نهایی درباره این پرونده امروز و پس از سخنرانی سالانه ترامپ در کنگره انجام خواهد شد.

تعدادی از دموکرات‌ های کنگره همچون «الکساندار اوکازیو کورتز»، جوان‌ ترین عضو مجلس نمایندگان اعلام کردند در نشست حضور نخواهند یافت و برخی از نمایندگان دموکرات زن کنگره از جمله پلوسی نیز همچون سال گذشته برای اعتراض به عملکرد ترامپ، لباس‌ هایی به رنگ سفید به تن کردند.

 

سی ان ان: رفتار ترامپ توهین آمیز بود

شبکه سی ان ان با اشاره به اقدام توهین آمیز ترامپ در دست ندادن با رئیس مجلس نمایندگان، نوشت: ترامپ تنها به نانسی پلوسی توهین نکرد بلکه تلاش کرد از همه نمایندگان دموکرات مجلس فاصله بگیرد، آنها را نگاه نکند یا کنار آنها قرار نگیرد.

 

3

 

سی ان ان به اقدام اعتراض آمیز دموکرات ها نیز اشاره کرد که زنان، لباس سفید بر تن کرده بودند.

 

گاردین: اعتراض پلوسی همه اعتراضات کنگره را تحت الشعاع قرار داد

گاردین گزارش داد رئیس جمهور آمریکا یک سخنرانی پر از لاف زنی، بیگانه هراسانه و به دور از حقایق فقط چند قدم دورتر از رهبران دموکراتی ایراد کرد که محاکمه استیضاح را به وی تحمیل کرده بودند و او سعی کرده بود با متهم کردن آنها، از بار این اقدام شانه خالی کند.

 

1

 

چندین دموکرات از جمله «ایلهان عمر» و «رشیده طالب» در حین سخنرانی صحن مجلس را ترک کردند. 

«کریس مورفی» سناتور ایالت «کانکتیکات» گفت: «دموکرات ها اشتباه کردند که در این سخنرانی شرکت کردند. این یک تبلیغات انتخاباتی برای انتخابات سال 2020 بود؛ این «سخنرانی وضعیت کشور» نبود. پشیمانم از اینکه آمدم.»

اما اعتراض پلوسی همه اعتراضات دیگران را تحت الشعاع قرار داد. وقتی پلوسی دستش را دراز کرد تا با او دست بدهد اما در یک لحظه قابل توجه، رئیس جمهور ژست گرفت  و از این کار خودداری کرد. پلوسی هم در پاسخ در پایان سخنرانی، نسخه ای متن سخنرانی ترامپ را پاره کرد.

 جمهوری خواهان سریعاً از این اقدام بهره گرفتند و «نیوت گینگریچ» رئیس پیشین مجلس نمایندگان پلوسی را به «رفتار کوردکانه» متهم کرد.

پلوسی در دفاع از این اقدامش در بیانیه ای گفت: «هفته آینده، هنگامی که رئیس جمهور بودجه خود را ارائه دهد، مردم آمریکا واقعیت آشکار دستور کار او را خواهند دید. بودجه فدرال باید بیانیه ای از ارزش های ملی ما باشد و رئیس جمهور با تاسف نشان داده است که او به سلامت مردم آمریکا ارزشی نمی دهد.»

 

نشنال پست: استیضاح بر سخنرانی سالانه سایه انداخته بود

روزنامه نشنال پست نوشت: دعوای میان ترامپ و پلوسی نشان داد تنش ها بر سر استیضاح رئیس جمهور، بر سخنرانی سالانه او سایه انداخته بود.

 

4

 

این در حالی بود که ترامپ در 80 دقیقه سخنرانی اش از سخن گفتن در مورد استیضاح اجتناب کرد. اما مشخص بود همه منتظرند تا اتفاقی در این خصوص بیافتد تا تنش ها را نشان دهد.

دو حزب و جناحی بودن آمریکا در این سخنرانی به وضوح مشاهده شد.

 

واکنش ها:

«چارلی کرک» رهبر جنبش ترنینگ پوینت یو اس ای در توئیتی نوشت: پلوسی به جای متن سخنرانی ترامپ، باید متن قانون اساسی آمریکا را پاره می کرد.

«لیندسی گراهام» سناتور جمهوری خواه و از طرفداران پروپاقرص ترامپ در توئیتی ادعا کرد: پلوسی نمی تواند دستاوردهای این رئیس جمهور را پاره کند.

«مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا هم در دفاع از رئیس اش با انتشار عکسی از انیمیشن سیمپسون ها، او را با لیزا سیمپسون شخصیت کارتونی مقایسه کرد که ندانسته این نوشته ها را پاره کرده است.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.