پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

اولین گام به سمت مخالفت یکپارچه با تصمیم رئیس جمهور آمریکا؛

رای مجلس نمایندگان آمریکا به لغو وضعیت اضطراری ترامپ

مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه لغو وضعیت اضطراری امنیت مرزی ترامپ را تصویب کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه سی ان ان گزارش داد مجلس نمایندگان کنگره آمریکا که اکثریت آن اکنون در دست دموکرات‌ هاست، قطعنامه‌ای که خواستار لغو فرمان دونالد ترامپ رئیس‌ جمهور آمریکا برای اعلام وضعیت اضطراری در مرز مکزیک است را به تصویب رساند. 

شب گذشته 13 نماینده جمهوری خواه هم به جمع دموکرات‌ ها پیوستند تا طرح لغو وضعیت اضطراری ترامپ با 245 رای موافق در برابر 182 رای مخالف به پیروزی برسد.

مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا اکنون باید در مجلس سنا که اکثریت کرسی‌ های آن در اختیار جمهوری‌ خواهان است نیز به رای گذاشته شود. با این وجود، ترامپ تهدید کرده در صورتی که این طرح در دو مجلس به تصویب برسد، از اختیار خود استفاده کرده و آن را وتو کند. در آن صورت، کنگره مجددا فرصت خواهد داشت که مصوبه خود را دوباره به رای بگذارد و برای شکستن وتوی ترامپ نیاز به رای موافق دست کم دو سوم اعضای دو مجلس نمایندگان و سنا دارد.

برخی رسانه ها و تحلیلگران گمانه زنی کرده اند با وجود مخالفت چند سناتور جمهوری‌ خواه با فرمان دونالد ترامپ، بعید به نظر می‌ رسد که مصوبه مجلس نمایندگان بتواند اکثریت قاطعی در مجلس سنا به دست آورد. البته اگر 4 نماینده جمهوری خواه به دموکرات ها بپیوندند، این مصوبه به مرحله وتوی رئیس جمهوری می رسد.

دونالد ترامپ هفته پیش برای تامین بودجه لازم جهت ساخت دیوار حائل در مرز مکزیک، فرمانی را برای اعلام وضعیت اضطراری امضا کرد. او گفت با استفاده از اختیارات قانونی خود در سایه اعلام وضعیت فوق‌ العاده حدود 8 میلیارد دلار از بودجه های دفاعی و مبارزه با موادمخدر را صرف احداث دیواری در مرز مکزیک خواهد کرد. این اقدام او با مخالفت های جدی ای مواجه شد. 

منتقدان ترامپ می‌ گویند او با اعلام وضعیت اضطرار ملی، بعد از مخالفت کنگره با تخصیص بودجه مذکور، اصل تفکیک قوا در قانون اساسی آمریکا را نقض کرده است.

کشمکش‌ های ترامپ با کنگره آمریکا برای تامین بودجه ساخت دیوار حائل در مرز مکزیک، طولانی‌ ترین تعطیلی دولت فدرال معادل 35 روز را رقم زد. او بعد از آنکه نتوانست کنگره را برای تامین این بودجه متقاعد کند، در مرز جنوبی اعلام وضعیت اضطراری کرد.

ساخت این دیوار از شعارهای اصلی کارزار انتخاباتی ترامپ بود که او به هوادارانش وعده داده بود در صورت پیروزی، مکزیک را وادار به پرداخت هزینه‌ های آن خواهد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.