پس از 43 ماه جدال، انگلیس از اتحادیه اروپا جدا، و به عضویت 47 ساله اش در این نهاد پایان داد. این در حالی است که منتقدان به پیامدهای این جدایی خوش بین نیستند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، الجزیره گزارش داد پس از 47 سال و با طی فرایندی دشوار که به بهای برگزاری همه‌ پرسی، انتخابات زودرس و حتی استعفا تمام شد، بالاخره در ساعت 23 شامگاه جمعه 31 ژانویه 2020 به وقت لندن، رسما راه خود را از اتحادیه اروپا جدا کرد.

از زمانی که ملکه انگلیس طی سخنانی اولویت اصلی کشورش را خروج از اتحادیه اروپا اعلام کرد، سه نخست وزیر این کشور تمام تلاش خود را به خرج دادند تا به این خواست که رای مردم در همه پرسی را نیز پشت خود داشت، جامه عمل بپوشانند.

«بوریس جانسون» نخست وزیر فعلی انگلیس پس از کسب پیروزی چشمگیر در انتخابات زودرس پارلمانی، خیال خود را از تصویب توافق بدست آمده با سران اتحادیه اروپا در پارلمان کشورش راحت کرد. جانسون سرانجام روز جمعه 24 ژانویه توافق برگزیت را که به تایید پارلمان رسیده بود، رسما امضا کرد تا مقدمات اجرای این حکم طلاق و آغاز دوره انتقالی از نخستین ساعات بامداد شنبه 1 فوریه شکل بگیرد.

بدین ترتیب شامگاه 31 ژانویه سرانجام و پایان سه سال و نیم سردرگمی و هیاهو برای مردم انگلیس بود.

در آن سو نیز اتحادیه اروپا با احترام به تصمیم مردم و مقام‌ های انگلیس برای این جدایی مقدمات پیگیری نوعی جدید از روابط با این کشور را آغاز کرد.

ساعاتی پیش از نیمه‌ شب جمعه، پرچم‌ های انگلیس در برابر مقر پارلمان اروپا در بروکسل پایین کشیده شد و نمایندگان انگلیس کرسی‌ های این پارلمان را ترک کردند.

آغاز جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا در شامگاه جمعه با نورافشانی و تصویر شمارش معکوس روی دیوار دفتر نخست وزیری این کشور واقع در شماره 10 خیابان داونینگ نقش بست.

در عین حال تعدادی از طرفداران باقی ماندن در اتحادیه اروپا نیز با در دست داشتن پرچم های انگلیس و این اتحادیه در نزدیکی ساختمان پارلمان تجمع کرده بودند.

در آن سو، معترضان به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هم مقابل پارلمان اسکاتلند تجمع کردند.

مردم اسکاتلند بسیار خمشگین و معترض هستند. اسکاتلندی‌ ها علیه برگزیت رای داده بودند. از نظر آنها برگزیت به نفع اسکاتلندی‌ ها نیست و «نیکولا استورجن» نخست وزیر اسکاتنلد بار‌ها به این نکته اشاره کرده است. وی احتمال استقلال اسکاتلند را مطرح کرده است. اما اسکاتلندی‌ ها با مردم انگلیس در برخی نگرانی‌ های ناشی از برگزیت شریک هستند. برای این که برگزیت فعلا اجرایی نخواهد شد. برای این که هم اکنون و تا پایان دوره انتقالی، انگلیسی‌ ها با قوانین اروپایی زندگی می‌ کنند. اما در کشوری که اوضاع اقتصادی چندان شکوفا نیست، نگرانی‌ های اقتصادی وجود دارد. 

نیکلا استورجن  از بازگشت به اتحادیه اروپا سخن می‌ گوید، نه از ادغام در این نهاد اروپایی. وی با این روش قصد دارد بگوید، اسکاتلند مدتی بعد به اتحادیه اروپا بازمی گردد.

دوران پسابرگزیت

حضور فیزیکی انگلیس در نهاد‌های اتحادیه اروپا از روز شنبه یکم فوریه دیگر به شکل سابق دنبال نخواهد شد اما در دوره انتقالی 11 ماهه‌ پیش رو، نوع روابط میان انگلیس و اتحادیه اروپا به شکل سابق و دست نخورده باقی خواهد ماند. این مسئله در زندگی روزمره مردم عادی از حیث تردد، داد و ستد و جابجایی و نیز انجام معاملات تجاری صدق خواهد کرد.

دو طرف تا 31 دسامبر سال جاری میلادی بر سر جزئیات دقیق روابط تجاری و دیگر تعاملات چانه زنی خواهند کرد و پس از آن دوره پسا برگزیت فرا خواهد رسید.

جانسون: برگ تازه‌ ای از تاریخ انگلیس آغاز شد

همزمان با خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا در «برگزیت دی» یا روز موعود برگزیت، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و «نایجل فاراژ» رهبر حزب برگزیت طی سخنانی ضمن اشاره به چگونگی رقم خوردن این جدایی به ترسیم گوشه‌ ای از چشم انداز سیاسی و اقتصادی کشورشان در دوره پسابرگزیت پرداختند.

بوریس جانسون در سخنرانی خود در واپسین دقایق شامگاه جمعه، برگزیت را «نه پایان، بلکه آغاز برگ تازه‌ ای از تاریخ انگلیس» خواند و تاکید کرد: «به رغم هر گونه مانعی که بر سر راه ما قرار گیرد، حرکت به سوی موفقیت ادامه خواهد داشت.»

نخست وزیر انگلیس همچنین از برگزیت به عنوان یک «توافق قابل توجه و چشمگیر» نام برد و در عین حال تصریح کرد که «زمان یک دوره جدید برای همکاری دوستانه با اتحادیه اروپا» فرا رسیده است.

انگلیس، نخستین عضو جدا شده از اتحادیه اروپا

انگلیس به عنوان نخستین کشوری که از اتحادیه اروپا خارج می‌ شود، در طول دوره انتقالی علاوه بر چانه زنی با اتحادیه اروپا فرصت مناسبی پیش رو خواهد داشت تا فارغ از چارچوب و محدودیت‌ های پیشین با شرکای اقتصادی خود از جمله آمریکا، چین و دیگر قطب‌ های اقتصادی جهان بر سر تعامل و همکاری‌ های جدید وارد مذاکره شود.

از سوی دیگر انگلیس پس از برگزیت در خصوص نحوه پذیرش مهاجران نیز تغییراتی را در قوانین خود ایجاد خواهد کرد و احتمالا اولویت آن بر اساس امتیازبندی و نیز جذب نخبه‌ های علمی تعیین خواهد شد.

محققانی که ویزای ویژه استعدادهای علمی و پژوهشی را دریافت می‌ کنند همچنین نیازی به ارائه پیشنهاد کاری پیش از ورود به انگلیس ندارند و به لحاظ اداری روند پذیرش آنان سریع خواهد بود.

واکنش ها

«هلن هِیز» نماینده پارلمان انگلیس طی پیامی در توئیتر نوشت: «من یک اروپایی هستم و خواهم ماند. برگزیت یک فاجعه تمام عیار برای انگلیس است. من بوریس جانسون و دولت بی مسئولیت وی را پاسخگو می‌ دانم و به حمایت از ارزش هایمان ادامه خواهم داد - همکاری، فراملی گرایی، همبستگی، و کار برای نزدیک ماندن به دوستانمان در اتحادیه اروپا.»

«نیکولا استورجن» در واکنش به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا گفت: برگزیت در اسکاتلند بر خلاف نظر اکثریت ما اتفاق می‌ افتد و غم تبدیل به خشم شده است. در حال حاضر ما نمی‌ توانیم در مورد همه آنچه از دست خواهیم داد، صحبت کنیم. اما من امروز می‌ خواهم درباره امید به آینده‌ای بهتر و متفاوت برای اسکاتلند سخن بگویم. این آینده پر امید لزوما با استقلال حاصل می‌ شود.

در «کاردیف» مرکز ولز، «مارک درکفورد» وزیر اول گفت: «ولز که به ماندن در اتحادیه اروپا رای داده بود، به عنوان یک ملت اروپایی باقی خواهد ماند.»

«اورزولا فان در لاین» رئیس کمیسیون اروپا گفت: «باید در حمایت از اروپا بایستیم و گرنه یک زمانی می‌ رسد که دیگر این اتحادیه را نخواهیم داشت. اروپا باید به وعده خود بر سر بزرگترین پرسش عمل کند این که در سطح اروپا به چه چیزی نیاز داریم. چگونه به تغییرات آب و هوایی خواهیم پرداخت؟ این مساله توافق سبز اروپاست. چگونه با مساله دیجیتالی شدن برخورد می‌ کنیم؟ ​ از همه می‌ خواهم ایده‌ ای را درباره مهاجرت بدهند که پایدار و اثربخش و در عین حال انسانی باشد.»

«چارلز میشل» رئیس شورای اروپا هم گفت: «هرچه انگلیس خودش را استاندارهای اتحادیه اروپا بیشتر منفک کند شانس دسترسی او به بازار واحد اروپا کمتر خواهد شد.»

سخنگوی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان اعلام کرد برگزیت تغییری اساسی برای اروپا است.

صدر اعظم آلمان در واکنش به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا گفت: انگلیس پس از 47 سال عضویت از اتحادیه اروپا جدا می‌ شود و این باعث تاثر عمیق است.

آنگلا مرکل افزود: آلمان مایل است شریک و دوست کشور انگلیس بماند، زیرا ارزش‌ های مشترک ما را به هم پیوند می‌ زند.27  کشور عضو اتحادیه اروپا از هیچ اقدامی فروگذار نخواهند کرد، اروپا را از این پس هم با موفقیت به پیش ببرند.

صدراعظم آلمان اظهار داشت: باید بگویم حالا انجام مذاکرات گسترده، ضروری است. قرار است دوباره از سوی کمیسیون اروپا به ویژه، «میشل بارنیه» (نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات برگزیت) این مهم صورت گیرد. ما به عنوان کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، خواهان یک حضور یکپارچه در مقابل انگلیس هستیم. به طور حتم این مذاکرات، ساده نخواهند بود.

وی افزود: در کانون این مذاکرات تجاری این مساله روشن می‌ شود که چطور می‌ خواهیم در آینده با هم کار کنیم و در این مسیر به چه تحولات و دگرگونی‌ هایی نیاز داریم. این مساله تا حد زیادی نیز به انگلیس بستگی دارد که مایل است چطور مناسباتش را با اتحادیه اروپا رقم بزند.

رئیس جمهور فرانسه با ابراز اندوه خود به مانند برخی دیگر از رهبران اروپایی به ساکنان این بلوک هشدار داد که برگزیت «یک زنگ هشدار» است.

«امانوئل ماکرون» در سخنرانی نسبتا تهدیدآمیز نسبت به انگلیس، دلیل خروج یکی از اعضای اتحادیه اروپا را دروغ گویی توصیف کرد و برای جلوگیری از تکرار این ماجرا، اصلاح زیربنایی اتحادیه اروپا را ضروری خواند.

رئیس جمهور فرانسه گفت کارزار برگزیت در سال 2016 مبتنی بر دروغ، مبالغه و چک‌ هایی بود که تعهد شده بود، اما هرگز نقد نمی‌ شوند.

ماکرون افزود برگزیت بهت آور است و علامت هشداری تاریخی است که باید در سراسر اروپا شنیده شود و اتحادیه اروپا باید عمیقا اصلاح شود. برگزیت، باید ما را برای ایجاد یک اتحادیه اروپای قدرتمند و اثربخش برانگیزد. ما بیش از هر زمانی به اتحادیه اروپا برای مواجهه با چین و آمریکا احتیاج داریم.

رئیس جمهور فرانسه گفت امروز، روز غم انگیزی است. مردم انگلیس دیگر همان حقوقی را که در اتحادیه اروپا داشتند نخواهند داشت.

«ژان کلود یونکر» رئیس سابق کمیسیون اروپا گفت: فکر می‌ کنم تصمیمی که برای خروج از اتحادیه اروپا توسط مردم انگلیس گرفته شد تصمیم خوبی نبود. اما باید در هر حال این تصمیم محترم شمرده بشود. این تصمیم هم به اقتصاد انگلیس هم به اقتصاد اروپا لطمه خواهد زد. من از این تصمیم ناراحت هستم و تصمیمی ضد تاریخ بود. این موضوع توسط دیوید کامرون مطرح شد و ما هم در کمیسیون اروپا درباره برگزاری همه پرسی برگزیت در انگلیس مداخله نکردیم، زیرا آن زمان به ما گفته شد که کمیسیون اروپا به شدت در انگلیس نامحبوب است.

«مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا گفت: «من خوشحالم که انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر برگزیت به توافق رسیدند و به خواست مردم احترام گذاشتند. ما همزمان با وارد شدن انگلیس به فصل جدید تاریخ خود به تحکیم روابط‌ مان که بر اساس قدرت، سازندگی و روابط سودمند است، ادامه خواهیم داد.»

«وودی جانسون» سفیر آمریکا در انگلیس هم گفت که دونالد ترامپ خیلی وقت بود که حامی برگزیت بود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.