نیویورک تایمز در گزارشی اختصاصی اعلام کرده به بخشی از کتاب جان بولتون دست یافته که موضوع مناقشه برانگیز درباره دونالد ترامپ را تایید می‌ کند. کتاب مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا هنوز روانه بازار نشده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز گزارش داد بر اساس نسخه پیش نویس کتاب «جان بولتون»، ترامپ ماه اوت به بولتون گفت می خواهد توقف کمک ها به اوکراین تا زمانی که اوکراینی ها به تحقیقات در مورد رقبا کمک کنند، ادامه پیدا کند.

بولتون در این خصوص می‌ نویسد: «دونالد ترامپ در اوت 2019 به مشاورانش در کاخ سفید اطلاع داده که قصد مسدود کردن کمک‌ های نظامی به اوکراین را ادامه دهد تا رهبران این کشور به تحقیقات درباره فساد مالی احتمالی پسر جو بایدن در اوکراین کمک کنند.»

«جو بایدن» معاون پیشین رئیس جمهور آمریکا، یکی از اصلی‌ ترین رقبای احتمالی دونالد ترامپ در انتخابات 2020 ریاست جمهوری خواهد بود.

دموکرات‌ ها با دست‌ آویز قرار دادن همین پرونده، توانستند پرونده استیضاح دونالد ترامپ در مجلس نمایندگان را با رای مثبت راهی مجلس سنا کنند.

در بخش دیگری از گزارش نیویورک تایمز به مخالفت‌ های بولتون در خصوص نقش و عملکرد «رودی جولیانی» (مشاور پیشین ترامپ) در خصوص اوکراین اشاره شده است.

جان بولتون در ماه سپتامبر 2019 و تنها چند ماه پس از ماجرای اوکراین از سوی دونالد ترامپ اخراج شد. این در حالی بود که بولتون مدعی شده بود خود از سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید استعفا داده است.

انتشار این جزئیات و تایید جان بولتون درباره آنچه میان ترامپ و دولت اوکراین گذشته است، می‌تواند در فرآیند استیضاح رئیس جمهوری آمریکا در مجلس سنا موثر باشد. آقای بولتون در حالی اعلام کرده حاضر به شهادت در کنگره است که جمهوری‌خواهان مجلس سنا با حضور او به عنوان شاهد مخالفت کرده‌اند.

22 ژانویه 2020، اعضای مجلس سنا پس از 13 ساعت بحث و گفت و گو، قواعد مربوط به پرونده استیضاح دونالد ترامپ را تصویب کردند و از آن زمان، 100 سناتور آمریکایی در حال بررسی و شنیدن نظرات مخالفان و مدافعان استیضاح رئیس جمهور آمریکا هستند.

موافقان برکناری ترامپ کار دشواری در پیش دارند، چرا که آنها برای این امر به دو سوم آرای سناتورها یعنی 67 رای احتیاج دارند. این در حالی است که سهم دموکرات‌ها از مجلس سنا تنها 47 صندلی است و جمهوری‌خواهان 53 کرسی را به خود اختصاص داده‌ اند.

«چاک شومر» سناتور دموکرات در واکنش به گزارش نیویورک تایمز که نشان می‌ دهد ترامپ از موضوع کمک به اوکراین در جهت اهداف خود در مقابل دموکرات‌ ها بهره گرفته است، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: جان بولتون شواهد و مدارکی دارد. این بستگی به چهار عضو جمهوری خواه سنا دارد که اطمینان حاصل کنند جان بولتون، «میک مولوانی» و دیگران که آگاهی مستقیم از اقدامات رئیس جمهور ترامپ دارند در دادگاه سنا شهادت دهند.

سناتور «باب منندز» عضو ارشد سنای آمریکا در واکنش به گزارش نیویورک تایمز در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: در حال حاضر شکی نیست که بولتون اطلاعاتی دارد که باید از سوی سنا و عموم مردم شنیده شود. هم اکنون. نه زمانی که دادگاه پایان یافت، نه زمانی که کتاب او منتشر شد. اکنون.

«آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا نیز در واکنش به گزارش نیویورک تایمز در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: اکنون می دانیم چرا رئیس جمهور مانع درخواست ما برای شهادت دادن بولتون شد. بولتون به طور مستقیم اصل دفاعیه رئیس جمهور را رد می کند. اگر جلسه محاکمه قرار است منصفانه باشد، سناتورها باید اصرار داشته باشند بولتون به عنوان شاهد به سنا فراخوانده شود و یادداشت های خود و اسناد دیگر را ارائه دهد.

آدام شیف که هدایت تیم دادستانی محاکمه ترامپ در سنا را برعهده دارد روز یکشنبه اعلام کرد که از سوی رئیس جمهور آمریکا مورد تهدید واقع شده است. این هشدار از سوی رئیس دموکرات تیم استیضاح کننده دونالد ترامپ در حالی مطرح می‌ شود که رئیس جمهور آمریکا به تازگی با انتشار توییتی آدام شیف را «سیاستمداری فاسد و احتمالا یک فرد مریض» توصیف و اعلام کرده است که وی «هنوز بهای آنچه بر سر کشور آورده را نپرداخته است.»

این توییت بلافاصله با واکنش رئیس مدیران استیضاح ترامپ همراه شد. شیف در گفت و گو با شبکه خبری ان بی سی با اشاره به محتوی پیام توییتری دونالد ترامپ تصریح کرد این پیام به گونه‌ ای نوشته شده که تهدیدی در آن نهفته باشد.

آدام شیف دادستان سابق و فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد که در حال حاضر ریاست کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا را برعهده دارد، به واسطه در دست گرفتن و هدایت روند قانونی استیضاح که قرار است به اثبات اتهام بر ضد دونالد ترامپ در جریان محاکمه وی در مجلس سنا منجر شود هم اکنون به سرسخت ترین مخالف رئیس جمهور آمریکا در سیاست داخلی این کشور تبدیل شده است.

شیف به عنوان دادستان ارشد محاکمه دونالد ترامپ در مجلس سنا پیش از این اعلام کرده بود که محکوم شدن رئیس جمهور آمریکا در فرایند استیضاح می‌ تواند جلوی «تهدید‌‌های» ناشی از اقدامات غیرقانونی وی را در آینده بگیرد.

وی همچنین به همراه دیگر اعضای تیم دادستانی محاکمه رئیس جمهور آمریکا از سناتورهای جمهوری‌ خواه خواسته بود که پیش از صدور حکم نهایی اجازه دهند شاهدان دیگری برای توضیحات تکمیلی در سنا حضور یابند. یکی از افرادی که دموکرات‌ ها بر حضور وی در سنا به عنوان شاهد تاکید دارند جان بولتون است که پیش‌تر به نوعی از فشار سیاسی کاخ سفید به اوکراین سخن به میان آورده بود.

این در حالیست که جمهوری‌خواهان در قبال این خواسته تاکید کرده اند که بهتر است «هانتر بایدن» پسر جو بایدن نیز برای ادای توضیح در خصوص اتهام‌ های مطرح شده به ترامپ در سنا حضور پیدا کند.

سناتورهای جمهوری‌ خواه و وکلای دونالد ترامپ اتهام‌ های مطرح شده از سوی دموکرات‌ ها را تلاشی سیاسی جهت تضعیف موقعیت رئیس جمهور آمریکا در کارزار انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در این کشور توصیف کرده‌ اند.

دونالد ترامپ پیش از حمله توییتری به آدام شیف، رئیس تیم دادستانی دموکرات‌ ها در جریان محاکمه سنا اعلام کرده بود که استیضاح وی نوعی تاثیرگذاری و دخالت در انتخابات است که تاکنون هرگز نمونه آن دیده نشده است.

حمله توییتری دونالد ترامپ به آدام شیف نخستین مورد از نوع خود محسوب نمی‌ شود. رئیس جمهور آمریکا پیش از این در مراحل شکل گیری پرونده استیضاح در مجلس نمایندگان نیز آدام شیف و نیز «نانسی پلوسی» را مورد حملات کلامی قرار داده و آنها را کلاهبردار و خائن توصیف کرده بود.

پرونده استیضاح دونالد ترامپ طی دو اتهام مشخص یعنی «سوء استفاده از قدرت» با تحت فشار قرار دادن رئیس جمهور اوکراین برای تحقیق درباره فساد مالی احتمالی فرزند جو بایدن، رقیب انتخاباتی وی و نیز «مانع تراشی بر سر تحقیقات بر سر این پرونده» در مجلس نمایندگان تایید شد و اکنون مراحل بررسی این اتهام‌ ها در سنا را طی می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.