جلسات استیضاح ترامپ در حالی در سنا در حال برگزاری است که قوانین حاکم بر جلسه محاکمه گر چه تصویب شد ولی همچنان هر حزبی ساز خودش را می زند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان گزارش داد: جلسه نخست مجلس سنا درباره طرح استیضاح دونالد ترامپ تقریبا 13 ساعت طول کشید. در این جلسه، موضوع بر سر مضمون اتهامات وارده به رئیس جمهور آمریکا نبود و مباحث حول چگونگی قوانین حاکم بر دادگاه استیضاح دور می‌ زد.

استیضاح رئیس‌ آمریکا در سنا که سومین مورد در تاریخ آن کشور است، در حالی‌ از سر گرفته شد که دو حزب جمهوری‌ خواه و دموکرات بر سر آیین‌ نامه و مقررات و مسائل دیگر به جدال لفظی پرداختند.

این جلسه با نزاع های پرسر و صدای جناحی همراه بود. رهبر اکثریت سنا خواهان اتخاذ مقرراتی است که صدور احضاریه برای شاهدان عینی مهم یا دریافت اسناد را مسدود می کند. دموکرات ها می گویند این چیزی جز سرپوش گذاشتن بر خطاهای رئیس جمهور نیست. این در حالی است که سناتورها سوگند خورده اند در این فرآیند به عنوان اعضای هیات منصفه مجری «بی طرف» عدالت باشند.

جمهوری خواهان که تاکنون تلاش کردند مدارک جدید در ارتباط با استیضاح را محدود کنند، اکنون تلاش می‌ کنند مدت زمان برگزاری جلسات استیضاح را هم کوتاه تر کنند. جمهوری خواهان می خواهند به سرعت این روند را پشت سر بگذارند تا با سخنرانی سالانه رئیس جمهور در 4 فوریه (15 بهمن) تداخل نکند.

چهار منبع مطلع به سی ان ان گفتند سران جمهوری خواه سنا قصد دارند به جای اختصاص 20 ساعت برای جلسه آغازین استیضاح و مطرح کردن استدلال‌ ها در طی 10 روز - مانند استیضاح بیل کلینتون - دو جلسه 12 ساعته به هر دو طرف (دموکرات و جمهوری خواه) اختصاص دهند. با توجه اینکه هیچ برنامه رسمی برای برگزاری استیضاح ارائه نشده است دموکرات‌ ها فشار به رهبر اکثریت جمهوری خواه مجلس سنا را افزایش داده اند.

«میچ مک‌ کانل» رهبر اکثریت جمهوری‌ خواه در سنا جلسه را آغاز کرد؛ در حالی‌ که روند دادرسی در سنا را «عادلانه» و روند استیضاح در مجلس نمایندگان که اکثریت در آن با دموکرات‌ ها است را «ناعادلانه» توصیف کرد.

تلاش‌ های سناتورهای دموکرات پس از ساعت‌ ها بحث به نتیجه نرسید و جمهوری خواهان با اکثریت آرای خود طرح مک‌ کانل را تصویب کردند.

بر اساس طرح مک‌ کانل، مدافعان طرح استیضاح و همچنین تیم وکلای ترامپ هر یک 24 ساعت فرصت در اختیار دارند تا دلایل خود را در تائید یا رد اتهامات ابراز کنند. این مدت 24 ساعته در سه نوبت و در سه روز در اختیار مدافعان و مخالفان استیضاح ترامپ قرار می‌ گیرد. پس از آن سناتورها این امکان را خواهند داشت که پرسش‌ های خود را به طور کتبی مطرح کنند. به دنبال طرح پرسش‌ های سناتورها، در هفته آینده، درباره لزوم شنود از شاهدان پرونده اوکراین تصمیم‌ گیری خواهد شد.

سناتور مک‌ کانل گفته است: «وکلای رئیس‌ جمهور بالاخره فرصت این را پیدا کردند که دفاعیات رئیس‌ جمهور را ارائه کنند.»

از سوی دیگر، رهبران حزب دموکرات گفتند قوانین و ضوابطی که مک‌ کانل اعلام کرده «فریب‌ کاری» و «لاپوشانی» برای حفاظت از ترامپ است.

«چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات در سنا پس از سناتور مک‌ کانل سخنرانی کرد و آیین‌ نامه اعلام‌ شده را «ننگ ملی» توصیف کرد.

او گفت: میچ مک کانل درباره پیشنهادش بسیار مخفی کاری دارد. دو پاسخ و دلیل واضح وجود دارد. پاسخ اول این است که وی قصد دارد این جلسات را خیلی سریع و با عجله برگزار کند، چون از اینکه مردم آمریکا چیز‌هایی را بشنوند ،می‌ هراسد. پاسخ و دلیل دوم این است که وی می‌ ترسد مدارک بیشتری علیه (ترامپ) ارائه شوند.

«آدام شیف» دادستان اصلی دموکرات‌ ها در روند استیضاح در سنا که مانند جلسات دادگاه است، نیز سناتور مک‌ کانل را متهم کرد که قصد حفاظت از دونالد ترامپ را دارد و مانع از ارائه اسناد و یا حضور شاهدانی شده که می‌ توانند در روند دادرسی نقش تعیین‌ کننده‌ ای داشته باشند.

سناتور «دیوید پِردو» سناتور جمهوری خواه ایالت «جورجیا» گفت من شخصا ترجیح می‌ دهم که شاهد باشم این چیز‌ها خیلی سریع رد شوند، چون این روند در مجلس نمایندگان مشروعیت نداشت.

سناتور «لیندسی گراهام» نیز گفت این اقدام از پیش طراحی شده بود و به ترور و انتقام گیری سیاسی شباهت دارد. کاری که آنها دارند در قبال ریاست جمهوری انجام می‌ دهند خطری برای خود نهاد ریاست جمهوری است.

انتظار می‌ رود دموکرات‌ ها تلاش کنند تغییراتی در مقررات پیشنهادی سناتور مک‌ کانل ایجاد کنند تا به این طریق شاهدانی به روند دادرسی احضار شوند.

دموکرات‌ ها از مجلس سنا خواسته اند جزئیات برگزاری جلسات استیضاح دونالد ترامپ را شفاف منتشر کنند. آنها در عین حال به زمان‌ بندی مطرح‌ شده نیز انتقاد دارند و می‌ گویند جلسات تا پاسی از شب و حتی بامداد روز بعد ادامه پیدا می‌ کند و به این صورت شهروندان قادر به تماشای آن نخواهند بود.

از سوی دیگر میچ مک‌ کانل گفته جلوی اصلاحیه‌ ها و تغییرات پیشنهادی دموکرات‌ ها برای آن‌ که شاهدانی به سنا احضار شوند را می‌ گیرد و تصمیم‌ گیری در مورد آن را به بعد موکول می‌ کند.

در نخستین رای‌ گیری در سنا، اصلاحیه سناتور دموکرات  شومر برای ارائه فوری اسناد از سوی کاخ سفید، اسنادی که دادستان‌ های دموکرات خواستار آن هستند، رد شد. سنای آمریکا با 53 رای موافق و 47 رای مخالف به این طرح پیشنهادی رای داد که امکان آغاز طرح ادله‌ های قانونگذاران مجلس نمایندگان را از اواخر امروز چهارشنبه امکان پذیر می‌کند.

بر این اساس، سنای آمریکا ششمین درخواست اصلاح ضوابط محاکمه پارلمانی دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور را که دموکرات‌ ها برای احضار برخی مسئولان کاخ سفید پیشنهاد کرده بودند، رد کرد. بدین ترتیب سنای آمریکا به احضار «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید برای دادن شهادت در محاکمه ترامپ هم رای منفی داد.

دادرسی در مورد لوایح استیضاح در سنا قرار است شش روز در هفته به‌ جز یکشنبه‌ ها ادامه داشته باشد.

یک روز پیش از ازسرگیری جلسات، وکلای ترامپ جزئیات دفاعیاتی که قرار است علیه دموکرات‌ ها ارائه‌ کنند را مطرح کردند.

مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت در آن با دموکرات‌ ها است، دونالد ترامپ را به «سوءاستفاده از قدرت»، و «ایجاد مانع بر سر تحقیقات کنگره» با جلوگیری از شهادت مقام‌ ها و نهادهای دولتی در روند تحقیقات متهم کرده‌ است.

این اتهام‌ ها در ارتباط با گفت‌ و گوی تلفنی ترامپ با رئیس‌ جمهور اوکراین، و طرح خواسته تحقیق در مورد رقبای سیاسی‌ اش به ویژه «جو بایدن» مطرح شده‌ اند.

شرحی از دفاعیات تیم وکلای ترامپ که 110 صفحه دارد، ادعا کرده رئیس‌ جمهور هیچ کار اشتباهی انجام نداده و جرمی مرتکب نشده است.

وکلای ترامپ می‌ گویند مجلس نمایندگان «از قانون اساسی به‌ طور خطرناکی منحرف شده که سنا باید فورا و شدیدا آن را محکوم کند».

پس از تصویب مقررات، دموکرات‌ های مجلس نمایندگان که مانند «دادستان‌ ها» در این دادگاه عمل خواهند کرد، علیه دونالد ترامپ طرح دعوی خواهند کرد.

پس از استماع شکوائیه و دفاعیات، 100 سناتور کنگره به رای خواهند نشست. چنانچه 67 نفر از آنها (دو سوم) ترامپ را گناهکار تشخیص دهند، او عزل خواهد شد. اتفاقی که با توجه به اکثریت 53 نفری جمهوری خواهان در مجلس سناتقریبا غیرممکن برآورد شده‌ است.

این سومین بار در تاریخ آمریکا است که رئیس‌ جمهور استیضاح می‌ شود. آخرین بار در دهه 90 میلادی، بیل کلینتون از سوی جمهوری‌ خواهان محاکمه شد اما با کسب رای اعتماد به کار خود ادامه داد. پیش از آن هم در قرن نوزدهم «اندرو جانسون» دیگر رئیس‌ جمهور دموکرات استیضاح شده بود که در نهایت تنها با یک رای بیشتر موفق به ماندن در کاخ‌سفید شد. »ریچارد نیکسون» رئیس جمهور جمهوری‌ خواه هم در دهه 70 میلادی بر سر رسوایی واترگیت در آستانه استیضاح قرار گرفت اما پیش از آن که مجلس سنا او را محاکمه کند از مقام خود استعفا داد و کاخ‌ سفید را ترک کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.