گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

فریدون مجلسی: مکانیسم ماشه کشور را ناگهان در یک بن بست قرار نمی‌دهد

طبق مکانیسم حل اختلاف برجام، حتی روسیه و چین نمی توانند با وتوی خود مانع روند شوند و قطعنامه های قبلی به صورت اتوماتیک بازمی گردد.

پایگاه خبری جماران، سعید گیتی آرا: عصر امروز کشورهای انلگلیس، فرانسه و آلمان با صدرو بیانیه ای اعلام کردند که مکانیسم ماشه را در برجام فعال کرده اند.

در همین رابطه، یک دیپلمات پیشین و کارشناس بین المللی معتقد است فعال شدن مکانیسم ماشه طوری نیست که ایران را ناگهان در یک بن بست قرار دهد. بلکه در فاصله یکی دوماهی که طول می کشد تا تشریفاتش در شورای امنیت طی شود، مهلتی برای بازگشت، اثبات حسن نیت و ترمیم اختلاف موجود وجود دارد.

با روی کار آمدن ترامپ روند برجام دگرگون شد

فریدون مجلسی در گفت و گو با خبرنگار جماران در خصوص قرارداد برجام و فعال شدن مکانیسم حل اختلاف در آن گفت: برجام تعهدی دوجانبه بود که به موجب آن ایران از یکسری مزایا بهره مند می شد، ضمن اینکه از برخی حقوق خود در انرژی هسته ای صرف نظر کرد. اما پیش از برجام متاسفانه پاره ای از اقدامات در زمان آقای احمدی نژاد باعث شد تا 6 قطعنامه تحریم در شورای امنیت سازمان ملل علیه کشور تصویب شود و به موجب آن تحریم های بین المللی علیه ایران وضع شدند و دیگر هیچ کشوری حق نداشت با ایران وارد معامله شود.

وی افزود: پس از امضای برجام نیز با اینکه آن قطعنامه‌ها به طور کامل کنار گذاشته شد، اما متاسفانه برخی ها با اقداماتی ماجراجویانه در داخل کشور از همان ابتدا تلاش کردند تا از تاثیر برجام بکاهند. با روی کار آمدن ترامپ هم روند برجام دگرگون شد و رئیس جمهور آمریکا تلاش کرد تا پای کشورش را به طور کامل از برجام بیرون بکشد. ترامپ نه تنها از برجام خارج شد بلکه طرفین دیگر این قرارداد را هم تهدید کرد که اگر با ایران معامله ای انجام دهند آنها را تحریم خواهد کرد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: گروهی از کشورها به طرفداری اصولی از آمریکا و بخشی دیگر به دلیل نگرانی‌های اقتصادی به تهدیدهای آمریکا گوش کردند. بنابراین ایران خسارات بسیار بزرگی از این مسأله دید و دچار مشکلاتی نظیر محرومیت از فروش نفت، اختلال در تولیدات پتروشیمی و نداشتن رابطه بانکی با دنیا شد. در ایران دو نگاه وجود داشته و هست. یکی نگاه بازگشت ایران به عرصه بین‌المللی است که همان تفکری بود که رئیس جمهور فعلی را روی کار آورد. عملا نیز آقای روحانی توانست برجام را به امضاء برساند، اما در مرحله دوم یعنی مقابله با تحریم های آمریکا، با اینکه ایشان قول داده بود ولی به دلیل مشکلاتی که برایش ایجاد کردند نتوانست کاری پیش ببرد و حتی تدریجا ناچار شد به طرفداران ضدبرجام بپیوندد.

وی بیان کرد: اما به نظر می رسد مشکلاتی هم که امروز در جامعه پدید آمده ناشی از نگاه دوم و برخورد آن با نگاه اول باشد است. امضا نکردن FATF توسط ارگان های دیگر نیز با وجودی که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده، ناشی از برخورد همین دو نگاه در جامعه است.

مکانیسم ماشه ایران را ناگهان در یک بن بست قرار نمی دهد

مجلسی افزود: اروپایی ها قبلا اعلام کرده بودند که بدون پذیرفتن تعهدات بین المللی نظیر FATF که تنها ایران و کره شمالی آن را امضا نکرده اند، نمی توانند کمکی به ما کنند. FATF مقرراتی است که می گوید نقل و انتقالات مالی به نفع تروریسم و پولشویی ممنوع است. 

وی ادامه داد: صاحبان قدرت از ماه ها قبل منتظر چنین تصمیمی از سوی کشورهای اروپایی بوده اند و به نظر می رسد امروز نیز آمادگی لازم برای مواجهه با این اقدام را داشته باشند.

این دیپلمات پیشین ایران در توضیح روشن تر اتفاقاتی که از این پس خواهد افتاد، گفت:  می توانم بگویم فعال شدن مکانیسم ماشه طوری نیست که ایران را ناگهان در یک بن بست قرار دهد. بلکه در فاصله یکی دوماهی که طول می کشد تا تشریفاتش طی شود، مهلتی برای بازگشت و اثبات حسن نیت و ترمیم اختلاف موجود وجود دارد.

مجلسی افزود: وقتی پرونده ایران به شورای امنیت رود و در صورت رفع نشدن اختلافات، طبق مکانیسم حل اختلاف برجام، حتی روسیه و چین نمی توانند با وتوی خود مانع روند شوند و قطعنامه های قبلی به صورت اتوماتیک بازمی گردد. یعنی عملا ما به پایان دوره احمدی نژاد که تحریم های بین المللی علیه کشور اجرا می شد، بازمی‌گردیم.

بیشتر بخوانید>> مکانیسم ماشه چیست؟

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.