در پی حمله موشکی ایران به پایگاه های آمریکایی در عراق نخست وزیر ژاپن سفر خود به سه کشور حوزه خلیج فارس را لغو کرد.

 

به گزارش جماران به نقل از العربی جدید، در پی حمله موشکی ایران به پایگاه های آمریکایی در عراق نخست وزیر ژاپن سفر خود به سه کشور حوزه خلیج فارس را لغو کرد.

«شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن سفر خود به سه کشور حاشیه خلیج فارس که قرار بود طی آن درباره ثبات منطقه رایزنی کند را لغو کرد.

این در حالی است که پیش از این رسانه ژاپنی «مینیچی» به نقل از یک منبع آگاه، از قصد آبه شینزو نخست‌وزیر این کشور برای لغو سفر به خاورمیانه در پی تحولات اخیر از جمله عملیات انتقام‌جویانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه پایگاه آمریکایی عین‌الاسد خبر داد.

آبه قرار بود سفری به عربستان سعودی، امارات و عمان داشته باشد.

همزمان، خبرگزاری رویترز اعلام کرد که شورای امنیت ملی ژاپن قرار است جلسه‌ای حول محور اوضاع منطقه داشته باشد حال آنکه تصمیم‌گیری درباره لغو سفر آبه هنوز نهایی نشده است.

با این حال «یوشیهید سوگا» سخنگوی کابینه ژاپن از همه طرفین درگیر در منطقه خواست از تنش‌های بیشتر پرهیز کنند. وی همچنین از تداوم دیپلماسی ژاپن خبر داد.

دولت توکیو همچنین از عدم تغییر برنامه خود برای اعزام نیرو به خاورمیانه با هدف جمع‌آوری اطلاعات و تامین امنیت کشتی‌های تجاری خبر داد.

بامداد امروز چهارشنبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از اجرای حمله موشکی نیروی هوافضای سپاه به پایگاه آمریکایی «عین الاسد» در غرب عراق خبر داد و اعلام کرد که این عملیات در انتقام از ترور سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» و یارانش انجام شد.

پایگاه هوایی عین الاسد یک فرودگاه نیروی نظامی در استان الانبار در غرب عراق است و در ۱۰۸ کیلومتری غرب «الرمادی» مرکز استان «الانبار» قرار دارد. در سال ۲۰۰۳، تفنگداران آمریکایی این پایگاه را اشغال کردند و تا سال ۲۰۱۱ در آن باقی ماندند. عین الاسد دومین پایگاه هوایی بزرگ عراق است. در پایان سال ٢٠١٤، به بهانه مبارزه با داعش، بار دیگر این پایگاه تحت اختیار نظامیان آمریکایی حاضر در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش قرار گرفت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.