سال 2019 برای خاورمیانه سالی پر از تلاطم و آشفتگی بود. از لبنان گرفته تا عراق و سوریه....

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران-زهرا طحانیان، سال 2019 به پایان رسید و این سال  مملو از حوادث تلخ و شیرین بود که یکی از مهم ترین آنها را می توان به حمله به آرامکو و اعتراضات لبنان و عراق اشاره کرد.

 

خروج قطر از اوپک

قطر در اول ژانویه از سازمان اوپک خارج شد.

پس از این اقدام قیمت نفت جهانی افزایش یافت.

 

602x338_cmsv2_4a2426fd-cb8f-57d1

 

وزیر قطری علت این کار را تمرکز بر بازار گاز دانست.

 

توقیف نفتکش انگلیس توسط ایران

در تاریخ 19 ژوئیه ایران یک کشتی انگلیسی را به دلیل تخلفات دریایی توقیف، و ملوانانش را بازداشت کرد. ساعتی پس از انتشار خبر توقیف نفتکش «استینا ایمپرو» توسط سپاه پاسداران، یک نفتکش دیگر توسط ایران توقیف شد. ابرنفتکش MESDAR با پرچم لیبریا حرکت می‌ کرد.

 

1398042909373231017923084

 

در پی آن انگلیس به نیروهای آمریکایی در خلیج فارس پیوست. با این حال دیگر کشورهای اروپایی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی راه حل دیپلماتیک را ترجیح دادند. آمریکا در پاسخ به این وقایع یک نهاد امنیت دریایی موسوم به (IMSC) ایجاد کرد تا به ادعای وزیر دفاع این کشور «نظارت و امنیت در آبراه‌ های کلیدی در خاورمیانه افزایش یابد».

ایران چندی بعد 7 نفر از 23 خدمه کشتی را آزاد کرد. نفتکش استنا ایمپرو هم 9 سپتامبر اجازه یافت بندرعباس را ترک کند.

 

مذاکرات با طالبان

مذاکرات صلح با طالبان در تاریخ 5 فوریه در مسکوی روسیه برگزار شد.

در تاریخ 7 سپتامبر دونالد ترامپ از لغو مذاکرات برنامه ریزی شده با طالبان در کمپ دیوید خبر داد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که طالبان مسئولیت حملات 2 و 5 سپتامبر در کابل را که به مرگ یک سرباز آمریکایی منجر شده بود، پذیرفت.

 

44254775_303

 

اما او بار دیگر در سفر اعلام نشده به افغانستان برای دیدار با سربازان آمریکایی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که مذاکرات با طالبان را از سر می گیرد.

روز 29 دسامبر خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع طالبان بدون ذکر نام آنها گزارش داده بود که شماری از اعضای دفتر طالبان در قطر در یک هفته اخیر با شورای رهبری این گروه دیدار کرده و در مورد یک آتش‌ بس موقتی توافق صورت گرفته است. اما «ذبیح‌ الله مجاهد» سخنگوی گروه طالبان در صفحه توییترش نوشته است که این گزارش‌ ها صحت ندارند و این گروه قصدی برای اعلام آتش بس ندارد.

در جریان مذاکرات امریکا و طالبان نیز حملات خونین در این کشور ادامه دارد.

 

تصادف مرگبار قطار در مصر

تصادف قطار ایستگاه رامسس در 27 فوریه در ایستگاه رامسس قاهره، مصر رخ داد. در این حادثه 21 نفر کشته و 52 تن زخمی شدند.

 

56565-1

 

«هشام عرفات» وزیر حمل و نقل مصر پس از این حادثه استعفا داد.

 

آزادی آخرین پایگاه داعش

آخرین پایگاه داعش واقع در شهر «الباغوز الفوقانی» واقع در شرق فرات و در حاشیه دیر الزور شمالی در تاریخ 23 فوریه آزاد شد.

 

48036000_303

 

سرانجام پس از هفته‌ ها نبرد با آخرین گروه از تروریست های داعش در روستای مرزی باغوز؛ نیروهای دموکراتیک سوریه رسما پایان عمر خلافت خودخوانده داعش را اعلام کردند. در بیانیه نیروهای دموکراتیک سوریه آمده است که داعش در نبرد باغوز شکست خورد و به این ترتیب تنها بخش باقی مانده از خاک سوریه در دستانش را از دست داد.

 

انتخابات زودهنگام کنست

انتخابات زودهنگام کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) در تاریخ 9 آوریل در سرزمین های اشغالی برگزار شد تا 120 نفر از اعضای کنست 21ام را انتخاب کنند.

 

b02aa2a324e02550b2c16c7a3489589f_XL

 

انتخابات می‌ بایستی در ماه نوامبر انجام می‌ شد اما پس از اختلاف میان اعضای دولت کنونی در مورد لایحه خدمات ملی جمعیت ارتدکس، و همچنان اتهام فساد علیه بنیامین نتانیاهو نخست‌ وزیر سابق به صورت زود هنگام برگزار شد. 1000 صندوق رای‌ گیری برای این انتخابات استفاده شد. حزب لیکود و حزب آبی و سفید هر دو 35 کرسی بدست اوردند.

 

انتشار فیلم ابوبکر البغدادی

در تاریخ 29 آوریل فیلمی از ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش منتشر شد. این نخستین فیلم از او بود که از سال 2014 به بعد پخش می شد.

 

1092728_336

 

او در این ویدئو به بمب گذاری سریلانکا اشاره کرد که نشان می داد فیلم همین اخیرا ضبط شده است.

 

حمله رژیم صهیونیستی به غزه

از 3 تا 6 مه و پس از حمله رژیم صهیونیستی به غزه و کشتار بیش از 20 فلسطینی از جمله زنی باردار و یک نوزاد، درگیری های فلسطین و غزه کلید خورد.

در واکنش به این جنایت، یک تک‌ تیرانداز مقاومت غزه به سربازان صهیونیست در 3 مه در حین تظاهرات هفتگی بازگشت شلیک کرد.

 

thumbs_b_c_dcb09d024769aeebf546bd8b478241add

 

نیروی هوایی رژیم صهیونیستی متقابلا اقدام به حمله هوایی به مواضع حماس کرد و حماس متقابلا اقدام به شلیک صدها راکت به سرزمین‌ های اشغالی کرد. در نهایت با مرگ 3 صهیونیست و 22 فلسطینی در 6 می بین طرفین آتش‌ بس برقرار شد.

 

راهپیمایی بزرگ بازگشت

تجمع اعتراضی فلسطینیان در مرز با سرزمین های اشغالی که در ماه مارس سال 2018 آغاز شده بود، در سال 2019 هر جمعه برگزار می شد. هشتاد و ششمین مورد آن در آخرین جمعه 2019 برگزار شد.

 

thumbs_b2_f704bb7dcf27ace8802788ddb54a7320

 

تظاهرات کنندگان ساکن نوار غزه طی ماه های گذشته با تجمع هفتگی در مرز بر «حق بازگشت» آن دسته از فلسطینیان که هنگام تشکیل رژیم جعلی صهیونیستی در 1948 میلادی مجبور به ترک خانه و زمین های خود شدند تاکید کردند. لغو محاصره نوار غزه یکی دیگر از خواسته های تظاهرات کنندگان فلسطینی بوده است. حدود دو میلیون نفر ساکن نوار غزه هستند که از این تعداد نیمی از آنها زیر خط فقر به سر می برند. دست کم 348 فلسطینی از ماه مارس سال 2018 تا کنون در جریان تجمعات هفتگی بازگشت به ضرب گلوله نظامیان این رژیم شهید شده اند. بنا به اعلام سازمان جهانی بهداشت 7800 تن نیز مجروح شده اند.

 

حادثه فجیره

روز یکشنبه (12 مه) چندین رسانه از وقوع انفجار در بندر فجیره امارات و آتش گرفتن دست‌ کم هفت نفتکش خبر دادند. مقامات امارات در ابتدا وقوع هرگونه حادثه در فجیره را رد کردند، اما ساعاتی بعد این خبر را با ادعای «خرابکاری» تایید کردند. وزارت خارجه امارات اعلام کرد که «چهار فروند کشتی تجاری در نزدیکی آب‌ های سرزمینی امارات در نزدیکی فجیره هدف عملیات خرابکارانه قرار گرفته است».

 

0

 

ساعاتی بعد «خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان سعودی نیز اذعان کرد که دو کشتی نفتکش سعودی نیز در این حادثه به شدت آسیب دیده است. آمریکا مدعی دست داشتن ایران در این حادثه شد. در واکنش به این حادثه، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران حوادث برای چند کشتی در دریای عمان را نگران کننده و تاسف بار خواند و خواهان روشن شدن ابعاد دقیق این حادثه شد.

 

انحلال کنست

درتاریخ 29 مه و کمتر از دو ماه پس از انتخابات در سرزمین های اشغالی در 9 آوریل، پس از ناکامی بنیامین نتانیاهو در تشکیل دولت ائتلافی، کنست رژیم صهیونیستی خود را منحل کرد و به برگزاری انتخابات جدیدی در 17 سپتامبر رای داد.

 

سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران

ایران در تاریخ 20 ژوئن پهپاد جاسوسی آمریکا را بر فراز تنگه هرمز سرنگون کرد.

این پهپاد از نوع نورثروپ گرومن آر کیو-۴ گلوبال هاوک بود.

 

99407533-2da3-496b-a64e-8ca46a03d131

 

این پهپاد حریم هوایی ایران را نقض کرده بود.

 

انفجار قاهره

در تاریخ 4 اوت در پی تصادف یک خودرو با چند خودروی دیگر در مقابل مرکز تحقیقات سرطان در قاهره 20 نفر کشته و 47 نفر دیگر زخمی شدند.

 

eec21185-26bb-4c25-afef-38333dd730b9_16x9_1200x676

 

طبق اعلام رسمی وزارت کشور مصر این خودرو حامل مواد منفجره برای اجرای عملیاتی تروریستی در مکان دیگر بوده که به‌ دلیل ورودش در مسیر مخالف و تصادف با سه خودرو دیگر در جلوی یک مرکز درمانی و تحقیقات سرطان منفجر شد. 

طبق اطلاعیه وزارت کشور مصر این اقدام توسط جنبش «حسم» طراحی و برنامه‌ ریزی شده‌ بود.

 

سقوط پهپادهای رژیم صهیونیستی در بیروت

در 25 اوت در پی تجاوز هوایی دو پهپاد رژیم صهیونیستی به آسمان لبنان، آنها در جنوب بیروت سقوط کردند.

 

156574533

 

پهپاد اول بدون اینکه آسیبی بزند، سقوط کرده و دومی بمب‌ گذاری شده بوده و منفجر شد و به ساختمان مرکز رسانه‌ ای حزب‌ الله در ضاحیه آسیب زد. این نخستین حادثه این چنینی بین رژیم صهیونیستی و لبنان از جنگ سال 2006 تاکنون بود.

 

پاسخ حزب الله لبنان به تجاوزگری رژیم صهیونیستی 

حزب الله لبنان در پاسخ به شهادت دو نیروی خود در سوریه توسط رژیم صهیونیستی یک خودروی نظامی صهیونیست‌ها را در شمال سرزمین اشغالی هدف قرار داد و همه سرنشینان آن را به هلاکت رساند و یا زخمی کرد.

 حزب الله با صدور بیانیه‌ای از اقدام گروه دو شهید حسن زبیب و یاسر ضاهر در انهدام یک خودروی نظامی در پادگان افیفیم واقع در شما فلسطین اشغالی و کشته و زخمی شدن افراد حاضر در آن خبر داد.

مقاومت اسلامی لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: در ساعت ۴ و ۱۵ دقیقه به وقت محلی یکشنبه یکم سپتامبر ۲۰۱۹ گروه شهیدان حسن زبیب و یاسر ضاهر یک خودرو نظامیان را در جاده پادگان آفیفیم هدف قرار دادند که بر اثر آن سرنشینان آن کشته و زخمی شدند.

درگیری-حزب-الله-و-اسراییل

ارتش رژیم صهیونیستی نیز به دنبال حمله مقاومت حزب الله لبنان علیه مواضع اشغالگران این رژیم با صدور بیانیه ای اذعان کرد: در این حمله موشکی، یک پادگان و چند خودروی نظامی هدف قرار گرفته است.

رژیم صهیونیستی در پی ناآرامی در مرز لبنان با فلسطین اشغالی، از شهرک نشینان صهیونیست خواست به پناهگاه بروند. ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ساکنان مناطق واقع در مرزهای لبنان تا عمق چهار کیلومتری باید در خانه‌های خود باقی بمانند.

سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان شب قبل از این حمله به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در مجمتع سید الشهدا (ع) در ضاحیه جنوبی بیروت اعلام کرد: پاسخ به تجاوزگری اسراییل امری قطعی است و تمام تهدید‌ها جلوی پاسخ و واکنش مقاومت را نخواهد گرفت.

 

حمله به تاسیسات نفتی آرامکو

 

حمله به «بِقِیْق» و «خُریص» حمله‌ ای بود که در 14 سپتامبر تاسیسات تولید نفت آرامکوب سعودی در بقیق و خریص در شرق عربستان سعودی را هدف قرار داد. جنبش انصارالله یمن مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت و آن را حمله‌ ای پهپادی نامید. از سویی امریکا تلاش کرد ایران را مسئول این حملات قلمداد کند که ایران این اتهام را رد کرد. سخنگوی نیروی هوایی ارتش یمن نیز اظهارات درباره مداخله ایران یا عراق در این حمله را قویا رد کرد.

 

156847674181517800

 

این حمله بوسیله 17 پهپاد صورت گرفت، باعث ایجاد آتش‌ سوزی‌ های وسیعی در دو مجموعه پالایشگاهی متعلق به شرکت آرامکو شد. به گفته وزارت کشور عربستان سعودی آتش‌ سوزی‌ ها چند ساعت بعد از حمله خاموش شدند، اما این تاسیسات تا زمان انجام تعمیرات تعطیل شدند. این تعطیلی با تحت تاثیر قرار دادن تولید 5 میلیون بشکه نفت در روز، تولید نفت عربستان سعودی را تقریبا به نصف رساند و موجب ایجاد بی‌ ثباتی در بازارهای مالی جهانی شد.

 

حمله هوایی آمریکا به ننگرهار

در حمله هوایی 19 سپتامبر آمریکا به ننگرهار، 30 کشاورز افغان کشته، و 40 تن دیگر زخمی شدند.

 

14312222

 

 

تصمیم ترامپ به افزایش نیروهای نظامی آمریکا در عربستان و امارات

رئیس‌ جمهور آمریکا در 21 سپتامبر با افزایش «نسبی» نیروهای نظامی کشورش در عربستان و امارات موافقت کرد.

 

_108021629_79ed633d-469b-432d-b268-120348778b49

 

این تصمیم پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان و اتهام‌ های ادعایی وارد شده به تهران در انجام این حملات انجام شد.

وزارت دفاع آمریکا با اعلام این خبر، افزود هنوز تصمیم نگرفته چه بخشی یا یگانی از ارتش به غرب آسیا اعزام خواهد شد.

 

انتخابات ریاست جمهور افغانستان

چهارمین انتخابات ریاست‌ جمهوری در افغانستان در  28 سپتامبر (6 مهر) برگزار شد. تاریخ برگزاری این انتخابات چندین بار تغییر کرد.

انتخابات با حضور 13 کاندیدا برگزار شد. کمیسیون مستقل، دستگاه‌ های بیومتریک را برای نخستین بار در افغانستان به کار گرفت. طبق تقویم انتخابات افغانستان قرار بود که نتایج ابتدایی انتخابات در 27 مهر اعلام شود اما تا آذر به تاخیر افتاد.

در نهایت در 22 دسامبر (1 دی) سه ماه پس از برگزاری انتخابات، اعلام شد محمد اشرف غنی رئیس‌ جمهور کنونی با کسب 923 هزار و 868 رای (50.64 درصد) بیشترین آرا را به دست آورده است و رقیب او عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت وحدت ملی با 720 هزار و 990 رای (39.52 درصد) در جایگاه دوم قرار گرفته است. عبدالله نتایج آرا اعلام شده را نپذیرفت. تیم «ثبات و همگرایی» عبدالله که بیشترین شکایات از این نتیجه را ثبت کرده، مدعی است 300 هزار رای نامعتبر در نتیجه ابتدایی انتخابات شامل شده و می‌ گوید اگر آرای تقلبی حذف شود، این تیم برنده انتخابات خواهد بود.

 

p06ymmv1

 

براساس اطلاعات کمیسیون شکایات انتخاباتی، پس از پایان روند ثبت شکایات، دفاتر ولایتی این نهاد برای 15 روز به شکایات ثبت شده رسیدگی خواهند کرد. اگر شاکیان به تصمیم های دفاتر ولایتی اعتراض داشته باشند سه روز فرصت استیناف طلبی خواهند داشت. دفتر مرکزی کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی در کابل نیز در 15 روز به قضایای استینافی رسیدگی خواهد کرد. این روند حدود 37 تا 39 روز را در برخواهد گرفت. پس از تکمیل رسیدگی به شکایات انتخاباتی، نتایج نهایی انتخابات از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام خواهد شد.

در صورتی که کمیسیون رسیدگی به شکایات بخشی از آرا را باطل کند و هیچ کاندیدایی اکثریت ( 50 درصد+1) را بدست نیاورند انتخابات به دور دوم خواهد رفت.

 

اعتراضات و تحولات عراق

اعتراضاتی در عراق از 5 اکتبر آغاز شده است. کشور عراق از ماه اکتبر شاهد اعتراضات علیه فساد برخی مقام‌ های دولت بود. طبق داده‌ های دولتی در اعتراضات عراق تاکنون بیش از 350 تن کشته و حدود 1000 تن دیگر نیز زخمی شده‌ اند.

به دنبال بالا گرفتن اعتراضات نخست وزیر عراق استعفا داد. «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر این کشور اعلام کرد که با پیام آیت‌ الله علی سیستانی تصمیم گرفته از مقام خود کناره‌ گیری کند.

 

156726338

 

مجلس عراق در نشستی اضطراری در تاریخ 1 دسامبر و پس از چند دقیقه استعفای عبدالمهدی را پذیرفت. به این ترتیب «برهم صالح» رئیس جمهور، مسئول تعیین نخست وزیر جدید شد. 

اما رئیس جمهوری عراق هم با امتناع از معرفی نخست‌ وزیر در تاریخ 26 دسامبر استعفا داد.

ائتلاف البناء، متشکل از دو ائتلاف فقح و دولت قانون در حال حاضر بیشترین کرسی‌ های پارلمان عراق را در اختیار دارد. مطابق ماده 76 قانون اساسی عراق، بزرگ‌ ترین ائتلاف پارلمانی نخست‌ وزیر را برای معرفی به رئیس جمهوری پیشنهاد می‌ کند. زمزمه پیشنهاد «اسعد العیدانی» استاندار کنونی بصره به گوش می‌ رسد.

«مختار الموسوی» نماینده ائتلاف الفتح تاکید کرده است که نخست وزیر جدید عراق تنها 6 ماه بر سر کار خواهد بود و بعد از این مدت، انتخابات زودهنگام برگزار می‌ شود.

 

اعتراضات لبنان

در لبنان هم ماه اکتبر تظاهرات در پاسخ به تلاش دولت این کشور برای اعمال مالیات‌ هایی بر مخابرات و به ویژه شبکه اجتماعی واتساپ به جریان افتاد.

 

1

 

اعتراضات لبنان، مجموعه‌ای از اعتراضات در سطح کشوری در پاسخ به عدم موفقیت دولت در یافتن راه حل برای بهبود بحران اقتصادی است که طی یک سال گذشته فراگیر شد. احتمالات مبنی بر این است که محرک مستقیم اعتراضات اعمال مالیات روی بنزین، دخانیات و تماس‌ های تلفنی آنلاین از طریق واتس اپ می‌ باشد.

اعتراضات گسترده در سراسر کشور درست پس از مذاکرات در کابینه پیرامون مسائل مالیاتی آغاز شد، مالیات‌ ها قرار بود از 22 اکتبر اعمال شوند.

در روز 29 اکتبر «سعد حریری» از نخست‌وزیر استعفا داد و استعفای وی توسط «میشل عون» رئیس‌ جمهور لبنان پذیرفته شد.

 

حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه

حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه با نام «عملیات چشمه صلح» اشاره به حمله نظامی ترکیه و گروه های مسلح سوری وابسته به آنکارا به شمال شرق سوریه، موسوم به منطقه روژاوا دارد که در در روز 9  اکتبر آغاز شد. در روز 6 اکتبر، دونالد ترامپ دستور داد تا نیروهای نظامی آمریکایی که در شمال شرقی سوریه و برای حمایت از کردها حضور داشتند، از این کشور خارج شوند. سه روز بعد، حمله ترکیه آغاز شد و نیروهای هوایی این کشور شهرهای کردنشین سوریه را بمباران کرد.  دولت سوریه با بیان اینکه این حمله نقض حق حاکمیت سوریه و نقض قوانین بین‌ المللی است، حمله ترکیه را محکوم کرد.

 

156663538

 

در تاریخ 17 اکتبر مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان به توافق رسیدند تا آتش‌ بس 120 ساعته را برای عملیات ترکیه در شمال سوریه به اجرا درآورند تا اجازه دهند نیروهای دموکراتیک سوریه از منطقه امن تعیین شده خارج شوند.

در نهایت در 22 اکتبر ولادیمیر پوتین رئیس‌ جمهور روسیه و اردوغان در سوچی دیدار کردند و در مورد اوضاع سوریه به توافق رسیدند. پوتین در تماس تلفنی با بشار اسد از مفاد توافق‌ نامه خبر داد. دولت روسیه اعلام کرد که اسد حمایت خود را از این توافق ابراز کرده و آماده استقرار مرزبانان سوریه مطابق توافق است.

 

عملیات ادلب و آزادی چند شهر مهم

نیروهای سوریه عملیات برای آزادی ادلب را از ماه اکتبر آغاز کردند و اخیرا به پیشرفت های چشمگیری دست یافته اند.

در اواخر دسامبر سربازان ارتش سوریه با حمایت نیروهای روسیه در جریان یک هفته جنگ با تروریست ها در ادلب در شمال غربی سوریه، قادر به پیشروی و عقب زدن تروریست ها در این منطقه شدند. این بزرگ ترین پیشروی نیروهای دولت بشار اسد در ادلب در 3 ماه گذشته به شمار می رود.

 

156845914

 

ارتش سوریه اعلام کرد که کنترل بیش از 20 روستا و تپه‌ های اطراف را بدست گرفته است و به نزدیکی یکی از 12 پست دیده‌ بانی ترکیه در در مرزهای شمال غربی سوریه این کشور رسیده است.

در روز 25 دسامبر فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه با اعلام آزادی بیش از 40 روستا و شهرک به مساحت 320 کیلومترمربع در ادلب، بر ادامه عملیات نیروهای ارتش سوریه برای پاکسازی این استان از وجود تروریست ها تاکید کرد. بنابر اعلام این بیانیه، «ام تینه، برنان، قطره، الصرمان، البرجف السرج، تل الشیح، الرفه، فروان، السقیعه» از جمله مناطق آزاد شده هستند.

ارتش سوریه در جریان این حمله از دو محور جنوب و جنوب شرق به سمت ادلب پیشروی های خود را آغاز کرد؛ استانی که آخرین پایگاه تروریست ها در سوریه به شمار می آید و در ادامه عملیات نظامی در این محور توانستند شهر مهم «جرجناز» و روستاهای زیادی را تحت کنترل خود در آورند. برخی منابع، آمار کشته های تروریست ها در عملیات هفته اخیر را تا 305  نفر نیز اعلام می کنند. شهر «خان شیخون» یکی دیگر از شهرهای مهم ادلب چهار ماه قبل و اواخر مرداد ماه به دنبال محاصره ارتش و فرار تروریست ها آزاد شد.

 

کشته شدن البغدادی 

در تاریخ 27 اکتبر دونالد ترامپ اعلام کرد ابوبکر البغدادی سرکرده داعش در شمال غرب سوریه کشته شده است. ترامپ مدعی شد هشت بالگرد در این عملیات حضور داشته و با کشته شدن البغدادی، داعش کاملا نابود شده است.

 

156725094

 

نمایشی که ترامپ اجرا کرد تشابه بسیار زیادی به کشته شدن اسامه بن لادن توسط باراک اوباما داشت.

 

نتانیاهو به فساد متهم شد

در تاریخ 21 نوامبر نتانیاهو نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی رسما به تقلب، دریافت رشوه و سوء استفاده از اعتماد عمومی متهم شد. دادستانی رژیم صهیونیستی با ارسال نامه‌ هایی به وکیل نتانیاهو و رئیس پارلمان این رژیم، خواستار آغاز سلب مصونیت پارلمانی نتانیاهو شد.

 

1398070414362341018500054

 

اولین پرونده علیه نتانیاهو موسوم به «پرونده 1000» است که در آن نتانیاهو به دریافت مستقیم رشوه و رانت‌‌ خواری متهم است. پرونده دوم فساد مالی نتانیاهو موسوم به «پرونده 2000» درباره سوء استفاده از قدرت و جایگاه خود جهت تحت فشار قرار دادن «آرنون موزس» صاحب‌ امتیاز نشریه «یدیعوت آحارونوت» برای ارائه پوشش بهتر از اخبار نخست‌ وزیری است. او همچنین در «پرونده 4000» متهم است به «شائول ایلوویچ» مالک شرکت «بِزِک» میلیون ها دلار تسهیلات مالی پرداخت کرده تا پایگاه خبری «والا» وابسته به این سرمایه دار صهیونیست از او و همسرش حمایت رسانه‌ ای بهتری داشته باشد.

 

اعزام نیروهای آمریکایی به خاورمیانه

روزنامه وال استریت ژورنال شامگاه چهارشنبه 4 دسامبر اعلام کرد واشنگتن طرح اعزام 14 هزار سرباز آمریکایی به خاورمیانه به بهانه بازدارندگی در برابر ایران را بررسی می‌ کند. 

وال استریت ژورنال افزود مسئولانی در دولت ترامپ همچنین طرح استقرار ده‌ ها ناو جنگی را بررسی می‌ کنند. 

 

4276133

 

این روزنامه مدعی شد که طرح اعزام نیروهای آمریکایی به منطقه با هدف بازدارندگی در برابر هر گونه واکنش احتمالی ایران به تحریم‌ های آمریکایی بررسی می‌ شود.

پیشتر «پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا در ماه سپتامبر با انتشار بیانیه‌ ای اعلام کرده بود در راستای پاسخ به درخواست مرکز فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا ( سنتکام) و توصیه رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، پس از مشورت با کاخ سفید و در راستای دفاع در برابر تهدیدات هوایی، دریایی و زمینی در خاورمیانه، دستور اعزام حدود هزار نیروی جدید به خاورمیانه صادر شد.

 

غیبت قطر در نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس

چهلمین نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ریاض 10 دسامبر بدون حضور امیر قطر برگزار شد؛ نشستی که برای حل بحران روابط دوحه-ریاض امید زیادی به آن بسته شده است.

در حالی که برخی خوش‌ بینی‌ ها از سوی طرف‌ های دیپلماتیک حکایت از احتمال حضور «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در نشست ریاض داشت اما او درزمان برگزاری، در رواندا به سر می‌ برد تا در یک مراسم نه چندان مهم شرکت کند. عدم حضور تمیم بن حمد در حالی بود که شاه سعودی به طور رسمی از او برای حضور  در ریاض دعوت کرده بود.

 

13980919000601_Test_PhotoN

 

به نظر می‌ رسد امیر قطر تا رفع تحریم‌ ها و محاصره این کشور و بدون رفع اتهامات مطرح شده از سوی کشورهای محاصره کننده، در هیچ نشست رسمی در سطح سران حضور نیابد.

جنگ یمن، ایران، اعتراضات عراق و لبنان از جمله موضوعات مورد بحث در این نشست بود.

 

بن‌ بست سیاسی در سرزمین‌ های اشغالی

در روز 12 دسامبر اعلام شد که پس از ناکام ماندن سیاستمداران صهیونیست در تشکیل یک کابینه ائتلافی، سومین انتخابات در یک سال اخیر برای پایان دادن به بن‌ بست سیاسی در سرزمین‌ های اشغالی برگزار می‌ شود. 

 

156347445

 

مهلتی که کنست برای شکل‌ گیری یک کابینه ائتلافی معین کرده بود، به پایان رسید و شمارش معکوس برای برگزاری یک انتخابات دیگر آغاز شد. انتخابات بعدی 2 مارس 2020 برگزار می شود.

 

اردوغان و دخالت نظامی در لیبی

همزمان با پیشروی نیروهای خلیفه حفتر دولت وحدت ملی لیبی، در 27 نوامبر دو توافقنامه دریایی و همکاری امنیتی و نظامی با ترکیه امضا کرد.

رئیس جمهور ترکیه بعد از امضای این قرارداد در 10 دسامبر اعلام کرد که در صورت درخواست لیبی، نیروی نظامی به این کشور اعزام خواهد کرد.

 

اردوغان

 

روز دوشنبه 25 آذر (16 دسامبر) کمیسیون امور خارجی پارلمان ترکیه پیش‌ نویس لایحه مربوط به توافقنامه همکاری نظامی و امنیتی کشور با لیبی را تصویب کرد.

در تاریخ 19 دسامبر دولت وحدت ملی لیبی این توافق را فعال کرد و به دخالت نظامی ترکیه در جنگ داخلی لیبی چراغ سبز نشان داد.

قرارداد لیبی و ترکیه می‌ تواند موضع آنکارا را در بخش شرقی مدیترانه در کشف و استخراج گاز تقویت کند.

یک مقام مسئول در طرابلس 26 دسامبر تاکید کرد که دولت وحدت ملی لیبی به ریاست «فایز السراج» رسما برای مقابله با حمله‌ ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر، از ترکیه تقاضای دریافت حمایت‌ های نظامی هوایی، زمینی و دریایی کرد. این منابع افزودند که دولت الوفاق لیبی همچنین از آنکارا تقاضا کرد تا سامانه‌های پدافند هوایی در اختیار نیروهایش قرار دهد. 

شبکه تلویزیونی رسمی ترکیه «TRT» به نقل از اردوغان ضمن اعلام این‌ که «در 8 ژانویه 2020 با طرح اعزام نیرو به لیبی موافقت خواهد شد»، تاکید کرد «موافقت‌ نامه ما با لیبی به طور کامل به مورد اجرا گذاشته شده و در اسناد سازمان ملل به ثبت رسیده است.»

 

حکم اعدام پرویز مشرف

یک محکمه ویژه روز 17 دسامبر «پرویز مشرف» رئیس جمهور پیشین پاکستان را به جرم ارتکاب خیانت ملی با به تعلیق درآوردن قانون اساسی در سال 2007، به اعدام محکوم کرد. مشرف 75 ساله در سال 1999 در نتیجه یک کودتای نظامی قدرت را به دست گرفت. این محکمه به مجریان قانون هدایت داده است که مشرف را توقیف کنند تا اطمینان حاصل شود که پیش از مرگش حکم اعدام اجرا می‌ شود.

 

16753916_303

 

در این حکم آمده است که اگر مشرف پیش از اجرای حکم اعدام وفات کند، «جسدش در دی چوک در اسلام آباد به روی زمین کشیده شده و برای سه روز آویزان گردد.» این چوک در برابر ساختمان پارلمان پاکستان قرار دارد.

وکلای مدافع مشرف گفته اند که او در نظر دارد استیناف‌ خواهی کند. کارشناسان حقوقی گفته اند که این هدایت داده شده در حکم اعدام پرویز مشرف حتی اگر سمبولیک هم باشد، مخالف قانون اساسی است.

این در حالیست که دادگاه لاهور لغو اعدام مشرف را قابل بررسی دانسته و اعلام کرده از 9 ژانویه 2020 جلسات دادگاه به این منظور برگزار می‌ شود.

 

دادگاه مضحک سعودی

دادگاهی در ریاض روز 23 دسامبر 5 نفر از 11 نفر مظنون بی نام و نشان پرونده قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار واشنگتن پست را به مرگ و سه نفر از آنها را به 24 سال زندان محکوم و مابقی را تبرئه کرد.

 

157727880309241700

 

بسیاری از رسانه ها از جمله گاردین این حکم را مضحک و به سخره گرفتن عدالت خواندند.

 

ادامه جنگ فاجعه آمیز یمن

جنگ داخلی یمن وارد پنجمین سال خود می‌شود و بدترین بحران بشردوستانه دنیا از زمان پایان جنگ جهانی دوم را ایجاد کرده است. 80 درصد جمعیت این کشور نیاز شدیدی به دارو و غذا دارند.

 

YemenHomepage02

 

خاندان سلطنتی سعودی اخیرا یکی از مقامات کشور را برای مذاکره آتش بس انتخاب کرده است. 

 

رزمایش ایران، چین و روسیه

رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه با عنوان «کمربند امنیت دریایی» از 27 دسامبر (6 دی‌) در چابهار برگزار شد.

 

iran_27

 

نیروی دریایی روسیه با یک فریگت و دو کشتی دیگر و نیروی دریایی چین با یک فروند ناوشکن در رزمایش مشترک دریایی ایران، چین و روسیه شرکت کردند.

 

شایعه مرگ سلطان قابوس

در واپسین روزهای سال شایعه مرگ سلطان قابوس پادشاه عمان در رسانه ها و شبکه های اجتماعی پیچید.

این شایعه ها پس از آن منتشر شد که سلطان قابوس از سفر درمانی موفق خود به بلژیک به کشور بازگشت.

 

السلطان-قابوس-بن-سعید-1-679x430

 

کاربران عمانی در شبکه های اجتماعی نوشتند: این واکنش ها نشان دهنده اسطوره مردمی در عمان است که در آن قلب ها برای دعا به منظور سلامتی سلطان قابوس یکپارچه شده است.

عمانی ها در توئیت های خود برای سلامتی و طول عمر سلطان قابوس دعا کردند و خشم خود را از انتشار این شایعه درباره وی ابراز کردند.

 

سال پرتلاطم بازار نفت

سال پرتلاطم بازار نفت در خاورمیانه به خط پایان رسید. سال 2019 برای خاورمیانه سالی پر از تلاطم و آشفتگی بود.

 

13980404000613_Test_PhotoN

 

در حالی که قیمت نفت سرسختانه در برابر تلاش های اوپک برای بالا بردن آن مقاومت می کرد، چندین حمله تنش ها را در منطقه افزایش داد.

 

حمله آمریکا به مواضع کتائب حزب الله و به آتش کشیده شدن سفارت آمریکا در بغداد

آمریکا شامگاه یکشنبه 29 دسامبر (8 دی) از حمله به مواضع «کتائب حزب الله» (گردان‌ های حزب الله عراق) از شاخه‌ های سازمان الحشد الشعبی در شهرستان «القائم» در استان الانبار یعنی یک منطقه مرزی با سوریه خبر داد. وزارت دفاع آمریکا مدعی شد که این اقدام در پاسخ به «حملات مکرر به پایگاه‌ های میزبان نیروهای ائتلاف» در عراق صورت گرفته است. این حمله با شهادت دست‌ کم 28 نفر از نیروهای الحشد الشعبی از جمله یکی از فرماندهان آن و دو معاون وی و معاون منابع فرمانده تیپ 45 و مجروح شدن 51 نفر دیگر همراه بود.

 

13981009001361_Test_NewPhotoFree

 

آمریکا مواضع نیروهایی را هدف قرار داد که در طول سال‌ های گذشته ضربات سنگینی به تروریست های داعش وارد کرده اند.

حمله آمریکا دو روز پس از حمله خمپاره‌ ای مشکوک به پایگاه کی.1 در استان کرکوک عراق در شمال بغداد انجام شد که اول رویترز و سپس ائتلاف آمریکایی موسوم به «ضد داعش» ادعا کردند که در آن یک پیمانکار آمریکایی کشته و پنج نفر مجروح شدند اما نام آمریکایی کشته شده فاش نشد.

در پی این تجاوز آمریکا به مقر الحشد الشعبی، امروز سه شنبه 31 دسامبر معترضان خشمگین عراقی به سفارت آمریکا در بغداد حمله کرده و آن را به آتش کشیدند.

ENHFGreWwAE38sb

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.