کشمکش جناحی میان دموکرات ها و جمهوری خواهان در مورد احضار شاهدان ادامه دارد. جمهوری خواهان می خواهند محاکمه بدون حضور شاهدان انجام شود، اما دموکرات ها می گویند باید اظهارات شاهدان تازه را شنید.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه ان بی سی گزارش داد یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا با اشاره به اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور با ادامه روند دادگاه استیضاح بدون احضار شاهدان در دفاعیاتش راحت تر است، اعلام کرد کاخ سفید خواستار دادگاه استیضاح طولانی در مجلس سنای آمریکا نیست.

«مارک شورت» رئیس ستاد کارکنان «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی این موضوع را نشان داد که کاخ سفید با هدف مک کانل برای برگزاری یک دادگاه سریع هم نظر است.

شورت در برنامه شبکه ان بی سی اعلام کرد: «مردم آمریکا از این بی شرمی خسته هستند. تا حدی که دادگاه طولانی نشود، درباره آن نگران نمی‌ شویم. دولت ما درباره بازگشت برای کار کردن برای مردم آمریکا نگران است. ما پیش از این نیز شاهدان بسیاری داشته ایم.»

شورت در مصاحبه با فاکس نیوز نیز گفت: «اگر پرونده پلوسی بی عیب و نقص است، چرا او به شاهدان بیشتری نیاز دارد؟»

مجلس نمایندگان آمریکا که دموکرات‌ ها هدایت آن را بر عهده دارند، روز چهارشنبه با دو اتهام استیضاح علیه ترامپ در زمینه تحت فشار قرار دادن اوکراین برای تحقیق از رقیب سیاسی اش موافقت کرد. با این حال، شانس بسیار کمی وجود دارد که او در مجلس سنای آمریکا که تحت کنترل جمهوری خواهان است، محکوم شناخته شده و از ریاست جمهوری عزل شود.

در این میان نمایندگان دموکرات در تلاش هستند تا مشاوران ارشد ترامپ برای شهادت در دادگاه حاضر شوند، اما «میچ مک کانل» رهبر اکثریت مجلس سنا از این مجلس درخواست کرده است تا این پرونده بدون حضور شاهدان جدید بررسی شود.

در حالی که ترامپ علاقه خود را برای احضار شاهدان به طور جداگانه در جلسه دفاعش ابراز کرده است، همچنین گفته است، با هر تصمیمی که مک کانل و دیگر سران جمهوری خواه مجلس سنا اتخاذ کنند، همکاری می‌ کند.

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای افزایش فشار بر مک کانل در زمینه صدور مجوز شهادت جدید، ارسال اتهامات استیضاح به مجلس سنا را به تعویق انداخته است.

جمهوری خواهان اعلام کرده اند چون پرونده‌ ای که دموکرات‌ ها ایجاد کرده اند بسیار ضعیف است، آنها به دنبال شاهد هستند. در طرف دیگر دموکرات‌ ها تاکید دارند، جمهوری خواهان از آنچه شهادت جدید ممکن است افشا کند، ترس دارند.

اتهام مجلس نمایندگان آمریکا علیه ترامپ شامل سوء استفاده از قدرت در زمینه نگه داشتن کمک امنیتی 391 میلیون دلاری به اوکراین است، تا این کشور مجبور شود علیه «جو بایدن» معاون رئیس جمهور سابق آمریکا و کاندیدای دموکرات‌ ها در انتخابات ریاست جمهوری 2020 روند تحقیقات فساد آغاز کند.

ترامپ همچنین به مانع تراشی برای کنگره از طریق دستور دادن به مقامات و آژانس‌ های دولتی در زمینه همکاری نکردن در پرونده استیضاح متهم است. ترامپ اعلام کرده است، هیچ کار اشتباهی انجام نداده و این اتهامات را به عنوان تلاشی حزبی برای باطل کردن پیروزی اش در انتخابات 2016 توصیف کرده است.

او در تازه ترین توئیت اش نوشت: دموکرات‌ ها و هیلاری (کلینتون) متقلب برای یک پرونده دروغین پول پرداخته و آن را ایجاد کردند، با اطلاعات ساختگی که از منابع خارجی دریافت کردند، آن را به رسانه فاسد و پلیس‌ های کثیف فرستادند و حالا در این رابطه، گیر افتاده اند. آنها از کارزار من جاسوسی کرده و سپس تلاش کردند روی آن سرپوش بگذارند، درست مثل افتضاح واترگیت، اما بزرگ تر از آن!

ترامپ در حالی از زیر بار اتهامات شانه خالی می کند که اسناد مربوط به آژانس های دولتی آمریکا که به تازگی منتشر شده است، جزئیات بیشتری را درباره موقعیت زمانی تصمیم دونالد ترامپ درباره متوقف کردن کمک نظامی واشنگتن به اوکراین ارائه می کند.

دموکرات ها ادعا می کنند که از این کمک نظامی به عنوان اهرمی برای فشار آوردن به کی یف جهت کمک به تقویت شانش پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در این کشور استفاده شده است.

بر اساس سابقه گفت و گوها میان مقامات دولتی، اندکی بعد از تماس تلفنی ترامپ با «وولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در تاریخ 25 ژوئیه، از پنتاگون خواسته شد کمک نظامی به اوکراین را متوقف کند.

این تماس تلفنی در کانون فرایند کنونی استیضاح رئیس جمهور آمریکا قرار دارد. در این تماس تلفنی، ترامپ از زلنسکی خواست این ادعاها را بررسی کند که اوکراین به کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون در سال 2016 کمک کرده بود و نیز اینکه جو بایدن در اخراج دادستانی که از یکی از شرکت های گاز اوکراین که پسر بایدن در آن کار می کرد تحقیق کرده بود؛ نقش داشت.

بر اساس اسناد ویرایش شده ای که توسط اداره مدیریت و بودجه و پنتاگون بر اساس قانون آزادی اطلاعات منتشر شد 91 دقیقه بعد از این تماس تلفنی، از پنتاگون خواسته شده بود کمک نظامی را به اوکراین متوقف کند.

بر اساس ای‌ میل درونی داخلی دولت آمریکا، بعد از این تماس تلفنی، «مایک دافی» از مقامات ارشد اداره مدیریت و بودجه که توسط ترامپ منصوب شده است، به مقامات ارشد این اداره و نیز پنتاگون این گونه نوشت: لطفا بر اساس درخواستی که از من صورت گرفته است و با توجه به طرح دولت برای بازبینی در کمک ها به اوکراین از جمله طرح کمک امنیتی به اوکراین، هر گونه تعهدات مضاعف وزارت دفاع را در زمینه این منابع مالی تا زمان دریافت دستور العمل های بیشتر به حال تعلیق در آورید.

ظاهرا به نظر می رسید دافی از این مسئله اطلاع داشت که علنی کردن این مسئله می توانست باعث ایجاد پرسش هایی شود. وی نوشت: با توجه به ماهیت این درخواست، من از اینکه شما این اطلاعات را صرفا محدود به آنهایی نگه می دارید که مسئول اجرای آن هستند قدردانی می کنم.

این کمک در قالب دو بخش در اختیار اوکراین قرار می گرفت: 250 میلیون دلار آن از طریق پنتاگون و 141 میلیون دلار نیز از طریق وزارت امور خارجه. ترامپ در سپتامبر 2018 و فوریه 2019 لوایح هزینه ای مربوط را امضا کرده بود.

پنتاگون در 18 ژوئن اعلام کرد سهم خود را از این کمک پرداخت خواهد کرد. ایمیل های منتشر شده نشان می دهد که رئیس جمهور آمریکا روز بعد از انتشار مقاله ای در واشنگتن اگزمینر درباره این 250 میلیون دلار پنتاگون سوال کرد.

دافی در 19 ژوئیه به «الن مک کاسکر» حسابرس پنتاگون این گونه نوشت: رئیس جمهور از من درباره این مسئله سئوال کرده است و من وظیفه دارم برای دریافت جزئیات بیشتر از فردی در آنجا مسئله را پیگیری کنم.

بر اساس شهادت ارائه شده در کنگره، اداره مدیریت و بودجه در سوم ژوئیه بخش مربوط به وزارت خارجه را در ارائه این کمک به اوکراین مسدود کرد. در تاریخ 12 ژوئیه کاخ سفید به این اداره خبر داد که قصد دارد سهم 250 میلیون دلاری پنتاگون را نیز مسدود کند.

رئیس جمهور آمریکا در ابتدا ادعا کرد به سبب نگرانی درباره فساد بوروکراتیک در اوکراین دستور متوقف شدن این کمک را صادر کرد ولی بعدا سخنان خود را عوض کرد و گفت این امر ناشی از سرخوردگی وی از کافی نبودن کمک های کشورهای غربی دیگر بوده است.

«چاک شومر» رهبر دموکرات ها در سنا می گوید که این ای‌ میل نشان می دهد چرا باید در جریان محاکمه ترامپ شاهدان و شواهد تازه را احضار و درخواست کرد. او گفت: «اگر استدلالی به نفع درخواست از دافی برای شهادت (در سنا) وجود داشت، اطلاعات تازه آن را توجیه می کند. این ای‌ میل سر و صدای زیادی خواهد کرد. یک مقام ارشد دولت، مقامی که ما خواستار احضار او بودیم، 91 دقیقه پس از تماس ترامپ با زلنسکی خواستار تعلیق کمک و در نیاوردن صدای آن می شود. به نظر شما برای درخواست حضور یک شاهد چه دلیل دیگری لازم است؟»

شومر افزود: «تا زمانی که ما از زبان شاهدان بشنویم، تا زمانی که اسناد را دریافت کنیم، مردم آمریکا به درستی فرض خواهند کرد کسانی که مانع شهادت این افراد می شوند درحال کمک به این پنهانکاری هستند، به همین سادگی. آقای رئیس جمهور، ای‌ میل ها را منتشر کنید، بگذارید شاهدان شهادت دهند، از چه می ترسید؟»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.