رهبر اقلیت دموکرات در مجلس سنای آمریکا خواستار آن شد که مشاور پیشین امنیت ملی دونالد ترامپ و شماری دیگر از مقام‌ های کاخ سفید در روند استیضاح توضیحات خود را ارائه کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد رهبر اقلیت دموکرات در مجلس سنای آمریکا خواستار آن شد که «جان بولتون» مشاور پیشین امنیت ملی دونالد ترامپ و شماری دیگر از مقام‌ های کاخ سفید در روند استیضاح توضیحات خود را ارائه کنند.

«چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات در سنا، از رهبر اکثریت جمهور‌ی خواه سنا خواسته تا بولتون، و نیز «میک مولوینی» سرپرست کارکنان کاخ سفید، دستیار او «رابرت بلیر» و «مایکل دافی» مسئول بودجه این نهاد را احضار کند.

سناتور ارشد حزب دموکرات در نامه‌ ای به «میچ مک‌ کانل» رهبر اکثریت در سنا، خواستار محاکمه‌ ای «عادلانه و صادقانه» شده‌ است.

سناتور شومر در نامه خود به سناتور مک‌ کانل نوشته است: «روند محاکمه باید به این شکل باشد که نه تنها همه شواهد شنیده شوند و پرونده به‌ صورت منصفانه‌ ای قضاوت شود، بلکه باید در بوته نقد شهروندان آمریکایی نیز منصفانه پنداشته شود.»

7 ژانویه (سه هفته دیگر) تاریخ پیشنهادی فعلی برای آغاز روند استیضاح در سنا است.

انتظار می‌ رود مجلس نمایندگان، که اکثریت در آن با دموکرات‌ هاست، این هفته به لایحه مطرح‌ شده در مورد استیضاح رئیس‌ جمهور آمریکا رای دهد.

نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در لایحه استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور را به «سوء استفاده از قدرت» و «ممانعت از تحقیقات کنگره» متهم کرده‌ اند.

اعضای ارشد حزب دموکرات در آمریکا جمهوری خواهان را ترغیب کرده اند در حرکتی فراجناحی از استیضاح دونالد ترامپ حمایت کنند.

«آدام شیف» و «جری نادلر» هدایت تلاش برای استیضاح ترامپ را بر عهده دارند.

شیف گفته است دونالد ترامپ خطری بارز و حاضر برای دموکراسی آمریکا است.

دموکرات ها کنترل مجلس نمایندگان کنگره را در دست دارند و می توانند در این مجلس ترامپ را استیضاح کنند اما تقریبا به طور یقین از برکناری او در سنا، که در کنترل جمهوری خواهان است، باز خواهند ماند.

طرح استیضاح که در کمیته قضایی مجلس نمایندگان تصویب شده ترامپ را به تلاش برای کمک گرفتن از یک کشور خارجی برای منافع سیاسی خود، از طریق فشار بر اوکراین برای شروع تحقیقات فساد درباره جو بایدن معاون سابق رئیس جمهور آمریکا و رقیب دموکرات ترامپ، متهم می کند.

او همچنین به خاطر خودداری از همکاری با تحقیقات کنگره در این باره به کارشکنی در کار کنگره متهم شده است.

ترامپ که هرگونه خطایی را رد می کند، این تحقیقات را بی پایه خوانده و حتی پیش بینی کرده است که در انتخابات به نفع او خواهد بود.

شیف که ریاست کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان را به عهده دارد گفت که رفتارهای سوء ترامپ متوقف نشده چون او هنوز اوکراین و چین را به تحقیق درباره بایدن و پسرش هانتر تشویق می کند.

او گفت که رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ، همچنان برای انجام یک تحقیقات ساختگی به اوکراین سفر می کند.

او در مصاحبه با شبکه ای بی سی گفت: به نظر من این خطری بارز و حاضر برای دموکراسی است و چیزی نیست که به آن پشت کنیم، فقط به این دلیل که جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان از عمل به وظایف خود خودداری می کنند.

او گفت: فکر نمی کنم هیچ یک از ما هیچ شکی داشته باشد که اگر باراک اوباما دست به چنین کارهایی زده بود.... تک تک جمهوری خواهان به استیضاح او رای می دادند.اگر باراک اوباما این کارها را کرده بود شکی نداشته باشید که من به استیضاح او رای می دادم.

نادلر رئیس کمیته قضایی این مجلس هم به ای بی سی گفت که تهدیدها علیه سلامت انتخابات آمریکا ادامه دارد.

او گفت: این یک حادثه واحد نیست. استیضاح تنبیهی برای رفتار گذشته نیست. رئیس جمهور فعلی با توطئه به دنبال دخالت خارجی در انتخابات 2016 بود. و حالا علنا خواستار مداخله خارجی در انتخابات 2020 است.

برای برکناری ترامپ در سنا باید دو سوم اعضا به محکومیت او رای دهند، اما با توجه به اکثریت داشتن جمهوری خواهان در این مجلس انتظار می رود او گناهکار شناخته نشود. همچنین به نظر می رسد جمهوری خواهان قصد برگزاری یک محاکمه سریع را داشته باشند تا ابعاد سیاسی استیضاح محدود شود.

ترامپ گفته مایل است جو بایدن و پسرش در سنا شهادت دهند.

میچ مک کانل رهبر اکثریت سنا هم پنجشنبه به فاکس نیوز گفت که شانس برکناری ترامپ توسط سناتورها صفر است.

او افزود که سناتورهای جمهوری خواه برای ریختن طرح استراتژی دفاع از رئیس جمهور، همکاری خیلی تنگاتنگی با وکلای ترامپ خواهند داشت.

اتهام‌ ها مربوط می‌ شوند به تعاملات با اوکراین، به‌ طور مشخص به این مسئله که آیا دونالد ترامپ اعطای کمک نظامی به ‌کیف را منوط به تحقیقات در مورد رقبای سیاسی‌ اش، از جمله «جو بایدن» معاون رئیس‌ جمهور پیشین کرده بود. در مورد اتهام «ممانعت از تحقیقات کنگره»، ترامپ متهم است که اسناد درخواستی را ارائه نکرده و مانع از بیان اظهارات مقام‌ های دولت خود شده‌ است.

در صورتی‌ که اکثریت نمایندگان در مجلس نمایندگان کنگره به استیضاح دونالد ترامپ رای دهند، روند استیضاح که مانند روند یک دادگاه است، در مجلس صد نفره سنا آغاز خواهد شد.

«جان رابرتس» قاضی ارشد آمریکایی به‌ مانند «قاضی» ناظر، روند استیضاح را اداره خواهد کرد. سناتورها به‌ عنوان هیئت منصفه عمل خواهند کرد. تیم حقوقی دونالد ترامپ نیز به آنچه رد و بدل خواهد شد، واکنش نشان خواهد داد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.