سران کشورهای عضو ناتو به مناسبت هفتادمین سالگرد ایجاد این پیمان دفاعی در لندن جمع شده‌ اند. اما اختلاف‌ های جدی بین اعضا بر این گردهمایی سران سایه انداخته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان گزارش داد نشست اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در حالی در لندن پایتخت انگلیس برگزار می‌ شود که اختلاف نظر‌های زیادی در میان سران اعضای این سازمان دیده می شود.

مهمترین اختلافات بین آمریکا و شرکای اروپایی آن بر سر فشار‌هایی است که دولت ترامپ به دولت‌ های اروپایی وارد می‌ کند تا درصد مشارکت مالی خود در ناتو را افزایش دهند و 2 درصد از درآمد ناخالص ملی خود را به هزینه‌ های نظامی این پیمان اختصاص دهند.

روز گذشته سران و رهبران کشورهای عضو ناتو به اظهار نظر درباره این سازمان و آینده آن پرداختند. اظهارنظرهای آنان شامل انتقاد از یکدیگر هم بود.

روابط بین «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه رو به تیرگی نهاده است. رئیس جمهور فرانسه روز سه شنبه از عقب نشینی از سخنانش در خصوص اینکه ناتو دچار «مرگ مغزی» شده است خودداری کرد. ترامپ این سخنان را توهین آمیز توصیف کرده است.

به نظر می‌ رسد ترامپ اکنون در حال دفاع از ناتو است؛ این در حالی است که او در گذشته به شدت از این سازمان انتقاد کرده بود. این دو مقام همچنین در ارتباط با موضوعاتی مانند روسیه، ترکیه و چگونگی پرداختن به بحران داعش اختلاف نظر دارند.

ترامپ در دیدار با ماکرون گفت: «ما اکنون با شمار قابل توجهی از عناصر دستگیر شده داعش مواجهیم که بیشتر آنها اروپایی هستند. آیا ما جنگجویان خوب داعش هم داریم؟ شما می‌ توانید هر کدام از آنها را که می‌ خواهید بپذیرید. » 

ماکرون هم گفت: «شمار زیادی از جنگجویان داعش وجود دارند. جنگجویان داعش از عراق و سوریه هستند.»

در واقع روز سه شنبه رئیس جمهور آمریکا با امانوئل ماکرون  مشاجره لفظی پیدا کرد. او امروز قرار است با «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان دیدار کند. او با مرکل هم روابط خوبی ندارد؛ بنابراین چه انتظاری می‌توان از این دیدار داشت؟

این دو مقام با یکدیگر در ارتباط با داعش اختلاف نظر دارند. این اختلاف نظر در ارتباط با آینده ناتو، اقداماتی که ناتو انجام می‌ دهد و همچنین دستورالعمل‌ های ناتو هم وجود دارد. این مسائل بسیار مهم هستند. آنها قرار است درباره برخی مسائل گفت و گو کنند. ترکیه هم یکی از این موضوعات است، اما پیش بینی می‌ شود مرکل با همان واکنشی مواجه شود که ماکرون و «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو و «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا و دیگران با آن مواجه شدند. سخن دونالد ترامپ درباره سهم دیگر کشور‌ها برای کمک به ناتو در واقع اختصاص بخش قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی شان به ناتو است. او از این کشور‌ها خواسته است دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به امور دفاعی اختصاص دهند.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفته است که این سازمان با چالش های جدیدی مواجه است که از جمله شامل چین می شود. او افزود که این وضعیت فرصت هایی را هم برای ناتو ایجاد کرده است.

ترودو اعلام کرد 1.4 درصد کافی است. باید دید واکنش مرکل چه خواهد بود. می‌ دانیم که آلمان طی چند سال گذشته هزینه‌ های دفاعی خود را کمی افزایش داد، اما این رقم با رقم مورد درخواست رئیس جمهور ترامپ فاصله دارد. ترامپ همچنین در ارتباط با جنگ تجاری علیه آنهایی خبر داد که این موضوع را جدی نمی‌ گیرند. اکنون باید منتظر ماند و دید مرکل در مقابل دوربین‌ های تلویزیونی چه مسائلی را مطرح خواهد کرد.

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس هم امروز گفت برخی اختلافات در ناتو درباره اقدامات ترکیه در سوریه وجود دارد که در جلسات چهارشنبه درباره آنها بحث و گفت و گو خواهیم کرد.

پیمان آتلانتیک شمالی در سال 1948 با عضویت 12 کشور اروپایی به اضافه ترکیه تشکیل شد. در حالیکه هماهنگی زمان جنگ بین کشورهای غربی و اتحاد شوروی به تدریج به خصومت بین دو طرف تبدیل می‌ شد، این کشورها به دفاع مشترک از یکدیگر متعهد شدند.

در حال حاضر ناتو دارای 29 عضو است. بسیاری از اعضای جدید سازمان کشورهای اروپایی شرقی و مرکزی هستند که تا زمان فروپاشی اتحاد شوروی عضو اتحاد شوروی یا تحت نظام های کمونیستی وابسته به شوروی بودند. جدیدترین عضو این سازمان مونته نگرو است که در گذشته بخشی از یوگسلاوی سابق و سپس تا سال 2006 بخشی از صربستان بود. مونته نگرو در سال 2017 به عضویت ناتو پذیرفته شد.

در حال حاضر، درخواست‌ های بوسنی و هرزگوین و مقدونیه شمالی برای عضویت در دست بررسی است. این دو کشور هم زمانی بخشی از یوگسلاوی سابق بودند.

از سوی دیگر، تصمیم دولت ترکیه به خرید تسلیحات دفاعی از روسیه باعث ناخرسندی کشورهای ناتو و سردی روابط با این سازمان شده است. ناتو گفته است که استفاده از اسلحه روسی و حضور مستشاران روسی در ترکیه دارای تبعات امنیتی برای سازمان است.

در مورد گسترش پوشش دفاعی ناتو، دبیرکل سازمان گفته است که تصمیم سازمان به اعزام و استقرار نیرو در کشورهای حوزه بالتیک و لهستان به معنی علامت هشدار نیرومندی به روسیه است که هر گونه تهاجمی به این کشورها با واکنش سریع ناتو مواجه خواهد شد.

در سال 2014 روسیه در جریان بحران سیاسی اوکراین، شبه‌ جزیره کریمه را از این کشور تجزیه و به خاک خود افزود. 

دیدار‌های علنی یا دیدار‌هایی که در حاشیه نشست لندن برگزار می‌ شود به سختی می‌ تواند اختلافات یاد شده بین اعضای ناتو را مهار کند در حالی که شکاف بین آنها در حال گسترش و از مرحله اصلاح فراتر رفته است و بعید نیست ترکیه نخستین کشوری باشد که از این پیمان خارج می‌ شود، زیرا بیشتر به روسیه یعنی دشمن شماره یک این پیمان نزدیک شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.