اعضای کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا فردا دوشنبه گزارش استیضاح ترامپ را پیش از رای گیری بررسی می کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان گزارش داد: اعضای کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان فرصت بازبینی نهایی گزارش استیضاح این کمیته را در روز دوشنبه پیش از رای گیری روز سه شنبه که قرار است برای تایید این گزارش انجام شود، خواهند داشت.

اعضای این کمیته 24 ساعت فرصت دارند تا گزارش را بررسی کنند. سپس این گزارش به رای اعضا گذاشته می‌ شود که انتظار می‌ رود رای آنها بر اساس وابستگی حزبی باشد و با توجه به اکثریت دموکرات‌ ها تصویب شود.

گزارش تصویب شده در کمیته اطلاعات پس از آن به کمیته قضایی مجلس نمایندگان ارسال می‌ شود تا در هفته‌ های آینده مفاد استیضاح ترامپ بر اساس آن تصویب شده و کنگره آمریکا وارد مرحله بعدی استیضاح شوند.

«آدام شیف» رئیس دموکرات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان گفت با وجود اینکه این کمیته در حال تدوین گزارش است، هنوز امکان معرفی شاهدان جدید و برگزای نشست های شهادت‌ دهی دیگر وجود دارد.

مجلس نمایندگان آمریکا از دونالد ترامپ دعوت کرده که در نشست‌ های تحقیقات استیضاح و شهادت‌ دهی شرکت، و در صورت وجود شاهدانی دیگر، آنها را به این مجلس معرفی کند.

ترامپ بامداد امروز یکشنبه با اشاره به برگزاری نشست سران کشورهای عضو ناتو در لندن که این هفته برگزار می‌ شود، از همزمانی نشست‌ های شهادت‌ دهی مجلس نمایندگان با نشست ناتو انتقاد کرد.

رئیس جمهور آمریکا بامداد امروز در پیامی توئیتری نوشت: من در حالی قرار است کشورمان را در [نشست] ناتو در لندن نمایندگی کنم، که دموکرات‌ ها در حال برگزاری مسخره‌ ترین جلسات شهادت‌ دهی استیضاح در تاریخ هستند.

ترامپ افزود: متن پیاده شده [مکالمه‌ ها] را بخوانید، هیچ خطایی صورت نگرفته یا چیز اشتباهی گفته نشده است! چپ های افراط گرا (دموکرات‌ ها) در حال چند پاره کردن کشورمان است.

جلسات شهادت‌ دهی همزمان با تاریخ نشست سران ناتو برنامه‌ ریزی شده است.

نشست سالانه سران ناتو در روزهای 3 و 4 دسامبر (12 و 13 آذر) در لندن برگزار خواهد شد. امسال هفتادمین سالگرد تاسیس ناتو است که اولین اجلاس خود را پس از جنگ جهانی دوم در لندن برگزار کرده است. 

این در حالیست که کاخ سفید نمی‌ تواند هیچ نسخه‌ ای از تماس تلفنی‌ ای پیدا کند که ترامپ ادعا دارد، او را از اتهاماتی تبرئه می‌ کند که ممکن است ریاست‌ جمهوری‌ اش را به پایان برساند.

پیشتر «گوردون سانلند» سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا، در ماه جاری میلادی در کنگره شهادت داده بود ترامپ در تماسی تلفنی آشکارا به او گفته است «هیچ بده بستانی» با اوکراین وجود ندارد.

این تماس تلفنی ظاهرا روز 9 سپتامبر برقرار شده، چند روز بعد از آن که علنی شد کاخ سفید مخفیانه حدود 400 میلیون دلار از کمک‌ های امنیتی به کی‌ یف را ارسال نکرده است.

بعد از آن چندین تن از مقامات آمریکا به ارتباط میان عدم ارسال این پول و خواست ترامپ مبنی بر تحقیقات زلنسکی، رئیس‌ جمهور اوکراین، از رقیب سیاسی او، جو بایدن و خانواده‌ اش، شهادت دادند.

 ترامپ هفته گذشته بیرون از کاخ سفید و در حالی که یادداشت‌ هایی از شهادت سانلند در تحقیقات استیضاح در مجلس نمایندگان را می‌ خواند، به خبرنگاران گفت: «این مکالمه سفیر سانلند با من است و این هم پاسخی است که به او دادم: من هیچ‌چیز نمی‌ خواهم ... هیچ‌ چیز نمی‌ خواهم. هیچ بده‌ بستانی وجود ندارد.»

او همچنین در توییتر هم ادعا کرد «تحقیقات استیضاح» به «پایان» رسیده و دوباره نقل‌ قول سانلند از مکالمه‌ شان را توییت کرد.

اما هیچ مدرک دیگری از این تماس تلفنی ارائه نشده است که اگر بود، باید تا پیش از صبح امروز به وقت واشنگتن‌ دی‌ سی پیدا می‌ شد.

کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا یک هفته به ترامپ مهلت داده تا مشارکت یا عدم مشارکت مشاور حقوقی‌ اش را در جلسات بررسی استیضاح اعلام کند.

تیم حقوقی ترامپ می‌ تواند با حضور در جلسات این کمیته شواهد خود را ارائه کرده و سوالاتی را از شاهدان بپرسد.

«جرد نادلر» رئیس دموکرات کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا با تعیین ضرب‌ الاجل مشابهی به قانونگذاران جمهوری خواه اعلام کرد در صورتی که آنها شواهدی در اختیار دارند، می‌ توانند در جلسه 9 دسامبر (18 آذر) ارائه کنند.

کمیته قضایی مجلس نمایندگان از روز چهارشنبه آینده با برگزاری جلساتی با حضور کارشناسان حقوقی امکان حقوقی استیضاح رئیس جمهور طبق قانون اساسی را بررسی می‌ کند.

نادلر گفته که قوانین کمیته قضایی مجلس نمایندگان به رئیس جمهور اجازه می‌ دهد در جلسات آن شرکت کرده و به مشاورانش امکان می دهد از شهود سوالاتی بپرسند.

یک افشاگر ناشناس فاش کرده است که ترامپ در تماس تلفنی با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین، از وی خواسته بود تا درباره عملکرد مالی «هانتر بایدن» پسر «جو بایدن» در شرکت اوکراینی «بوریسما» تحقیق کند.

جو بایدن مهمترین رقیب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا به شمار می‌آید. هدف ترامپ از اعمال فشار بر اوکراین، پرونده‌ سازی برای ضربه زدن به بایدن تعبیر شده است.

دموکرات ها این اقدام ترامپ را سوء استفاده از قدرت تلقی کرده و تحقیقات در خصوص امکان استیضاح وی بر مبنای این اتهام را آغاز کرده‌ اند.

سه کارگروه در مجلس نمایندگان آمریکا طی هفته‌ های اخیر جلسات استماع متعددی را به صورت علنی و غیرعلنی درباره فشار ترامپ بر اوکراین برگزار کرده‌ اند. این کارگروه‌ ها قرار است به زودی یک گزارش رسمی درباره جلسات استماع ارائه دهند.

 تاکنون شمار زیادی از مقام‌ های فعلی و سابق دولت آمریکا در مورد فشار ترامپ و اطرافیانش بر اوکراین در این جلسات علیه ترامپ شهادت داده‌ اند.

دور بعدی تحقیقات که در کمیته قضایی برگزار می‌ شود، ممکن است به صدور رسمی اتهام علیه رئیس جمهور منجر شود. این کمیته می‌ تواند از مجلس نمایندگان بخواهد که تا قبل از کریسمس تشکیل جلسه داده و در مورد آغاز روند استیضاح ترامپ رای‌ گیری کند.

«میچ مک مانل» رهبر اکثریت جمهوری خواه سنا می‌ خواهد به سرعت ترامپ را تبرئه کند تا جمهوری خواهان به سراغ دیگر اولویت‌ های خود بروند. از سوی دیگر، دموکرات‌ ها تمایلی ندارند که کاندیداهای این حزب درگیر روند طولانی استیضاح شوند و خواستار آن هستند که این روند به سرعت به نتیجه برسد.

البته افرادی مانند «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و برخی دیگر از نمایندگان دموکرات تاکید دارند که هر اندازه که تحقیقات طول بکشد باید این روند ادامه یابد اما بسیاری امیدوار هستند که این تحقیقات تا قبل از آغاز کارزار ریاست جمهوری در گردهمایی حزبی در ایالت آیووا در سوم فوریه به پایان برسد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.