دولت جدید سودان با امضای یک مصوبه جدید «حزب کنگره ملی» این کشور به ریاست رئیس جمهور مخلوع سودان را منحل اعلام، و دارایی‌ های این حزب را مصادره کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین گزارش داد «عبدالله حمدوک» نخست وزیر سودان اعلام کرد دولت جدید سودان، قانون جدیدی را برای منحل کردن حزب کنگره ملی عمر البشیر و مصادره دارایی‌ های این حزب امضا کرده است.

«عمر البشیر» رئیس جمهور سابق سودان در زندان به سر می‌ برد و با اتهامات فساد مواجه است. وی پیشتر در دادگاه تایید کرده بود 90 میلیون دلار پول نقد از خاندان سعودی دریافت کرده است.

حمدوک در صفحه توئیترش نوشت: انحلال حزب کنگره ملی اقدامی برای انتقامجویی نیست؛ بلکه هدف آن حفظ شان شهرودان سودانی است که از بی عدالتی‌ های حزب کنگره ملی خسته شده اند.

وی افزود در این قانون تلاش شده است  ثروت دزدیده شده مردم سودان هم پس گرفته شود. 

بر اساس مصوبه دولت انتقالی سودان با انحلال این حزب اعضای دولت پیشین و یا حزب کنگره ملی به مدت 10 سال حق فعالیت سیاسی در سودان را نخواهند داشت.

شورای حاکمیت سودان، علاوه بر این، قانون نظم عمومی را که دولت سابق تصویب کرده بود، لغو کرد. براساس این قانون پوشش و رفتار زنان می‌ بایست با اصول اسلامی مطابقت داشته باشد.

زنان سودانی از فعالان جدی جنبش اعتراضی علیه دولت عمر البشیر بودند و پس از چندین دهه موفق شدند امسال در روز جهانی منع خشونت علیه زنان (25 نوامبر) راهپیمایی سالانه خود را برگزار کنند.

حزب کنگره ملی عمر البشیر، از 1989 حزب حاکم سودان بود. در سال 2018 اعتراضات ضددولتی در سودان آغاز شد و در آوریل 2019 در کودتایی نظامی عمر البشیر سرنگون شد و شورای نظامی انتقالی روی کار آمد.

رئیس جمهور سابق سودان هم اکنون در زندان «کوبر» خارطوم تحت بازداشت و محاکمه است.

البته اعتراضات در سودان ادامه یافت و معترضان از شورای انتقالی درخواست کردند قدرت را به یک دولت غیرنظامی انتقال دهد.

در نتیجه شورای نظامی انتقالی و معترضان درباره اشتراک گذاشتن قدرت به توافق رسیدند و یک شورای حاکمیت تشکیل دادند. در ماه اوت، حمدوک به عنوان نخست وزیر سودان سوگند یاد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.