برتری «بوریس جانسون»نخست وزیر انگلیس بر حزب کارگر پیش از انتخابات 12 ماه دسامبر آینده به هفت درصد کاهش پیدا کرد.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، بر اساس یک نظر سنجی که موسسه« ساونتا کومرس» برای روزنامه «دیلی تلگراف» در روز چهارشنبه انجام داد  برتری «بوریس جانسون»نخست وزیر انگلیس بر حزب کارگر پیش از انتخابات 12 ماه دسامبر آینده به هفت درصد کاهش پیدا کرد.

در این نظر سنجی آمده است که حزب محافظه کار با از دست دادن یک درصد به 41 درصد از اوایل هفته رسیده این در حالی است که حزب کارگر با کسب دو درصد به 34 درصد رسید.

همچنین بر اساس برخی نظر سنجی های دیگر در روزهای گذشته پیشتازی جانسون بر حزب کارگر شاهد کاهش چشمگیری شده است.

در تحولی دیگر،  یک نظرسنجی دیگر نشان داده بود که حزب محافظه کار انگلیس به رهبری بوریس جانسون در آستانه کسب بزرگترین پیروزی خود در انتخابات پارلمانی از سال ۱۹۸۷ میلادی تاکنون قرار دارد.

نظرسنجی موسسه «یوگاو» (YouGov) نشان می دهد که حزب محافظه کار ۳۵۹ کرسی از ۶۵۰ کرسی مجلس عوام را کسب خواهد کرد. محافظه کاران در صورت کسب چنین نتیجه ای بزرگترین پیروزی خود از زمان پیروزی مارگارت تاچر، نخست وزیر پیشین انگلیس در سال ۱۹۸۷ را جشن خواهند گرفت.

موسسه «یوگاو» نتیجه انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۷ در انگلیس را به درستی پیش بینی کرده بود. در آن انتخابات حزب محافظه کار به رهبری «ترزا می» نخست وزیر سابق انگلیس هر چند از سایر احزاب کرسی بیشتری در مجلس عوام به دست آورد اما نتوانست اکثریت مطلق کرسی ها را کسب کند.

بوریس جانسون، نخست وزیر کنونی انگلیس در صورت کسب اکثریت مطلق کرسی های مجلس عوام می تواند برنامه خود برای خروج از اتحادیه اروپا در روز ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) را اجرا کند.

«آنتونی ولز» مدیر تحقیقات سیاسی و اجتماعی موسسه «یوگاو» می گوید: «مدل پیش بینی «ام آر پی» (MRP) ما برای انتخابات سال ۲۰۱۹ نشان می دهد که محافظه کاران این بار اکثریت مطلق را به دست می آورند.»

بنا به نتیجه نظرسنجی «یوگاو» حزب کارگر به رهبری «جرمی کوربین» در انتخابات پارلمانی پیش رو ۲۱۱ کرسی به دست خواهد آورد. این در حالی است که این حزب هم اکنون ۲۶۲ کرسی مجلس عوام را در اختیار دارد.

موسسه «یوگاو» برای پیش بینی ترکیب مجلس عوام آینده ضمن در نظر گرفتن شرایط خاص هر کدام از حوزه های انتخابیه از داده های ۱۰۰ هزار مصاحبه، اطلاعات جمعیت شناسی و آمارهای ملی انگلیس استفاده کرده است.

دومینیک کامینگز، مشاور ارشد بوریس جانسون که پیش از این به او لقب «معمار برکسیت» داده شده بود در واکنشی محتاطانه به نظرسنجی اخیر هشدار داد که احتمال اینکه مجلس عوام آینده «پارلمان معلق» باشد همچنان وجود دارد.

«پارلمان معلق» در ادبیات سیاسی انگلیس به شرایطی اطلاق می شود که هیچ کدام از احزاب موفق به کسب اکثریت مطلق کرسی های پارلمان نشده باشند.

انتخابات پارلمانی انگلیس قرار است روز ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) برگزار شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.