همزمان با تشدید اختلافات و افزایش بی ثباتی در فضای سیاسی و اقتصادی انگلیس، احتمال برگزاری انتخابات زوهنگام مطرح شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: شماری از نمایندگان مجلس انگلیس عصر امروز به وقت محلی تلاش خواهند کرد تا سیاست «بوریس جانسون» نخست وزیر را مبنی بر خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا خنثی کند.

پیش بینی می شود 58 روز مانده به پایان مهلت تمدید شده اتحادیه اروپا برای انگلیس به منظور ترک اتحادیه اروپا، نخستین نشست مجلس انگلیس پس از تعطیلات تابستانی و پیش از تعلیق پنج هفته ای پارلمان به اوج تقابل موافقان و مخالفان خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا مبدل شود.

در نشست امروز مجلس عوام انگلیس که تا ساعاتی دیگر برگزار خواهد شد، همه مخالفان سیاست دولت این کشور مبنی بر خارج کردن کشور از اتحادیه اروپا بدون توافق، به رویارویی با نخست وزیر برخواهند خاست.

«هارولد ویلسون» یکی از نخست وزیرهای انگلیس زمانی گفته بود: «یک هفته زمان زیادی در سیاست [برای تغییر و تحولات] است.»

پیش بینی ویلسون امروز درباره نخست وزیر کنونی یعنی «بوریس جانسون» کاملا صدق می کند. البته برای شهردار پیشین لندن کمتر از یک هفته و نزدیک به سه روز بیشتر نمانده است تا برای یکی از بزرگ ترین چالش های پیش رو در سیاست انگلیس یعنی برگزیت نهایتا راه حل نهایی پیدا شود؛ راه حلی که می تواند تاثیر زیادی بر سیاست خارجی این کشور هم بگذارد.

نخست وزیر انگلیس قبلا به اعضای هیات دولت و نمایندگان حزب محافظه کار در مجلس هشدار داده است در صورت مخالفت با خروج بدون توافق، از حزب اخراج خواهند شد. بوریس جانسون همچنین به منظور پیشگیری از مخالفت مجلس با خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا، از هفته آینده، 5 هفته مجلس را معلق خواهد کرد تا مجلس، مانع اجرای سیاستش نشود.

با وجود تهدید رهبر حزب حاکم محافظه کار و نخست وزیر انگلیس، شماری از هم حزبی هایش بر مخالفت خود با رویکرد دولت در خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا تاکید کردند. 

«فیلیپ هاموند» عضو ارشد حزب حاکم محافظه کار اعلام کرد با وجود روش های خشن نخست وزیر و رهبر حزب، همچنان به مخالفت با خروج بدون توافق ادامه خواهد داد.

وزیر خارجه اسبق و وزیر خزانه داری پیشین انگلیس همچنین در مصاحبه با رسانه ها گفت: من امشب در مجلس با خروج بدون توافق مخالفت خواهم کرد. 

«امبر راد» وزیر کار کابینه جانسون هم از نخست وزیر خواست از تهدید هم حزبی هایش که مخالف رویکرد او در خروج بدون توافقتند، دست بردارد. 

«جاستین گریننیگ» وزیر پیشین آموزش و پرورش امروز سه شنبه در اعتراض به تهدیدهای نخست وزیر و رهبر حزب حاکم محافظه کار از این حزب کناره گیری کرد و استعفا داد. 

اعضای ارشد دولت گفته اند اگر امروز نمایندگان مجلس مانع از اجرای خواست نخست وزیر در خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا شوند، آنگاه نخست وزیر 14 اکتبر ( 22 مهر ) انتخابات زود هنگام برگزار خواهد کرد؛ اقدامی که در قانونی بودن آن اختلاف نظر وجود دارد. 

همزمان با تشدید اختلافات و افزایش بی ثباتی در فضای سیاسی و اقتصادی انگلیس و احتمال برگزاری انتخابات زوهنگام، ارزش برابری پوند در برابر دیگر ارزها، به کم ترین میزان در سه سال اخیر رسید.

در معاملات امروز سه‌ شنبه بازارهای جهانی، نرخ برابری پوند در برابر دلار به 1.2 رسید که از اکتبر 2016 بی‌سابقه بوده است. امروز همچنین هر پوند حدود یک یورو و 10 سنت معامله شده است.

تا پیش از برگزاری همه پرسی خروج این کشور از اتحادیه اروپا در تابستان سه سال پیش، هر پوند حدود 1.5 دلار معامله می‌ شد.

بعد از رای منفی شهروندان انگلیسی به ماندن در اتحادیه اروپا، ارزش واحد پول این کشور در برابر دلار بیش از 10 درصد سقوط کرد؛ این کاهش ارزش در 30 سال اخیر بی‌ سابقه بود و بیشترین افت یک روزه تاریخ این کشور را رقم زد.

پس از آن ارزش پول ملی انگلیس افزایش یافت و تا اوایل سال 2018 این روند رو به رشد ادامه داشت.

نهایی شدن برگزیت نه تنها رابطه انگلیس با همسایگان و هم قاره ای هایش، اروپا، را تغییر خواهد داد بلکه شکل و فرم جدیدی از ساختار قدرت در اتحادیه اروپا پدید خواهد آورد. بسیاری حتی معتقدند این جدایی حتی می تواند از اهمیت زبان انگلیسی، زبان اول اتحادیه اروپا، بکاهد و فرانسه و آلمانی اهمیت بیشتری پیدا کند. با نگاهی به تقویم اهمیت این کمتر از 72 ساعت مشخص می شود. هم چنین چالش دیگری نیز نخست وزیر انگلیس را تهدید می کند: قدرت گرفتن بیش از پیش مخالفان.

«جرمی کوربین» نخست وزیر در سایه و رهبر حزب کارگر در دو روز گذشته، متحدان زیادی را در احزاب دیگر پیدا کرده است تا مانع از تعطیلی (تعلیق) پارلمان و تصمیم یک جانبه دولت در خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا شود. رهبر حزب کارگر انگلیس امروز اعلام کرد نشست با دیگر رهبران مخالف به خوبی پیش رفت و در حال همکاری با یکدیگر برای جلوگیری از برگزیت بدون توافق هستیم. وی افزود به نظر می رسد بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس تمایل به برگزیت بدون توافق دارد.

در صورتی که کوربین و حزب کارگر مانع خروج بدون توافق بشوند دولت جانسون آن چنان عدم مشروعیت پیدا می کند که شاید کار را به انتخابات پیش از موعد بکشاند. اما در این سه روز باقی مانده چه اتفاقاتی قرار است بیفتد.

سه شنبه

پارلمان انگلیس پس از تعطیلات کار خود را از ساعت 13:30 بعد از ظهر آغاز می کند.

«هیلاری بن» نماینده حزب کارگر انگلیس امروز و پیش از تعلیق پنج هفته ای مجلس انگلیس، طرحی را در مجلس ارائه خواهد داد که براساس آن، دولت انگلیس نخواهد توانست بدون توافق، اتحادیه اروپا را ترک کند.

پیش از آن بوریس جانسون باید به سوالی که یکی از دادگاه های اسکاتلند مطرح کرده است پاسخ دهد. او باید جوابگوی تصمیم بی سابقه خود در مقام نخست وزیر در قبال «تعطیلی پارلمان از اواسط سپتامبر تا 14 اکتبر آینده» باشد. هم چنین امکان این هست که بوریس جانسون پیش از صرف صبحانه انگلیسی خود، انتخابات سراسری پیش از موعد را اعلام کند. انتخاباتی که باید در روزهای آینده و پیش از مهلت پایانی انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا (31 اکتبر) برگزار شود. البته برای این انتخابات باید رای بیش از نیمی از نمایندگان مجلس عوام را به همراه داشته باشد و به دلیل همراهی رهبر حزب کارگر با برگزاری انتخابات در این باره مشکلی وجود نخواهد داشت.

اما فرض کنیم نخست وزیر پیشنهاد انتخابات را ندهد به این ترتیب باید در مجلس عوام در مقابل نمایندگان قراربگیرد. نمایندگان مخالف برگزیت بدون توافق، برگزیت سخت، بی تردید نخست وزیر را در این باره و تعطیلی پارلمان استیضاح خواهند کرد. بحث و بررسی در این باره دو روز سه شنبه و چهارشنبه به طول می انجامد.

بوریس جانسون پیش تر اعلام کرده بود آن دسته از نمایندگان حزب محافظه کار که به خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا رای نمی دهند و مخالف آن صحبت کنند در واقع رای اعتماد به رهبری حزب محافظه کار نمی دهند. وی پیش تر تهدید کرد این نمایندگان از حزب اخراج می شوند. اما در میان نمایندگان محافظه کار مخالف خروج بدون توافق، برگزیت سخت، نام های پرنفوذی همچون، فیلیپ هاموند، وزیر پیشین و «کن کلارک» وجود دارند. کارشناسان می گویند در صورتی که بیش از نیمی از نمایندگان مجلس عوام به طرح خروج بدون توافق از برگزیت رای مخالف بدهند نخست وزیر ناچار است انتخابات سراسری جدیدی برگزار کند.

چهارشنبه

صبح چهارشنبه را دولت پیش تر برای بحث برای تصویب طرح بودجه سال آینده در مجلس عوام پیش بینی کرده بود. اما اگر نمایندگان مخالف جانسون در سه شنبه پیروز شوند، به این ترتیب بحث و بررسی ها تنها درباره طرح یک قانون در منع خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا خواهد بود. محتمل ترین گزینه بی تردید طرح نمایندگان برای تمدید مهلت فعلی برگزیت از اتحادیه اروپا خواهد بود.

پنج شنبه

لایحه پیشنهادی نمایندگان مجلس عوام به مجلس اعیان برای تصویب نهایی منتقل می شود. به دلیل حمایت عمده مجلس اعیان از اتحادیه اروپا هر گونه مخالفت خروج بدون توافق احتمالا مورد تصویب قرارخواهد گرفت. همزمان نمایندگان مجلس اعیان درباره قانونی بودن دستور تعطیلی پارلمان از سوی بوریس جانسون بحث و بررسی خواهند کرد. در این جلسه «جینا میلر» حقوقدان درباره این تصمیم به نمایندگان پاسخگو خواهد بود.

جمعه

قرار نیست پارلمان جلسه ای برگزار کند اما دادگاهی از ایرلند شمالی درباره تعلیق پارلمان از بوریس جانسون سوال می پرسد.

هفته آینده

درصورت عدم موفقیت نمایندگان مخالف دولت، پارلمان آماده تعطیلی ناگزیر می شود. همانطور که می دانیم دولت جانسون خواهان تعطیلی پارلمان از اواسط سپتامبر تا چهاردهم اکتبر شده است. آخرین جلسه پارلمان پیش از تعطیلی هنوز مشخص نیست اما باید 9 و یا 12 سپتامبر باشد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.