رئیس شورای اروپا، دونالد ترامپ را یکی از بزرگترین چالش‌ های پیش روی اتحادیه اروپا توصیف کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک پست گزارش داد «دونالد توسک» رئیس شورای اروپا امروز چهارشنبه گفت دونالد ترامپ یکی از بزرگ ترین چالش‌ های پیش روی اتحادیه اروپاست چرا که برای فروپاشی این اتحادیه «دعا می‌ کند».

توسک در مصاحبه با هفته‌ نامه «دی‌ زایت» آلمان گفت: «برای اولین بار در تاریخ، یک رئیس‌ جمهور در آمریکا وجود دارد که آشکارا مخالف اروپای متحد است. او حامی برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا)است و دعا می‌ کند تا اتحادیه از هم بپاشد.»

دونالد ترامپ پیشتر از تصمیم انگلیس برای ترک اتحادیه اروپا پشتیبانی کرده بود و ارزش پیمان دفاعی فراآتلانتیک موسوم به ناتو را زیر سوال برده بود.

رئیس شورای اروپا دونالد ترامپ را مصمم به تضعیف اتحادیه اروپا خواند و گفت احتمالا این «دشوارترین چالش» پیش روی این نهاد است.

تنش میان دو مقام ارشد اروپا و آمریکا سال پیش نیز زمانی بالا گرفت که دونالد توسک با انتقاد از دونالد ترامپ گفته بود:«با نگاهی به تصمیمات اخیر رئیس جمهور آمریکا می‌ توان گفت با داشتن چنین دوستانی، چه کسی به دشمن احتیاج دارد؟»

رئیس جمهور آمریکا در واکنش، دونالد توسک را انسانی «سرسخت» خوانده و گفته بود «جز چین و چند کشور دیگر، اتحادیه اروپا با ما بدترین رفتار ممکن را داشته است».

روابط میان اتحادیه اروپا و آمریکا از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ بر سر پیمان‌ های تجاری، زیست محیطی و سرانجام خروج یک‌ جانبه واشنگتن از برجام با فراز و نشیب‌ های بسیاری مواجه شده است.

«مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا در سفری که در ماه سپتامبر به بروکسل داشت تلاش کرد روابط دوستانه تری با اروپایی‌ ها برقرار نماید.

اتحادیه اروپا ساز و کار پیچیده تصمیم سازی، نهاد‌ها و مراکز قدرت فراوان دارد.

دوره ریاست دونالد توسک بر شورای اروپا پس از پنج سال در حال اتمام است و انتظار می‌ رود «شارل میشل» نخست‌ وزیر بلژیک جانشین او شود. کمیسیون اروپایی جدید، بازوی اجرایی اروپا نیز به «اورزولا فون در لاین» آلمانی سپرده خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.