با تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خروج از توافق پاریس، آمریکا تنها کشوری خواهد بود که به آن پایبند نیست.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد این کشور رسما به سازمان ملل اعلام کرد از معاهده تغییرات اقلیمی پاریس خارج شده است.

«مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا در توئیتی نوشت: «ما امروز روند خروج رسمی از توافق پاریس را آغاز کردیم.»

مایک پومپئو افزود:ایالات متحده به کارنامه ما به عنوان رهبر جهان در کاهش انتشار همه گازها، تقویت مقاومت، رشد اقتصادی و تضمین انرژی برای همه شهروندان ما افتخار می‌ کند. مدل ما واقعی و عملگرایانه است.

نامه رسمی وزارت خارجه آمریکا به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد به مثابه آغاز فرآیند خروج از معاهده پاریس است که احتمالا این روند یک سال طول خواهد کشید. یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در چهارم نوامبر 2020 خروج آمریکا از این معاهده نهایی خواهد شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در جریان مبارزات انتخاباتی خود در سال 2016 به شدت از پیوستن این کشور به این پیمان انتقاد کرده و گفته بود، تعهدات آمریکا در چارچوب این پیمان به بخش انرژی این کشور صدمه خواهد زد و کشورهایی چون چین از وضعیت سود خواهند بود.

دونالد ترامپ که در دوران مبارزات انتخاباتی وعده خروج از معاهده اقلیمی پاریس را داده بود بر اساس مقررات باید تا 4 نوامبر سال 2019 صبر می‌ کرد تا به طور رسمی تقاضای خروج از این معاهده را به صورت مکتوب ارائه کند.

دونالد ترامپ ماه گذشته در ایالت «پنسیلوانیا» در یک کنفرانس مرتبط با صنعت گاز گفته بود: ما دست به مجازات مردم آمریکا نخواهیم زد در حالی که کشورهای آلاینده را پولدار کنیم.

در سال 2015 و به دنبال مذاکرات طولانی، ده ها کشور جهان معاهده پاریس را امضا کردند.

براساس توافق پاریس آمریکا و 187 کشور دیگر متعهد می شدند میزان افزایش دما را نسبت به دوران ماقبل صنعتی زیر دو درجه سانتیگراد نگاه دارند و حتی برای محدود کردن آن به 1.5 درجه بکوشند.

سطح بودجه آب و هوایی به طور آشکار در توافق پاریس مشخص نشده است. اما در کنار این توافق، کشورهای توسعه یافته می‌ بایست تا سال 2020، مبلغ 100 میلیارد دلار به کشورهایی که توسعه‌ نیافته‌ اند کمک کنند تا آنها بتوانند خودشان را با تکنولوژی‌ ها و تغییرات صنعتی لازم سازگار کنند که این کمک‌ ها ترکیبی از کمک‌ های دولتی و عمومی است.

دولت باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا از جمله امضا کنندگان این پیمان بود که هدف آن تلاش مشترک برای کاهش میزان تولید گازهای گلخانه‌ ای تا سال 2030 اعلام شده است.

دولت اوباما در سال 2015 وعده داده بود که انتشار گازهای گلخانه ای آمریکا را تا سال 2025 نسبت به سطح سال 2005 بین 26 تا 28 درصد کاهش خواهد داد.

با تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از این توافق، آمریکا تنها کشوری خواهد بود که به آن پایبند نیست. گزارشی که در دسامبر 2018 از سوی موسسه امور بین المللی و اروپایی صادر شد ارزیابی می کرد که تصمیم ترامپ صدمه ای واقعی به توافق پاریس می زند و بهانه اخلاقی و سیاسی لازم برای شانه خالی کردن از این توافق را برای سایرین فراهم می کند.

اعضای حزب دموکرات در کنگره آمریکا از اقدام دولت دونالد ترامپ برای خروج از معاهده پاریس انتقاد کرده‌ اند.

«نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در توئیتی از اقدام دولت این کشور انتقاد کرده و گفته است خروج از این معاهده آینده فرزندان ما را به خطر می اندازد.

فرانسه نیز از اینکه آمریکا از توفقنامه آب و هوایی پاریس خارج شد ابراز تاسف کرد.

دانشمندان و فعالان محیط زیست هم نگران تاثیر خروج آمریکا از توافق هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.