پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت:

ارتش سودان چاره ای جز خروج از یمن ندارد

رئیس جمهور مخلوع سودان که اکنون در قفس اتهام برای دسترسی به بیش از 120 میلیون دلار نقد در خانه اش قرار دارد که از شاهزاده«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان به عنوان رشوه شخصی دریافت کرد مسئول اصلی وارد کردن نیروهای سودانی به این جنگ است.

 

به گزارش جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود به آخرین تحولات یمن پرداخت و نوشت: بزرگترین ایرادی که می توان به جنبش مردم سودان که حکومت«عمر البشیر» رئیس جمهور سابق سودان را سرنگون وارد کرد این است که با قدرت خواستار آن نشد که بیش از ده هزار نظامی سودانی  که در کنار ائتلاف سعودی-اماراتی در یمن می جنگند خارج شده و به کشور بازگردانده شوند. مشارکت ارتش سودان در جنگ یمن(تجاوز به یمن)  چهره ارتش سودان را تخریب کرد و آن را به شکل نیروهای مزدور که در جبهه هایی که سودان هیچ وظیفه میهنی در آن ندارد و صرفا به خاطر پول در آنها می جنگد به تصویر کشید.

سرتیپ«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن که با این ائتلاف می جنگند حقایق وحشتناکی از حجم تلفات انسانی در صفوف نیروهای سودانی که در یمن می جنگند فاش کرد و گفت که تلفات این نیروها از زمان آغاز جنگ در یمن در سال 2015 تا کنون به بیش از هشت هزار نفر از جمله 4253 کشته و بقیه زخمی، رسیده است.

ارتش سودان این رقم ها را تکذیب کرد و آنها را در چارچوب جنگ روانی و به منظور بسیج افکار عمومی سودان علیه ارتش دانست اما ارتش سودان هیچ گونه اطلاعاتی درباره تلفاتش چه کشته ها و چه زخمی هایش ارائه نکرده است. ارتش سودان حتی تعداد نیروهای سودانی که در خطوط مقدم یمن تحت اشراف عربستان در مرزهای جنوبی عربستان با یمن یا تحت اشراف امارات در «عدن» و ساحل غربی یمن می جنگند را اعلام نکرد.

عمر البشیر رئیس جمهور مخلوع سودان که اکنون در قفس اتهام برای دسترسی به بیش از 120 میلیون دلار نقد در خانه اش قرار دارد که از شاهزاده«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان به عنوان رشوه شخصی دریافت کرد مسئول اصلی وارد کردن نیروهای سودانی به این جنگ است که در آن نه سر پیاز است نه ته پیاز؛ امری که این اتهامات به وی و به ژنرال«محمد حمدان دغلو» (حمیدتی) معاون رئیس کنونی سودان را مورد تأکید قرار می دهد که ارتش ملی و شریف سودان را تبدیل به یک مشت مزدور کردند.

ما در این جا در روزنامه «رأی الیوم» تمایل بیشتری به باور کردن سخنان سرتیپ سریع و اطلاعاتی که درباره ارتش سودان در یمن فاش کرد داریم به ویژه پس از آن که این اطلاعات مورد تأکید قرار گرفت و با صدا و تصویر درباره کشته و زخمی شدن 500 تن و اسارت 2هزار تن دیگر از جمله شمار زیادی از نیروهای سودانی در عملیات«نصر من الله» ثابت شد؛ عملیاتی که نیروهای ارتش یمن با حمایت مقاومت مردمی در محور نجران در تقریبا دو ماه پیش انجام دادند و به چشمان خود آتش سوزی در تأسیسات نفتی عربستان در مناطق «بقیق» و «خریس» پس از حمله به آنها با موشک های کروز و پهپادهایی که از شمال یمن شلیک شده و  به پرواز در آمدند را دیدیم.

تلفات سنگین انسانی امارات در جنگ یمن همان چیزی بود که باعث شد رهبران نظامی و سیاسی در ابوظبی بیشتر نیروهای شرکت کننده در این جنگ را خارج کنند تا خسارت ها و تلفات را کم کرده و از حملات انصار الله یمن به زیرساخت های این کشور به مانند آن چه در بقیق و میدان نفتی«الشیبه» (داخل اراضی عربستان سعودی و در نزدیکی امارات) اتفاق افتاد اجتناب کنند.حالا چرا رهبران نظامی و سیاسی یمن از این تجربه درس نمی گیرند و همه نیروهای خود را از یمن خارج نمی کنند به ویژه آن که پیروزی نظامی ائتلاف عربستان و امارات در این جنگ پس از شش سال تلفات در همه عرصه ها غیر ممکن شده است؟

فرماندهان ارتش سودان که پس از جنبش مردمی در حاکمیت شریک شدند باید به شفافیت مسئولانه آراسته شده و افکار عمومی را از رقم های واقعی تلفات مطلع کنند و تصمیم مطلوب در زمینه خروج همه نیروهای سودانی از این جنگ بیهوده اتخاذ کنند.

نمی خواهیم که ارتش سودان که از بالاترین ارزش های اخلاقی و انظباط نظامی برخوردار است در این جنگ که به گفته سازمان ملل تا کنون بیش از صدهزار یمنی عزیز کشته شدند و یمن را یکی از گرسنه ترین و فقیرترین کشورها در جهان کرد، گرفتار شود و دخالت کند. همچنین در عین حال خواستار آن هستیم که تحقیقات بی طرفانه برای فاش شدن همه واقعیت ها درباره دخالت سودان در این جنگ و معرفی فرماندهان نظامی و رهبران سیاسی  هستیم که با خون سودانی ها تجارت کردند و به دلیل این مشارکت غیراخلاقی،غیرانسانی و ضد همه میراث ریشه دار سودان در تسامح و ایستادن در خندق مسائل عادلانه عربی و اسلامی، پول به عنوان پاداش دریافت کردند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.