بعد از اعلام خبر مرگ ابوبکر البغدادی سرکرده داعش، بسیاری از سیاستمداران و رسانه ها واکنش نشان دادند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه مرگ ابوبکر بغدادی سرکرده داعش را تایید کرد. ترامپ در سخنانی که در این باره ابراز کرد از ترکیه، روسیه، سوریه و عراق به دلیل همکاری در عملیات کشته شدن البغدادی تشکر کرد.

«نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ ای اعلام کرد: «مرگ البغدادی قابل توجه است اما مرگ سرکرده داعش به معنای مرگ داعش نیست. تعداد زیادی از جنگجویان داعش در شرایط نامشخصی در زندان‌ های سوریه به سر می‌ برند و تعداد بی‌ شمار دیگری در منطقه و در سراسر جهان همچنان در تلاش برای گسترش نفوذ خود و انجام فعالیت‌ های تروریستی هستند.»

«جو بایدن» از کاندیداهای دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 میلادی آمریکا اعلام کرد: «داعش همچنان تهدیدی برای مردم آمریکا و متحدان ما است و ما باید همچنان به فشارها برای جلوگیری از تجدید حیات این سازمان و تهدید دوباره امریکا توسط آنها ادامه دهیم.»

هم‌ زمان با سخنان ترامپ سیاستمداران و رسانه های مختلف بلافاصله به مرگ سرکرده داعش واکنش نشان دادند.

سوزان رایس: داعش ممکن است با سرکرده ای جدید پیدا شود

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دولت باراک اوباما در شبکه تلویزیونی سی بی اس نیوز گفت: بی شک این رویدادی بسیار مهم به شمار می آید که همه ما باید از آن استقبال کنیم ولی این بدان معنا نیست که مبارزه با داعش به سررسیده است؛ همچنین به این معنا نیست که اعلام کنیم «ماموریت به پایان رسیده است» و راه خود را بکشیم و برویم.

سوزان رایس گفت: به هرحال اوضاع همچنان خطرناک است؛ داعش ممکن است با سرکرده ای جدید پیدا شود. وی همچنین افزود ترامپ در حالی صحبت از خروج نیروهای آمریکا از خاورمیانه می کند که 1400 نیروی اضافی را به عربستان اعزام کرده است.

تبریک فرانسه به آمریکا

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در واکنش به مرگ سرکرده داعش گفت: «مرگ البغدادی ضربه سختی علیه داعش است. اما این تنها فقط یک مرحله از جنگ است». فرانسه سال‌ هاست که از تروریسم رنج می‌ برد.

«فلورنس پارلی» وزیر دفاع فرانسه عملیات آمریکا در ادلب سوریه را ستود و مرگ البغدادی را «بازنشستگی یک تروریست» توصیف کرده است. وزیر دفاع فرانسه ضمن تبریک به مقامات آمریکایی هشدار داد که با مرگ رهبر داعش، خطر این گروه هنوز برطرف نشده است.

وزیر دفاع فرانسه در پیام توییتری خود اعلام کرد که فرانسه به مبارزه خود به همراه کشورهای ائتلاف علیه داعش ادامه خواهد داد.

تردید روسیه درباره عملیات آمریکا

اما روسیه درباره عملیات نظامی آمریکا در ادلب تردید نشان داده است.

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که اطلاعات موثقی در مورد عملیات نیروهای آمریکایی در محل اختفای البغدادی در ادلب سوریه ندارد.

با وجود اینکه دونالد ترامپ از روسیه برای همکاری در عملیات نیروهای آمریکایی در ادلب تشکر کرده بود، وزارت دفاع روسیه گفته است که اخباری که آمریکا می‌ دهد، قابل اعتماد نیست.

یک مقام نظامی روسیه به خبرگزاری ریانووستی گفته است که منطقه عملیاتی نیروهای آمریکایی در منطقه ادلب قرار دارد که تحت کنترل نیروهای ترکیه است.

ارتش ترکیه 12 برج نظارت بر آتش‌ بس در منطقه ادلب احداث کرده است.

شورای فدراسیون روسیه: ادعای ترامپ خجالت آور است

رئیس کمیته بین الملل شورای فدراسیون روسیه با خجالت آور توصیف کردن ادعای ترامپ گفت: این پنجمین بار است که آمریکا موضوع کشتن ابوبکر البغدادی را مطرح می کند.

«کنستانتین کاساچوف» افزود: دونالد ترامپ با سر و صدای زیاد از عملیات بزرگ و موفق نیروهای آمریکایی دم می زند، درحالی که اصلا وجود چنین عملیاتی و صحت ادعاهای مطرح شده، مورد تردید جدی است.

رئیس جمهور چچن: آمریکا کسی را که به قدرت رساند، کشت

رئیس جمهور چچن گفت: کشته شدن البغدادی یادآور سخنان شاعر اوکراینی به فرزند خود است بر این مبنا که «من تو را به دنیا آوردم و برای کشتن تو شایسته تر هستم.

«رمضان قدیرف» رئیس جمهور چچن اعلام کرد مرگ ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش تغییر چندانی ایجاد نمی‌ کند مگر آن که تروریست‌ ها دیگر به خوب و بد تقسیم نشوند.

رئیس جمهور چچن در ادامه گفت: آیا ابوبکر البغدادی دوباره کشته شده است؟ بن لادن سرکرده القاعده مرده است و گروه القاعده هنوز هم به فعالیت خود ادامه می‌ دهد. اگر ما تروریست‌ ها را به خوب و بد تقسیم کنیم؛ مرگ ابوبکر البغدادی تغییر چندانی را به وجود نمی‌آورد. رئیس جمهور چچن در کانال تلگرام خود نوشت: این موضوع حائز اهمیت است که سوریه به طور کامل از لوث داعش پاک شود.

وزیر خارجه انگلیس: نباید به داعش اجازه تجلیل از البغدادی را بدهیم

انگلیس نیز هم‌ زمان با اعلام خبر مرگ ابوبکر البغدادی از طرف ترامپ واکنش نشان داد.

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس در حساب توئیتری خود در این باره نوشت: «کشته شدن البغدادی لحظه مهمی در مبارزه علیه ترور است، اما نبرد علیه شرارت داعش هنوز تمام نشده است. انگلیس با کشورهای ائتلاف برای پایان دادن به فعالیت‌ های وحشیانه داعش برای همیشه همکاری خواهد کرد.»

«دومینیک راب» وزیر خارجه نگلیس هم در پیامی توییتری نوشت: «پس از مرگ سرکرده داعش نباید به این گروه اجازه دهیم تا به تجلیل کسی بپردازد که دست به اقدامات جنایتکارانه و غیرانسانی زده است. انگلیس همچنان از تلاش‌ ها برای شکست داعش حمایت می‌کند.»

دبیرکل ناتو مرگ ابوبکر البغدادی را گامی مهم در نبرد با تروریسم ارزیابی کرد 

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد مرگ ابوبکر البغدادی، «مرحله مهمی» در مبارزه «با تروریسم بین المللی» است.

«ینس استولتنبرگ» در توییتی اعلام کرد: «اعلام این خبر آمریکا درباره عملیاتی علیه ابوبکر البغدادی، مرحله مهمی در تلاش های ما علیه تروریسم بین المللی است. ناتو به نبرد علیه داعش، دشمن مشترک ما، متعهد است».

ترکیه: مختصات مکان مورد نظر به آمریکا داده شد

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در واکنش به کشته شدن البغدادی گفت: «کشته شدن سرکرده داعش نقطه عطفی در مبارزه مشترک‌ مان با تروریسم است.»

یک مقام ارشد ترکیه هم گفت تا آنجا که وی خبر دارد ابوبکر البغدادی «48 ساعت» قبل از عملیات آمریکا به «این محل در سوریه» آمده بود. این مقام ترکیه همچنین گفت: «همکاری نزدیک بین طرف‌ های مرتبط» باعث شد که ارتش ترکیه از پیش درباره عملیات مطلع باشد.»

وزارت دفاع ترکیه هم اعلام کرده است پیش از آغاز عملیات نیروهای آمریکایی میان مقامات نظامی آمریکایی و ترکیه تبادل اطلاعات صورت گرفته و مختصات مکان مورد نظر داده شده است.

«فخرالدین آلتون» رئیس دفتر ارتباطات ترکیه در حساب توئیتری خود نوشت که «ترکیه به همراه دوستان و شرکای خود، به مبارزه علیه تروریسم ادامه می‌ دهد.»

رئیس دفتر ارتباطاتی نهاد ریاست جمهوری ترکیه در ادامه تاکید کرد: «ترکیه افتخار می‌ کند که به آمریکا متحد خود در ناتو ، کمک کند و توانستیم یک تروریست بدنام را به عدالت بسپاریم.»

آلتون تاکید کرده است که ترکیه به همکاری نزدیک خود با آمریکا و دیگر متحدان خود در مبارزه علیه تروریسم در تمام اشکال و جلوه های آن ادامه خواهد داد.

نتانیاهو: مرگ سرکرده داعش دستاورد بزرگی است

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم در واکنش به مرگ ابوبکر البغدادی سرکرده داعش با صدور بیانیه‌ ای اعلام کرد: «من می‌ خواهم به رئیس جمهور ترامپ تبریک بگویم. مرگ سرکرده داعش دستاورد مهم و شگفت‌ انگیزی است. این نشان دهنده عزم آمریکا و همه کشورهای آزاد برای مبارزه با سازمان‌های تروریستی است!»

بحرین: مرگ البغدادی ضربه مهلکی برای این سازمان تروریستی است

«خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین در پیامی توییتری اعلام کرد که مرگ ابوبکر البغدادیِ جنایتکار، ضربه مهلکی برای این سازمان تروریستی است.

او در ادامه می‌ افزاید: «ما به برادران و متحدان خود برای تلاش‌ هایشان و موفقیت‌ شان در مبارزه و رهایی از او درود می‌ فرستیم.»

بیانیه دولت عراق

یک مقام ارشد اطلاعاتی عراق گفت اطلاعات به دست‌ آمده از یک زندانی به رهگیری مکان ابوبکر البغدادی کمک کرد. به گفته این مقام، چند ماه پیش در پی حملات هوایی آمریکا در غرب عراق یکی از دستیاران البغدادی کشته شد اما همسر این فرد از سوی نیروهای آمریکایی بازداشت و سپس تحویل عراق شد.

بنابر همین گزارش، این زن یکی از سرنخ‌ های اصلی برای یافتن محل البغدادی بود و عراق این اطلاعات را در اختیار آمریکا قرار داد.

یک مقام دیگر عراقی نیز گفته است باجناق البغدادی که چندی پیش دستگیر شده بود؛ در این اطلاعات نقش داشته است.

دولت عراق هم با انتشار بیانیه‌ ای اعلام کرد: «به دنبال کار گسترده برای مدتی بیش از یک سال با تیمی اختصاصی، سرویس اطلاعات ملی عراق توانست محل دقیق مخفیگاه ابوبکر البغدادی تروریست را در استان ادلب شناسایی کند. پس از آن نیروهای ایالات متحده با همکاری سرویس اطلاعات ملی عراق عملیاتی را انجام داد که باعث حذف تروریست البغدادی شد. نیروهای مسلح و سرویس‌های اطلاعاتی عراق به همکاری خود با شرکای عراق در ائتلاف بین‌المللی ادامه خواهند داد تا به تعقیب بی‌ امان نیروهای داعش پرداخته و ایدئولوژی این گروه را شکست دهند.»

جهرمی: فقط مخلوق خودتان را کشتید

«علی ربیعی» سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران نیز کشته شدن ابوبکر البغدادی را «پایان نماد تروریسم تزریقی-تخریبی» خواند و در توئیتی نوشت: مرگ البغدادی «پایان داعشیسم نخواهد بود». وی همچنین تروریسم در خاورمیانه و شمال آفریقا را زائیده «سیاست‌ های نظامی، نفت‌ خواری و حمایت استبداد» دانست.

«محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران نیز با بازنشر توئیت دونالد ترامپ به زبان انگلیسی نوشت: «چیز مهمی نیست. فقط مخلوق خودتان را کشتید».

نیوزویک: البغدادی کشته شده است

نشریه آمریکایی نیوزویک از نخستین رسانه‌هایی بود که خبر عملیات آمریکا علیه البغدادی را منتشر کرد. این نشریه به نقل از مقام‌ های آمریکایی که نامشان را ذکر نکرده بود، نوشت که واشنگتن اطمینان زیادی دارد که البغدادی در عملیات نیروهای آمریکایی کشته شده است.

نیوزویک نوشت: پس از کشته شدن ابوبکر البغدادی سرکرده داعش و ابوالحسن المهاجر سخنگوی این گروه در سوریه، گزارش‌ ها حکایت از این دارد که «عبدالله قرداش» که همچنین به «عبدالله العفری» هم معروف است سرکردگی داعش را برعهده گرفته است.

فرانس 24: چگونگی حمله آمریکایی ها به البغدادی سوال برانگیز است

گزارشگر فرانس 24 گرارش داد حمله آمریکایی‌ ها به ابوبکر البغدادی از فاصله زیاد و از خاک عراق، با وجود پایگاه آمریکایی اینجرلیک در ترکیه سوال برانگیز شده است.

گزارشگر فرانس 24 افزود: یک مقام رسمی در ترکیه در روزنامه رسمی دیلی صباح خاطر نشان کرد که با توجه به اطلاعاتی که آنکارا در اختیار دارد، ابوبکر البغدادی 48 ساعت پیش از حمله به ادلب رفته بوده است. این در حالی است که ترامپ در اظهاراتش گفت که آمریکا کار برای آماده سازی این حمله را از چند هفته پیش آغاز کرده است. آنکارا نیز به آمریکا اجازه داده تا از آسمان این کشور استفاده کند و این خبر تایید شده است. بنا بر اطلاعاتی که به دست ما رسیده، عملیات به وسیله بالگرد از اربیل در عراق و در فاصله 700 کیلومتری محل حمله انجام گرفته است. اما این سوال مطرح است که آمریکایی‌ ها در ترکیه پایگاه اینجرلیک را در اختیار دارند و این پایگاه یک صد کیلومتر تا ادلب فاصله دارد، چرا حمله علیه البغدادی را از عراق که دورتر است، انجام داده اند.

اطلاع رسانی نکردن ترامپ و موجی از انتقاد در محافل سیاسی و رسانه ای آمریکا

اطلاع رسانی نکردن دونالد ترامپ به روسای کنگره درباره عملیات نظامی آمریکا برای کشتن البغدادی، موجی از انتقادات را در محافل سیاسی و رسانه ای آمریکا ایجاد کرده است. در این زمینه «مانو راجو» خبرنگار ارشد شبکه سی ان ان در کنگره در حساب توئیتری خود نوشت: دفتر میچ مک کانل (رئیس اکثریت جمهوری خواه در سنا) از اظهار نظر در این باره که آیا به وی در مورد حمله البغدادی اطلاع رسانی شده است، خودداری کرد. نانسی پلوسی (رئیس مجلس نمایندگان) و چاک شومر (رهبر اقلیت دموکرات در سنا) هم گفته اند به آنها گفته نشده است. هیچ واکنشی از سوی دفتر مک کارتی (رئیس اقلیت جمهوری خواه در مجلس نمایندگان) منتشر نشده است.

در سال‌ های اخیر گزارش‌ های زیادی درباره کشته شدن یا زنده بودن و پنهان شدن البغدادی منتشر شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.