نیروهای ارتش سوریه پس از 5 سال برای اولین بار وارد شهر مهم « الرقه» مرکز استان الرقه شدند.

به گزارش جماران به نقل از المیادین، نیروهای ارتش سوریه پس از 5 سال برای اولین بار وارد شهر مهم « الرقه» مرکز استان الرقه شدند.

نیروهای ارتش سوریه پس از ورود به این شهر چند مرکز کنترل در آن ایجاد کردند.

پیش از این «عبدالاله الهادی» دبیر شاخه حزب بعث در استان الرقه تأکید کرد که یگان‌های ارتش سوریه آماده ورود به شهر الرقه هستند.

الهادی به روزنامه «الوطن» سوریه گفت که ارتش در حال حاضر در منطقه «عین عیسی» مستقر است و «این موضع‌گیری، زمینه را برای دفع تجاوز ترکیه از منطقه فراهم خواهد کرد؛ به گونه‌ای که اندکی بعد، به جبهه‌ای برای آزادسازی منطقه از اشغالگری ترکیه بدل خواهد شد».

وی با بیان اینکه با استقرار نیروهای ارتش سوریه در فرودگاه «الطبقه»، شهر رقه توسط این نیروها از شمال و جنوب محاصره شده است، تصریح کرد، شمار زیادی از مردم استان رقه به ویژه در شهر رقه به خیابان‌ها آمدند و شعارهای حمایتی برای ارتش سر دادند.

این مسئول سوری با تأکید بر اینکه شمار زیادی از ساکنان الرقه به ورود ارتش سوریه اصرار دارند، گفت: «تا کنون این یگان‌ها وارد الرقه نشده‌اند، ولی آماده ورود به این شهر هستند. این مسئله در هر لحظه امکان دارد رخ دهد».

الهادی با اشاره به نقش مهم توافق دولت سوریه با شبه‌نظامیان کُرد برای استقرار ارتش سوریه در مناطق مرزی با ترکیه، افزود: «اشغال شهر تل ابیض توسط نظام ترکیه، موقتی است؛ زیرا تصمیم ارتش سوریه برای بازپس‌گیری تمامی اراضی سوریه، قاطع است».

وی با بیان اینکه اگر نیروهای ترکیه‌ای از سوریه خارج نشوند، درگیری نظامی ارتش سوریه با آن، محتمل است، از میران آسیب‌های وارده به شهر رقه در جریان حملات ترکیه گفت و تصریح کرد که دولت سوریه به محض ورود به استان رقه، باید بازسازی مدارس را در صدر اولویت‌های خود قرار دهد.

«اسماعیل حجو» نماینده استان الرقه در پارلمان سوریه هم تأکید کرد که مسئولان سوری با ساکنان این استان همچنان در تماس هستند و ساکنان آن، هیچ گاه حامی تروریسم و گروه‌های جدایی‌طلب نبوده‌اند.

حجو هم به الوطن گفت: «ساکنان رقه زمانی که مشاهده کردند یگان‌های ارتش سوریه وارد فرودگاه الطبقه شدند، به صورت خودجوش به خیابان‌ها آمدند و خواستار ورود ارتش به این شهر شدند».

وی با بیان اینکه ساکنان رقه منتظر اشاره ارتش سوریه برای مقابله با تجاوزات ترکیه هستند، اظهار داشت: «آنان اجازه نمی‌دهند که خاکشان اشغال شود و برای مقاومت در برابر تجاوز، در کنار ارتش خود قرار خواهند داشت».

در تحولی دیگر، روز گذشته نیز وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که ارتش سوریه به طور کامل شهر«منبج» در استان«حلب» در شمال سوریه را بازپس گرفت.در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است که ارتش سوریه منبج و همه شهرک ها و روستاهای حومه آن را به طور کامل بازپس گرفت.

این وزارتخانه در ادامه عنوان کرد که نیروهای آمریکایی پایگاه های خود در شمال شرق سوریه را تخلیه کرده و به سمت مرزهای سوریه با عراق رفته اند.

نیروهای آمریکایی همچنین پایگاه نظامی«مطاحن منبج» که مهمترین پایگاه نظامی آمریکایی ها در منطقه به شمار می رود را روز یکشنبه به طور کامل تخلیه کردند.

در پی توافق کردهای سوریه با دمشق ارتش سوریه شهرهای منبج در شمال شرق حلب، شهر«عین عیسی» و شهر«الطبقه» و فرودگاه نظامی آن در استان«الرقه» و نیز شهر«تل التمر» در استان «الحسکه» را بازپس گرفت.

بنابراین گزارش،«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه ساعت 16 چهارشنبه 17 مهر، حمله به شمال شرق سوریه را اعلام کرد. ترکیه هدف از این تهاجم را حمله به «یگان‌های مدافع خلق» موسوم به «ی.پ.گ» و «پ.ک.ک» و داعش اعلام کرده است. آنکارا پیشتر هدف خود از این اقدام نظامی را ایجاد «منطقه امن» برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان عنوان کرده بود. دولت سوریه اقدام ترکیه را اشغالگری توصیف کرد و اعلام کرد با آن مقابله می کند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.