با افزایش تنش میان واشنگتن و آنکارا، ممکن است آمریکا بمب های اتمی خود را که در پایگاه «اینجرلیک» مستقرند، از ترکیه خارج کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین گزارش داد حدود 50 بمب اتمی که در پایگاه آمریکا در ترکیه نگهداری می شوند، به ابزاری احتمالی برای چانه زنی در روابط پرتنش بین واشنگتن و آنکارا در بحبوحه عملیات نظامی ترکیه در سوریه تبدیل شده اند.

گرچه دونالد ترامپ طی تماس تلفنی 8 روز پیشش با رجب طیب اردوغان چراغ سبز برای حمله به سوریه را به وی نشان داد، کنگره تحریم های شدیدی را علیه ترکیه در نظر گرفته است. ترامپ که از سوی هم حزبی هایش با انتقادات شدیدی روبروست هم از اقدامات تنبیهی حمایت کرده است.

روز دوشنبه همچنین کشورهای اتحادیه اروپا نسبت به معلق کردن صادرات سلاح به ترکیه متعهد شدند.

اردوغان گفته است به تلاش های غرب برای انزوای ترکیه پاسخ خواهد داد و تاکید کرد که حمله به شمال سوریه را متوقف نخواهد کرد.

اما وجود بمب های هسته ای از نوع B61 در پایگاه اینجرلیک که نیروی هوایی آمریکا با همتای ترکیه ای اش در آن شریک است، در 100 مایلی مرز سوریه، محاسبات واشنگتن را پیچیده می کند.

حال نیویورک تایمز گزارش داده که در روزهای اخیر مقامات دولتی در سکوت خبری در حال بررسی طرح هایی برای جابجایی بمب ها هستند.

این روزنامه به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشته است: «این بمب های اتمی «گروگان‌ های» اردوغان هستند و خروج آنها از اینجرلیک، نشانه پایان ائتلاف ترکیه - آمریکا خواهد بود.

طرح ها برای خروج بمب ها اغلب مورد بررسی قرار گرفته ولی هرگز در مورد آن اقدامی صورت نگرفته است. 

«جفری لویس» عضو مرکز مطالعات بین المللی «میدل بری» با اشاره به حمله اخیر ارتش ترکیه به نزدیکی مواضع نظامیان آمریکایی در شمال سوریه، گفته است: «فکر می‌ کنم این اولین کشوری است که در حالی که تسلیحات اتمی در آن مستقر است، به سمت نیروهای آمریکا شلیک می‌ کند.»

وی افزود: آمریکا برای خروج این تسلیحات نیازی به موافقت ترکیه ندارد و می تواند این کار را به تنهایی انجام دهد. و من فکر می کنم آمریکا این کار را باید به سرعت انجام دهد.

ترکیه یکی از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و استقرار این بمب ها در خاک این کشور نیز در چارچوب همین هم‌ پیمانی صورت گرفته است. هرچند واشنگتن هیچ‌ گاه به صورت رسمی به وجود این تسلیحات در ترکیه اذعان نکرده است.

رجب طیب اردوغان اخیرا تلویحا گفته است که آنکارا نیز باید تسلیحات اتمی خود را داشته باشد، چرا که کشورهای صنعتی و پیشرفته همگی چنین تسلیحاتی در اختیار دارند.

این بحث در دولت «باراک اوباما» رئیس‌ جمهور سابق آمریکا هم بارها مطرح شده بود، اما اعضای ناتو از جمله ترکیه این بمب ها را به عنوان نمادی از تعهد آمریکا به منطقه غرب آسیا توصیف کرده و با خروج آنها مخالفت کرده بودند. یک مقام سابق در دولت اوباما مدعی شده است که در دولت سابق این کشور زمانی که بحث خروج بمب ها مطرح شد، یک دیپلمات ترکیه‌ ای تهدید کرد است که در صورت عملی شدن این طرح، آنکارا به سمت ساخت بمب اتم حرکت خواهد کرد.

این مقام سابق آمریکایی گفته است: «مشکلات بالقوه در طول یک دهه گذشته بارها مورد بحث قرار گرفته است. و حالا بالاخره به جایی رسیده‌ ایم که دیگر نمی‌ شود این مسئله را نادیده گرفت.»

«ویپین نارانگ» کارشناس هسته ای و دانشمند سیاسی در موسسه فناوری ماساچوست می گوید: خروج این تسلیحات در حال حاضر کار درستی نیست. زیرا این بمب ها را در معرض هر گونه سانحه، سرقت یا حمله ای قرار می دهد.

حال باید دید تصمیم آمریکا در این خصوص چیست.

بعد از کودتای نافرجام در ماه ژوئیه سال گذشته و بالا گرفتن بحران بین آنکارا و واشنگتن، تعدادی از روزنامه های ترکیه از دولت آمریکا خواستند سلاح هسته ای آن کشور را از پایگاه اینجرلیک منتقل کند به این بهانه که اختلافات ممکن است افزایش یابد و ترکیه دیگر کشور متحد و مامنی برای آمریکا نباشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.