عملیات ترکیه در شمال سوریه انتقادها به خروج نیروهای آمریکایی را تشدید کرده است. در واکنش به این انتقادها، دولت ترامپ سه وزیر و دو وزارتخانه ترکیه را تحریم کرده است. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا این اقدامات را ناکافی می‌ داند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بار دیگر از نابودی اقتصاد ترکیه در صورت ادامه عملیات نظامی در سوریه سخن گفته است. در همین رابطه، تحریم هایی علیه وزیر دفاع و دو وزیر دیگر ترکیه پیش بینی شده است. علاوه بر آن، آمریکا تهدید کرده حجم مبادلات بازرگانی با ترکیه را محدود می کند.

«استیو منوچین» وزیر دارایی آمریکا در واشنگتن به خبرنگاران گفت که تحریم های تازه تاثیر شدیدی بر اقتصاد ترکیه خواهد داشت.

وزارت دارایی آمریکا در بیانیه ای نوشت که دو وزارتخانه و سه مقام ارشد دولت ترکیه هدف گرفته شده اند.

دارایی‌ های این سه وزیر در آمریکا مسدود می‌ شود و شرکت‌ های آمریکایی از انجام معامله با آنها منع شده‌ اند.

در این بیانیه آمده است: «اقدامات دولت ترکیه جان غیرنظامیان را به خطر می اندازد و منطقه را بی ثبات می کند، که از جمله شامل تضعیف عملیات شکست داعش است.»

براساس تحریم هایی که ترامپ فرمان آن را امضا کرده، آمریکا کلیه مذاکرات تجاری با ترکیه را معلق می کند و تعرفه ای 50 درصدی بر فولاد ترکیه را مجددا اعمال می کند.

حجم مبادلات بازرگانی دو کشور حدود 100 میلیارد دلار در سال تخمین زده می‌ شود.

«مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا که در این رویداد در محوطه کاخ سفید حضور داشت، اخطار داد که تحریم ها ادامه خواهد یافت و شدیدتر خواهد شد مگر آنکه ترکیه آتش بسی فوری را اجرا کند، خشونت را متوقف کند و با مذاکره برای رسیدن به راه حلی درازمدت در مورد مسائل مربوط به مرز ترکیه و سوریه موافقت کند.

او گفت ترامپ در گفت و گوی تلفنی روز دوشنبه با اردوغان بر این موضوع پافشاری کرده است.

پنس بار دیگر تاکید کرد که آمریکا چراغ سبزی برای حمله ترکیه به سوریه نشان نداده است.

ترامپ در تماس تلفنی خود با اردوغان از او خواسته است بدون درنگ به حملات خود در سوریه علیه کردها پایان دهد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ ای ضمن اعلام تحریم‌ ها علیه ترکیه، تاکید کرد اگر ترکیه این حملات را متوقف نکند با تحریم‌ های بیشتری مواجه می‌ شود.

مفسر سایت اشپیگل‌ آنلاین در ارتباط با تحریم اقتصادی ترکیه از سوی دولت آمریکا نوشته است: ترامپ ابتدا اقدام به آتش‌ افروزی کرد و اکنون در مقام آتش‌ نشان پا به میدان نهاده است. 

ترامپ هفته پیش ناگهان تصمیم به خارج کردن نیروهای آمریکایی از حوالی مرز شمالی سوریه گرفت، حرکتی که فورا شروع عملیات ترکیه در شمال سوریه را به دنبال داشت.

دونالد ترامپ در همین زمینه با انتشار بیانیه‌ ای گفته است: «من کاملا آمادگی آن را دارم که در صورت آنکه رهبران ترکیه به این اقدامات خطرناک و مخرب ادامه دهند، اقتصاد آن کشور را ویران کنم.»

این اقدام دونالد ترامپ برخاسته از افزایش انتقادها در آمریکا است. در همین رابطه، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار یک پست توییتری، این اقدامات دولت آمریکا را برای جبران فاجعه‌ ای که سیاست‌ های غلط ترامپ به بار آورده، ناکافی دانسته است.

از سوی دیگر، «میچ مک‌ کانل» رهبر اکثریت سناتورهای جمهوری خواه عقب‌ نشینی نیروهای نظامی آمریکا از سوریه سیاستی غلط با پیامدهایی فاجعه بار خوانده که می‌ تواند به منافع آمریکا در منطقه آسیبی جدی بزند.

گفته می‌ شود که مایک پنس در رابطه با عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، به زودی به ترکیه سفر خواهد کرد.

در همین رابطه قرار است که «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا هفته آینده برای شرکت در جلسه ناتو به بروکسل سفر کند. گفته می‌ شود که اسپر از متحدان آمریکا در ناتو تقاضا خواهد کرد تا مجازات‌ های مشابهی علیه ترکیه پیش بینی کنند.

در روز دوشنبه همچنین کشورهای اتحادیه اروپا نسبت به معلق کردن صادرات سلاح به ترکیه متعهد شدند هرچند این گام از سوی کل اتحادیه اروپا اعمال نشد. 

ترکیه در واکنش گفت که همکاری با اتحادیه اروپا را به دلیل نگرش غیرقانونی و تعصب آمیزش بررسی خواهد کرد.

رئیس جمهور ترکیه دوشنبه در سفری به جمهوری آذربایجان از کشورهای غربی که حمله نظامی ترکیه را محکوم کرده‌ اند، انتقاد کرد و گفت: «آنها طرف چی کسی هستند؟ با متحدان ناتو یا با تروریست‌ ها؟ نمی‌ توانند جواب بدهند. غیرممکن است که هدف و منطق آنچه آنها انجام می‌ دهند را فهمید. از خودم می‌ پرسم آیا به دلیل این است که ترکیه تنها کشور مسلمان عضو ناتو است.»

در همین حال «دمیتری پسکوف» سخنگوی رئیس جهمور روسیه گفت کرملین می‌ خواهد از هر گونه افزایش تنش جلوگیری کند: «از ابتدای این عملیات، در سطوح مختلف، روسیه از هیچ اقدامی که روند سیاسی در سوریه را بر هم بزند یا باعث تنش در این کشور شود استقبال نکرده است.»

پسکوف گفت رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین و وزرای خارجه دو کشور با هم تلفنی صحبت کرده‌ اند و یک خط ارتباطی بین ارتش دو کشور برقرار است.

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد نیز ضمن درخواست توقف فوری درگیری در شمال شرقی سوریه، از طرف ها خواست از خود خویشتن داری نشان دهند و از غیرنظامیان محافظت کنند. سخنگوی گوترش در بیانیه ای اعلام کرد: دبیر کل به شدت از تحولات نظامی در شمال شرقی سوریه نگران است که بنابر گزارش ها شمار زیادی غیرنظامی در آن کشته شده و دست کم 160 هزار غیرنظامی آواره شده اند.

دبیر کل سازمان ملل همچنین تضمین دسترسی انسانی و بدون مشکل نیروهای سازمان ملل و نیروهای امدادرسان را به غیرنظامیان نیازمند خواستار شد.

گوترش همچنین با ابراز نگرانی شدید یادآور شد عملیات نظامی کنونی به آزادی ناخواسته عناصر یاری دهنده داعش در عراق و سوریه منتهی می شود که می تواند پیامدهایی در پی داشته باشد. دبیر کل سازمان ملل با یادآوری قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید کرد هر راه حلی برای بحران سوریه باید بر حاکمیت، استقلال، وحدت و یکپارچگی ارضی سوریه تاکید کند.

ترکیه از روز چهارشنبه گذشته عملیاتی نظامی را با نام «چشمه صلح» علیه کُردهای شمال سوریه آغاز کرده است؛ عملیاتی که با انتقادهای جدی بین‌ المللی همراه بوده و موج اعتراض‌ بسیاری از کُردها و فعالان حقوق بشر را به‌ دنبال داشته است. ترکیه این دلیل این عملیات را مقابله با شبه نظامیان کرد و ایجاد یک «منطقه امن» برای اسکان آوارگان سوری عنوان می‌ کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.