پایگاه خبری جماران: این روزها در حالی که حملات زمینی و هوایی ارتش ترکیه به مناطق کردنشین شمال شرقی سوریه ادامه دارد رئیس جمهوری آمریکا گفته که کردهای سوریه در گذشته نه برای دفاع از آمریکا که برای سرزمین خود جنگیده اند و او قصد ندارد سربازان آمریکایی را مامور محافظت از مرزهای ترکیه-سوریه کند.

در همین رابطه یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: کردهای سوریه باید در بستر کشور خود به نحوی تعامل می کردند که دیگر نیازمند به اتکا به کشوری مانند آمریکا نباشند.

امیر محبیان در پاسخ به اینکه آیا این حرف درست است که آمریکا پشت کردهای سوریه را خالی کرده است، گفت: پیش زمینه این بحث که آیا آمریکا پشت کردها را خالی کرده در این است که اساسا کردها به آمریکا اتکا کردند. در حالی که تاریخ نشان می‌دهد هرگاه قوم یا کشوری به آمریکا اتکا کرد حتما ضرر می بیند، زیرا آمریکایی ها تنها منافع خود را در نظر گرفته و جنبه‌های اخلاقی را در نظر نمی گیرند 

وی افزود: باید گفت حرکت اول که اتکا به آمریکا در این زمینه است، اشتباه بوده و کردهای سوریه نتیجه آن را می بینند. به عبارتی خط قرمزی که آمریکا تعریف کرده حتی با کشته شدن صدها نفر از کردها نیز لطمه نمی بیند. لذا این حرکت از ابتدا غلط بوده و کردهای سوریه باید در بستر کشوری خود به نحوی تعامل می کردند که دیگر نیازمند به اتکا به کشوری مانند آمریکا نباشند.

این کارشناس مسائل بین المللی گفت: در عین حال، امروز به طور روشن همه کشورها و قومیت های مختلف به عنوان یک تجربه پیش رو فهمیده اند که هرگونه اتکا به آمریکا منجر به تنها ماندن شان در مقاطعی می شود که انتظارش را ندارند. اما به نظرم بخشی از دلیل ترک کردن سوریه از سوی آمریکا به سیاست خود ترامپ بازمی گردد که در هنگام انتخابات مطرح کرده بود. اینکه باید نیروها را به کشور خودشان بازگردانند و دوم در بحث هزینه است. سیاست ترامپ همواره این بوده که هر کجا منفعتی باشد نیروهایش را اعزام می‌کند. این کشور از پیمان هایی که وجود دارد و کشورهایی که فکر می کند در آنها منفعتی نیست، سریعا خارج می شود.

قاسم محبعلی نیز در گفت و گو با خبرنگار جماران ، در این باره که سیاست اروپا در قبال اقدام اخیر ترکیه چیست، گفت: حداکثر کاری که اروپایی‌ها می توانند انجام دهند سیاسی و اقتصادی است. مانند توقف صدور سلاح و تحریم های اقتصادی. از آنجا که ترکیه توافقاتی با آمریکا و روسیه کرده، اروپا چندان نمی تواند در مقابل توافق آمریکا و روسیه کاری کند.

وی افزود: به نظر می‌رسد که آمریکایی ها به دلیل شرایط داخلی به دنبال فرصتی بودند که به بهانه ای از سوریه خارج شود و این کار را در شرایطی که ترامپ در معرض استیضاح است، انجام دادند و ترک‌ها نیز علاقه مند بودند تا نوعی درگیری در خاورمیانه ایجاد شود و توجه ها بار دیگر به سمت این منطقه جلب شود. در حقیقت آمریکایی‌ها با خروج خود این فرصت را در اختیار ترکیه قرار دادند تا وارد خاک سوریه شود و از نظر آنها این کار باعث عکس العمل دولت روسیه، ایران و سوریه خواهد شد. در نتیجه چالش بین المللی تازه ای ایجاد می شود.

محبعلی گفت: روس‌ها هم علاقه مند هستند که هم آمریکایی ها از سوریه خارج شوند و هم فشاری به کردها بیاید تا تحت فشار ترکیه ناچار شوند با روسیه و دولت سوریه وارد تعامل شوند و امروز عملا این اتفاق افتاده است. بنابراین همه طرف‌ها از خروج آمریکا از سوریه و تجاوز ترکیه به خاک آن کشور سود می‌برند.

وی گفت: تا زمانی که اردوغان در ترکیه قدرت را در دست دارد بعید به نظر می رسد که آن کشور بتواند به اتحادیه اروپا بپیوندد چنانکه این موضوع در سال های گذشته نیز به کلی منتفی شده است. اردوغان هم به این نتیجه رسیده که شانسی برای پیوستن به اتحادیه اروپا ندارد به همین خاطر دیگر تلاشی نمی کند و به دنبال این است که سیاست های خود را مستقل از اروپا دنبال کند.

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه با اشاره به حجم گسترده مبادلات تجاری ترکیه با اروپا گفت: اتحادیه اروپا می تواند با فشار اقتصادی به ترکیه مانع اقداماتی شود که این کشور در خاک سوریه انجام می دهد. اما به نظر نمی رسد که اروپا تمایلی جدی برای میانجی گری میان کردها و ترکیه داشته باشد و موقعیتی که ایران در ارتباط با حل این مشکل از حیث ارتباطی که با ترکیه، کردها و دولت سوریه دارد هیچکدام از کشورهای دیگر ندارند.

سیامک کاکایی کارشناس روابط بین الملل نیز نیز در پاسخ به این سوال که ترکیه چه هدفی را در جنگ با کردهای سوریه دنبال می کند، گفت: با توجه به اینکه چند روز از تهاجم نظامی ترکیه به خاک سوریه می گذرد، اکنون با ورود موضوع به توافق بین کردهای سوریه و دولت این کشور شرایط دست خوش تغییر شده و دولت سوریه  به سمت شمال کشور حرکت کرد. این در حالی است که آنها قبلا از این منطقه بیرون رفته بودند اما پس از این تهاجم تصمیم گرفتند تا دوباره در آن منطقه مستقر شوند.

وی افزود: این وضعیت ممکن است برای عملیات نظامی ترکیه شرایط دیگری به وجود آورد. ترکیه به طور کلی به دنبال اهدافی است که آنها را در قالب دغدغه های امنیتی و سیاسی خودش مورد تحلیل قرار می دهد و اعلام کرده که حضور گروه های تروریستی در شمال سوریه عامل حمله به آن کشور بوده است. پیشتر نیز رئیس جمهور ترکیه گفته بود که این عملیات در محدوده 30 الی 40 کیلومتری خاک سوریه انجام می شود. ترکیه همچنین اعلام کرده که به دنبال ایجاد منطقه حائل و امنی است که یکی از اهدافش استقرار پناهندگان و آوارگان سوری در آن منطقه است.

این کارشناس ترکیه در پایان گفت: اما شاید اهداف غایی‌تر این باشد که ترکیه بخواهد در شمال سوریه حضور نظامی داشته باشد. ولیکن ورود ارتش سوریه به سمت شمال این کشور و اینکه آیا ترکیه در این مسیر در برابر دولت سوریه قرار خواهد گرفت؟ و اینکه چه واکنش هایی از سوی بازیگران بین المللی رخ می دهد، باعث می شود تا در تحولات مربوط به شمال سوریه تاثیرگذار باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.