اگرچه شاید طرفداران پروپا قرص ترامپ به وی وفادار بمانند، اما در محافل سیاسی واشنگتن این باور قوت می گیرد که ترامپ در سیاست خارجی بیش از پیش مرتکب اشتباه های پیاپی می شود.

به گزارش سرویس بین الملل جماران؛ رولاند نلس در یادداشتی در اشپیگلِ آلمان نوشت:

1. اعلامیه یکجانبه رئیس جمهور آمریکا مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه شمالی، خشم دمکرات ها و جمهوری خواهان را در واشنگتن برانگیخته است. طرح ترامپ با مخالفت بی سابقه ای از سوی سیاستمداران مواجه شده که از مرزهای حزبی فراتر می رود.

2. این تغییر مسیر رئیس جمهور برای جمهوری خواهان قابل پذیرش و قابل تحمل نیست. تقریبا تمام جمهوری خواهانی که در عرصه سیاست خارجی و سیاست امنیتی فعال هستند، هشدار می دهند که بدین ترتیب ارتش ترکیه در حقیقت موافقت آمریکا را برای پیشروی در قلمروهای شمالی سوریه دریافت کرده است.

3. از دید حزب جمهوری خواه، این اقدام به اصول و پایه های سیاست خارجی آمریکا ضربه می زند: اعتبار این کشور را به عنوان متحدی پابرجا زیر سوال برده، استراتزی آمریکا در خاورمیانه را متزلزل کرده و امنیت دیرینه این کشور را در مقابل حملات تروریستی به خطر می انندازد.

4. بسیاری از اعضای این حزب از تصمیم ترامپ انتقاد کرده و خواستار تداوم حضور نیروهای آمریکایی در سوریه شده اند تا مانع از گسترش نفوذ ایران و بازگشت احتمالی داعش شوند: میچ مک کانل، رهبر اکثریت در مجلس سنا؛ نیکی هیلی، فرستاده پیشین آمریکا در سازمان ملل؛ لیز چنی، نماینده پارلمان و فرزند دیک چنی که پیشتر معاون رئیس جمهور در  دوران بوش بود؛ و حتی لیندزی گراهام، سناتور جمهوری خواه.

5. ترامپ همچنان از تصمیم خود دفاع کرده و می گوید قصد دارد وعده های انتخاباتی خود را عملی نماید. البته او متوجه است که این اقدامی نامحبوب بوده و تلاش دارد با پویشی تبلیغاتی، نظر مثبت مردم را جلب نماید.

6. اکنون کارشناسان و سیاستمداران در واشنگتن سرگرم گمانه زنی درباره علت این عقب نشینی از سوریه هستند. به گزارش رسانه های آمریکا، ترامپ یکشنبه با اردوغان تماسی تلفنی داشته که طی آن، اردوغان از تصمیم خود برای پیشروی در سوریه خبر داده است. به نظر می رسد ترامپ از این فرصت برای خروج نیروهای خود به منظور منحرف ساختن افکار عمومی از پرونده اوکراین و احتمال استیضاح وی بهره گرفته است.

7. اما این اقدام امکان دارد نتیجه نامطلوبی در بر داشته باشد: اگرچه شاید طرفداران پروپا قرص ترامپ به وی وفادار بمانند، اما در محافل سیاسی واشنگتن این باور قوت می گیرد که ترامپ  در سیاست خارجی بیش از پیش مرتکب اشتباه های پیاپی می شود. به نظر می رسد بسیاری از هم حزبی های ترامپ از این فرصت برای اعمال فشار علیه وی استفاده خواهند کرد. همچنین مخالفان وی که از فرصت پرونده اوکراین برای اقدام علیه او بهره گرفته بودند، اکنون تقویت شده اند.

8. البته جای سوال دارد که آیا در نهایت تعداد کافی از سناتورهای جمهوری خواه به روند استیضاح ترامپ خواهند پیوست یا خیر.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.