جنبش انصار الله یمن ایستادگی کرد و با حمله به عمق عربستان سعودی و وارد آوردن خسارت های مادی بزرگ به شاهرگ حساس عربستان یعنی بخش نفتی که بیش از 95 درصد از درآمد ملی عربستان را شکل می دهد، قواعد درگیری را به نفع خود تغییر داد و اکنون دست بالا را دارد.

به گزارش جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم نوشت: سرتیپ«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن ما را شگفت زده نکرد زمانی که روز گذشته اعلام کرد که نیروهای یمنی یک لشکر کامل از ارتش عربستان سعودی را به اسارت گرفته و صدها خودرو و زره پوش را به غنیمت گرفته و صدها کیلومتر طول و عرض را در یک عملیات منحصر به فرد به نام «نصر من الله» که در محور «نجران» انجام شد، آزاد کردند؛ عملیاتی که بزرگترین عملیات از زمان آغاز تجاوز عربستان به یمن به شمار می رود. بنا بر چند دلیل برای ما غافلگیر کننده نبود یکی از آنها تماس سریع با روزنامه «رأی الیوم» در جریان عملیات حمله به تأسیسات«بقیق» و «خریص»در چند هفته پیش بود که به ما تأکید کرد که یک بیانیه رسمی درباره این عملیات بزرگ که از سه ماه پیش آغاز شده است، صادر می شود.

سرتیپ«ترکی المالکی»سخنگوی نظامی عربستان تا زمان نوشتن این سطرها به این خبر واکنشی نشان نداد ولی اطلاعاتی که از عربستان به بیرون درز کرده و غیر رسمی است و توسط خبرگزاری بلومبرگ منتشر شد و تأکید کرد که احتمال پذیرش آتش بس به شکل جزئی؛ تأکیدی بر این است که عربستانی ها به این نتیجه رسیده اند که باید جنگ یمن به منظور کاهش تلفات و پایان این فرسایش مادی و انسانی پر هزینه به پایان برسد.

کفه ترازوی جنگ طی ماه های اخیر به ویژه پس از سه حمله بزرگ به تأسیسات نفتی عربستان که آخرین آنها حمله بزرگ به منطقه بقیق، قلب صنعت نفت عربستان و توقف فعالیت پالایشگاه ها و عملیات تولید و پالایش نفت و گاز و کاهش تولید نفت عربستان به میزان بیش از پنج میلیون بشکه در روز به دلیل آتش سوزی بزرگی که در نتیجه حملات موشکی و پهپادی به وقع پیوست، شروع به سنگینی به نفع ائتلافی کرده است که جنبش«انصار الله» یمن آن را هدایت می کند.

جنبش انصار الله یمن برای مهیا کردن زمینه مناسب به رهبران عربستان برای عقب نشینی و نشست پشت میز مذاکره به منظور پایان این جنگ و خروج نیروهایش از یمن همانطور که امارات متحده عربی کرد، آتش یکجانبه اعلام کرد اما هیچ گونه پاسخ رسمی در قبال این اقدام توسط ریاض اعلام نشد.

آقای«عمران خان» نخست وزیر پاکستان طی حضورش در نیویورک به منظور مشارکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که حکومت عربستان از او خواسته که در چندین پرونده از جمله جنگ یمن میان این کشور با ایران میانجی گری کند و وی در این زمینه اقدام به تماس با ایران کرده است.

مساله قطعی این است که این اطلاعات که سرتیپ سریع روز گذشته آنها را فاش کرد و موضع قوی جنبش انصار الله در جنگ یمن را تقویت می کند رسیدن به راه حل سیاسی مسالمت آمیز برای جنگ یمن را تسریع می کند؛ جنگی که پر واضح شده است که ائتلاف عربی که عربستان آن را رهبری می کند پس از تقریبا پنج سال فرسایش مادی و انسانی و درخواست های بین المللی از عربستان برای توقف بمباران ها و ریختن خون یمنی ها، برنده از آن بیرون نمی آید.

جنبش انصار الله یمن ایستادگی کرد و با حمله به عمق عربستان سعودی و وارد آوردن خسارت های مادی بزرگ به شاهرگ حساس عربستان یعنی بخش نفتی که بیش از 95 درصد از درآمد ملی عربستان را شکل می دهد، قواعد درگیری را به نفع خود تغییر داد و اکنون دست بالا را دارد.

جنگ یمن به پایان خود نزدیک می شود و بعید نمی دانیم که مذاکراتی سری میان یمنی ها و عربستانی ها برای برقراری آتش بس و تعیین میزان غرامت ها و وضعیت روابط میان دو طرف در آینده یعنی ائتلاف انصار الله با ائتلاف عربستان و امارات، در جریان باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.