شیراک در سال 1995 به عنوان رئیس جمهور فرانسه انتخاب شد و در سال 2002 بار دیگر نیز به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد و تا 17 می 2017 در این مقام باقی ماند.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، خانواده «ژاک شیراک» رئیس جمهور اسبق فرانسه اعلام کردند که وی در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

«فردریک سالابارو» داماد شیراک امروز پنج‌شنبه با اعلام این خبر به خبرگزاری فرانسه گفت: «ژاک شیراک امروز صبح در میان خانواده خاموش شد، به آرامی.»

در پی اعلام درگذشت ژاک شیراک، مجلس ملی و مجلس سنای فرانسه در روز پنج‌شنبه کار خود را با یک دقیقه سکوت به احترام رئیس دولت فرانسه دو دوره ریاست جمهوری آغاز کردند.

«آن هیدالگو» شهردار پاریس نیز به مناسبت درگذشت ژاک شیراک در توییتر او را «چهره بزرگ انسان‌دوستی» خواند که تاریخ فرانسه را متحول کرده است.

ژاک شیراک که از جوانی شخصیت مؤثر و برجسته‌ای در صحنه سیاسی فرانسه بود، در طول عمرش دو دوره نخست وزیری، دو دوره ریاست‌ جمهوری و ۱۸ سال شهرداری پاریس را بر عهده داشت. او علاوه بر این از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۴ نیز بدون انقطاع دارای پست وزارت در کابینه بود.

شیراک در سال 1995 به عنوان رئیس جمهور فرانسه انتخاب شد و در سال 2002 بار دیگر نیز به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد و تا 17 می 2017 در این مقام باقی ماند.

شیراک در  سال 2003 پس از آن که با حمله آمریکا به عراق به شدت مخالفت کرد به شدت محبوب شد. وی در آن زمان گفت: « برای ما جنگ همیشه نشان دهنده شکست و بدترین راه حل هاست به همین دلیل باید همه تلاش های مان را برای اجتناب از آن باید صرف کنیم.» این موضع گیری شیراک منجر به تیرگی روابط میان پاریس و واشنگتن شد.

او همچنین پایه‌گذار حزب «اتحاد برای جنبش مردمی» یا «او ام پ» از جناح راست میانه بود که بعدها به «حزب جمهوریخواهان» تغییر نام داد. این حزب برای سالیان طولانی و تا پیش از روی کار آمدن «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور کنونی، به همراه حزب سوسیالیست یکی از دو حزب سیاسی اصلی در فرانسه بود.

زندگی رئیس جمهور درگذشته فرانسه خالی از مسائل منفی نبود به طوری که در دسامبر سال 2011 پس از محکومیتش به فساد و هدر دادن اموال عمومی به دو سال زندان تعلیقی محکوم شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.