این انتخابات شاهد یک شگفتی بوده است و «قیس سعید» نامزد مستقل و چهره دانشگاهی توانسته است به دور دوم رقابت‌ بر سر کرسی ریاست جمهوری راه یابد و حتی به عنوان نامزد اول انتخابات به دور دوم راه یافته است.

به گزارش جماران به نقل از کانال مطالعات تونس، در مرحله نخست انتخابات ریاست جمهوری تونس که روز گذذشته -یکشنبه- برگزار شد ۲۴ نامزد سیاسی با هم رقابت کردند. پیش تر برآورد شده بود که از میان ۲۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری تونس، «یوسف الشاهد» نخست وزیر کنونی و رهبر حزب تحیا تونس، «منصف المرزوقی» رئیس جمهوری سابق، «عبدالکریم الزبیدی» وزیر دفاع، «عبدالفتاح مورو» معاون رهبر حزب اسلام گرای النهضه از شانس بیشتری برای پیروزی برخوردار هستند.

«نبیل القروی» مالک شبکه خصوصی «نسمه» است که اخیرا به اتهام فرار مالیاتی و پولشویی بازداشت شده است. این نامزد انتخاباتی که از همان ابتدا در میان بخت های اصلی قرار گرفته بود، دارای پرونده سنگین قضایی در زمینه فساد اقتصادی و پولشویی است و هم اکنون در زندان به سر می برد.

همچنین بر خلاف پیش بینی ها، این انتخابات شاهد یک شگفتی بوده است و «قیس سعید» نامزد مستقل و چهره دانشگاهی توانسته است به دور دوم رقابت‌ بر سر کرسی ریاست جمهوری راه یابد و حتی به عنوان نامزد اول انتخابات به دور دوم راه یافته است.

بر این اساس در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس دو جریان اصلی با هم به رقابت خواهند پرداخت که هر دو متعلق به جریان سکولار تونس خواهند بود، اگرچه «قیس سعید» که خود را مستقل معرفی کرده، دارای گرایشات بیشتری به سوی اسلام‌گرایان است و برخی اظهارنظرهای وی از جمله درباره حمایت از مجازات اعدام و مخالفت با برخی مسائل فرهنگی غربی نشان دهنده فاصله او با برخی سکولارها است.

از سوی دیگر نامزد دیگر دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس، یعنی «نبیل قروی» از مخالفان برجسته اسلام‌گرایان تونس است و پیشتر نیز با حزب سکولار ندای تونس همکاری نزدیکی داشته است. قروی همچنین در سال 2011 با شکایت اسلام گرایان النهضه که در آن سال قدرت را در تونس در اختیار داشتند، در دادگاه محکوم به پرداخت خسارت به دلیل پخش برخی برنامه‌های سیاسی و بر هم زدن نظم عمومی شد.

لذا اگرچه هردو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس خود را سکولار معرفی کرده، اما احتمال سرریز شدن آرای گروه‌های اسلام گرا به سوی «قیس سعید» در برابر «نبیل قروی» بسیار محتمل به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس طی دو هفته آینده، همزمان با برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور خواهد بود و این احتمال وجود دارد که احزاب برتر در انتخابات پارلمانی به طور همزمان در انتخابات ریاست جمهوری نیز دست برتر را به دست آورند.

نتایج انتخابات اعلام شده بر اساس شمارش 27درصد آراست و هنوز شمارش آرا به طور کامل به پایان نرسیده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.