اردوغان اروپا را بار دیگر تهدید کرد که اگر طرح اخراج پناهندگان سوری به منطقه امن در شرق فرات را عملی نکند درهای کشورش را به روی پناهندگان باز می کند به عبارتی دیگر جهان را در برابر دو احتمال قرار می دهد یا آنها را ببرید یا از طریق آنها طرح منطقه امن و نفوذ داخل سوریه را عملی می کنم.

به گزارش جماران، روزنامه رأی الیوم در گزارشی به آخرین تحولات مرتبط با پناهندگان سوری در سایه تهدید اردوغان برای گشودن دروازه های این کشور به روی پناهندگان برای رفتن به اروپا در صورت کمک نکردن به ترکیه برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه پرداخت و نوشت: در پایان ماه جاری قرار است منطقه امن یا منطقه حایل یا امنیتی، البته  فرقی نمی کند چه نام دارد، بر اساس وعده ای که «رجب طیب اردوغان» روز گذشته داد، ایجاد  شود اما رویای اردوغان از زمان آغاز جنگ در سوریه تا کنون به واقعیت نپیوسته است و اختلاف بر سر مساحت، اهداف و موقعیت آن از آن زمان تا کنون همچنان برقرار است.

برای ترکیه سال های نخست از جنگ در سوریه به مثابه«بنغازی» دوم بود به طوری که قرار بود این منطقه تبدیل به پایگاهی برای حمایت نظامی، مادی و سیاسی به سوی طرح براندازی نظام حاکم بر سوریه به سبک لیبی شود اما مساحت اهداف با گذر زمان و ورود عوامل و تحولات دیگر در جنگ مانند قدرت ارتش سوریه در ایستادگی و ورود ایران و حزب الله برای کمک به ارتش سوریه سپس ورود روسیه به عنوان ضامن جلوگیری از فروپاشی اوضاع و توقف طرح براندازی دولت سوریه، کم شد.

اکنون منطقه امن مورد درخواست اردوغان در نوار مرزی باقی ماند لیکن این منطقه را باید گروه های هوادارش در کنترل داشته باشند و اکنون این منطقه قرار است تبدیل به مساحتی حایل میان نیروهای کرد در شرق فرات و بین ترکیه شود. اردوغان از بلندپروازی برای عمق منطقه در برابر ایالت متحده آمریکا که از طرح کردها در شرق فرات حمایت می کند، به نصف عقب نشینی کرد.

پس از تلاش ها و شکست های پی در پی دو طرف ترک و آمریکایی اوایل ماه آگوست به توافقی درباره ایجاد مرکز عملیات مشترک ویژه درباره منطقه امن برای اجرای توافق موافقت کردند و در عمل روزهای گذشته شاهد عقب نشینی یک طرفه یگان های کرد از برخی مناطق مورد توافق بود امری که اشاره اطمینان بخشی به ترکیه از طرف آمریکایی داد که در اجرای توافقات جدی است.

اردوغان همانطور که گفته برای اسکان یک میلیون پناهنده سوری در ترکیه داخل این منطقه امن برنامه ریزی کرده است تا این پناهندگان دیوار حایل هوادارش و گروه های کرد شود و نیز تبدیل به منطقه نفوذ دائمی داخل اراضی ترکیه شود. به احتمال زیاد  نیز ترکیه جنبه نظامی و امنیتی داخل این کانتون را نیز به گروه های سوری محلی که به طور مستقیم وابسته به ترکیه هستند و موسوم به نیروهای«سپر فرات»  و«شاخه زیتون» هستند واگذار می کند.

لیکن اردوغان خودش در سخنرانی اش در مقر حزبش و در برابر اعضای حزب اعتراف کرد که همه تحولات نشان دهنده شکاف بزرگ میان منطقه امنی که می خواهد و آن چیزی که در مخیله آمریکایی هاست، وجود دارد حالا اردوغان چگونه می خواهد رویای خود را یک طرفه عملی کند؟ به ویژه آن که به سوری هایی که قرار است در این منطقه ساکن شوند وعده داد برای شان خانه ها و باغ های بزرگ می سازد، از جهتی دیگر سوری ها چگونه از ترکیه به این منطقه می آیند؛ از سر میل و رغبت یا با زور؟ به ویژه آن که اخراج شان از شهر«استانبول» زودهنگام صورت گرفت و برخی از آن ها نیز به«ادلب» کوچانده شدند.

اردوغان تا این لحظه همچنان به دنبال ریسک کردن برای اجرای طرح منطقه امن است و بهترین دلیل این مساله نیز این است که وی اروپا را بار دیگر تهدید کرد که اگر طرح اخراج  پناهندگان سوری به منطقه امن در شرق فرات را عملی نکند درهای کشورش را به روی پناهندگان باز می کند به عبارتی دیگر جهان را  در برابر دو احتمال قرار می دهد یا آنها را ببرید یا از طریق آنها طرح منطقه امن و نفوذ داخل سوریه را عملی می کنم. نکته جالب این است که «ناتاشا پیرتادو» سخنگوی کمیسیون اروپا سخنان اردوغان درباره حجم کمک مالی اروپا به ترکیه که بهانه اردوغان در سخنرانی دیروزش در موضوع پناهندگان سوری بود را تکذیب کرد. در حالی که اردوغان از رسیدن کمتر از سه میلیارد یورو از مجموع شش میلیارد یوروی مورد توافق با اروپا به عنوان بهای میزبانی ترکیه از پناهندگان سخن گفت کمیسیون اروپا پاسخ داد که بیش از پنج میلیارد یورو به ترکیه پرداخت کردیم و باقی مانده را نیز به زودی می پردازیم.

از سوی دیگر، دمشق به اجرای طرح اردوغان در شرق فرات به عنوان یک امر واقع تن نمی دهد. دمشق در سکوت تلاش می کند که معادله را در منطقه شرق فرات کاملا به هم بریزد و چندین گزینه در اختیار دارد که طی مرحله آینده با کمک طرف سومی که آماده همکاری است، به اجرا در می آورد.

پایان این ماه نزدیک است و می توان پس از آن حکم داد که اردوغان رویاپردازی می کرد یا می تواند آن چه می خواهد را عملی کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.