رویکرد ترامپ هم در عمل و هم در سخن متفاوت است. ترامپ با فشار بر ایران از نوعی بازدارندگی نظامی متوازن همراه با پرهیز از جنگ واقعی استفاده می کند.

به گزارش سرویس بین الملل جماران؛ تام روگان در یادداشتی در واشنگتن اگزماینر نوشت: «ترامپ روز دوشنبه تفاوت های بین راهبرد مذاکره هسته ای خودش با ایران و راهبرد مایک پمپئو، وزیر خارجه را تشریح کرد. ترامپ برای هر توافق تازه ای با ایران 3 درخواست کلیدی دارد اما پمپئو 12 درخواست دارد.»

روگان در ادامه نوشت: «رئیس جمهور آمریکا به روشنی تاکید کرد که خواهان "تغییر رژیم" ایران" نیست. ترامپ با ابراز تمایل برای دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در صورت فراهم بودن شرایط گفت که او به دنبال این است که ایران برای "مدت زمان طولانی" هیچ "تسلحیات هسته ای" و "موشک بالستیکی" نداشته باشد.»

از نظر تحلیلگر واشنگتن اگزماینر: «این چارچوب محدود با درخواست های 12 گانه پمپئو از ایران که می گوید باید برای توافق جدید وارد گفتگو شود، کاملا متقاوت است.»

روگان مدعی شد: «درخواست های پمپئو حیطه وسیعی از مسائل ایران و آمریکا را شامل می شود. پمپئو با درخواست هایی مانند توقف حمایت ایران از گروه هایی نظیر حزب الله لبنان به دنبال ایجاد تغییر ساختاری در ایران و جداکردن آن از پروژه دین-محوری آیت الله (امام) خمینی است. کوتاه سخن آنکه پمپئو می خواهد "انقلاب اسلامی ایران"، "انقلاب اسلامی ایران" نباشد.»

در ادامه این یادداشت آمده است: «رویکرد ترامپ هم در عمل و هم در سخن متفاوت است. ترامپ با فشار بر ایران از نوعی بازدارندگی نظامی متوازن همراه با پرهیز از جنگ واقعی استفاده می کند.»

روگان ادعا کرد: «همچنین ارائه توافق هسته ای سه سویه شامل حذف تسلیحات هسته ای و موشک های بالیستیکی برای بلندمدت هوشمندانه است. این توافق تازه که مستلزم پروتکل های بازرسی سختگیرانه تر است می تواند توانایی بلندمدت ایران برای تهدید منافع آمریکا و موجودیت اسرائیل را محدود کند. این ویژگی در برجام وجود ندارد.»

نویسنده در پایان خاطرنشان کرد: «ایران پس از توافق خواهان محدودیت نظامی و اطلاعاتی آمریکا خواهد شد اما ملاحظات هسته ای مهم تر هستند. اختلاف بین پمپئو و ترامپ پیرامون گفتگو با ایران قابل چشم پوشی نیست. این اختلافات اکنون به روشنی پدیدار شده اند.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.