اگر خانواده های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر 2001 برنده شوند آن وقت عربستان سعودی باید صدها میلیارد دلار غرامت باید به آنها بدهد امری که باعث می شود که عربستان ورشکست شود.

به گزارش جماران، الجزیره در گزارشی نوشت: متهم اصلی حملات تروریستی 11 سپتامبر در آمریکا  که بیش از 3هزار آمریکایی را به کام مرگ کشاند سکوت خود را  شکست و اعلام کرد در صورت اعدام نشدن آماده است تا به خانواده‌های قربانیان برای شکایت از عربستان کمک کند.

در حالی که خانواده های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر جنگ حقوقی خود را ادامه داده و به دنبال گرفتن غرامت های سنگینی از عربستان سعودی هستند،«خالد شیخ محمد» سکوت خود را شکست و وکلای مدافعش اعلام کردند که وی آماده است به آنها در جنگ حقوقی شان علیه عربستان کمک کند، البته در مقابل دولت آمریکا باید از حکم اعدام وی چشم پوشی کند.

«خالد شیخ محمد» که به سازماندهی حمله تروریستی 11 سپتامبر در آمریکا متهم شده، اعلام کرد در صورت اعدام نشدن آماده است تا به خانواده های قربانیان برای شکایت از عربستان سعودی کمک کند.

وکلای محمد اعلام کرده اند که اگر احتمال اعدام موکلشان از میان برداشته شود، وی می تواند به عنوان شاهد در شکایت قربانیان حمله تروریستی 11 سپتامبر از عربستان سعودی کمک کند.

پانزده تن از 19 سازمان دهنده حملات تروریستی 11 سپتامبر(2001) تبعه عربستان سعودی بوده‌اند. به همین دلیل صدها تن از خانواده های قربانیان با متهم کردن ریاض به نقش داشتن در این حمله، از این کشور شکایت کرده‌اند.عربستان اتهام نقش داشتن در این حمله را رد می‌کند، اگر چه برخی اسناد و مدارک خلاف این را می گویند.

کارشناسان حقوقی اعلام کردند که این مساله از دادگاه ها شروع می شود و در کاخ سفید و به دست «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به پایان می رسد.

«بروس واین » معاون اسبق وزیر دادگستری آمریکا گفت که در این جا به اسناد و مدارک و ادله ای استناد می شود که شیخ محمد ارائه می کند و به طور مستقیم به حکومت عربستان سعودی و عاملان حملات مرتبط می شود و در این مساله همه چیز به ترامپ مرتبط و ختم می شود که به مثابه وزیر دادگستری آمریکا عمل خواهد کرد و معلوم نیست که آیا این پیشنهاد را می پذیرد یا نه زیرا ترامپ چه بسا نخواهد که عربستان سعودی را مجازات کند.

واین افزود: به یاد داشته باشید که اگر خانواده های قربانیان برنده شوند آن وقت عربستان سعودی باید صدها میلیارد دلار غرامت باید به آنها بدهد امری که باعث می شود که عربستان ورشکست شود.

از سوی دیگر، این مساله را همه می دانند که ترامپ از عربستان سعودی بنابردلایل تجاری حمایت می کند و همیشه از حق وتوی خود علیه لایحه های ضد عربستانی کنگره به دلیل جنایت قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری عربستان در استانبول، جنگ علیه یمن و کشتار غیرنظامیان و نیز نقض گسترده حقوق بشر استفاده کرده است.

از جهتی دیگر، عربستان سعودی با قانون«جاستا» رو به روست که در سال 2016 توسط کنگره  در دوران«باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا تصویب شده است. به موجب این قانون خانواده های قربانیان می توانند علیه عربستان سعودی در دادگاه های نیویورک شکایت کنند.

به باور بروس واین عربستان با این همه مسائل چند شاخه چه بسا تبدیل به موضوع داغ در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی در آمریکا شود.

واین تأکید کرد: ترامپ قصد دارد بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 شرکت کند و مساله حملات یازدهم سپتامبر و نقش عربستان در این حملات  بی تردید در دادگاه ها ادامه پیدا خواهد کرد و بی تردید رقبای ترامپ اعلام خواهند کرد که پیشنهاد شیخ محمد را می پذیرند. بلکه حتی فراتر از آن بر همین اساس تبلیغات سختی علیه ترامپ به راه بیفتد.به عبارتی دیگر رقبای ترامپ اعلام خواهند کرد که شیخ محمد را به منظور حمایت از خانواده های قربانیان اعدام نمی کنند.

اکنون خانواده های قربانیان حوادث یازدهم منتظر شهادت خالد شیخ محمد هستند و انتظار می رود که چون مساله پیچیده است و با سیاست آمریکا به شدت در ارتباط است کاخ سفید این بار نیز برای حمایت از عربستان وارد عمل شود.

بنابراین گزارش،  در 11 سپتامبر 2001، دو فروند از چهار فروند هواپیمای مسافربری ربوده شده به برج‌های دوقلوی نیویورک برخورد کردند. یکی دیگر از این هواپیما‌ها ساختمان وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» را مورد هدف قرار داد و چهارمین فروند نیز از سوی جنگنده‌های اف-16 آمریکا در حومه ایالت پنسیلوانیا ساقط شد.

در برج‌های دوقلو 2 هزار و 606 نفر، در ساختمان پنتاگون 125 نفر و در هواپیماهای ربوده شده نیز 246 نفر جان خود را از دست دادند. شمار کشته شدگان این حملات با احتساب 19 تروریست کشته شده در این حادثه در مجموع 2 هزار و 996 نفر اعلام شد. در پی حملات 11 سپتامبر که جریان جدیدی را در روابط بین الملل ایجاد کرد و«جورج دبلیو بوش» رئیس‌جمهور وقت آمریکا تصمیم به لشکرکشی و حمله به افغانستان و عراق گرفت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.