ترامپ تاجر است و چیزی که برایش بیشتر مهم است قراردادهای سلاح و ده ها و چه بسا میلیاردها دلاری است که برای آمریکا در پی دارند.

به گزارش جماران،«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در  روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: صنایع نظامی آمریکا با سلسله ای از رسوایی ها مواجه است که نه فقط برایش میلیاردها دلار خسارت به بار می آورد بلکه جایگاه و قدرتش را در عرصه رقابت در بازارهای جهانی با رقبایی مانند روسیه، چین و اروپا را نیز تضعیف می دهد.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه به صراحت دو روز پیش گفت که کشورش به دلیل توان بالا و دقت در اصابت به اهداف و پایین بودن قیمت سامانه دفاع موشکی «اس400»  روسی در مقایسه با رقیب آمریکایی اش یعنی«پاتریوت» که توان نظامی آن طی سال های اخیر به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرد،تلاش کرد این سامانه روسی را بخرد.

این قابل توجه بود که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا هیچ کدام از تهدیدهای اقتصادی اش علیه ترکیه به دلیل آن که موشک های روسی را ترجیح داد، به استثنای تهدیدش برای توقف مشارکت ترکیه در برنامه ساخت هواپیمای شبح جنگنده آمریکایی از نوع«اف35»و ساخت برخی از قطعات آن در کارخانه های ترکیه،عملی نکرد.

پس از رسوایی های نقص فنی یا ایرادها در تولید هواپیماهای غیرنظامی «737 ماکس 8» و «787 دریم لاینر» شرکت هواپیماسازی «بوئینگ» آمریکا دو روز پیش فاش کرد که نقص هایی را در هواپیمای ترابری نظامی و سوخت رسانی«ای 46 کی سی» پیدا کرده است امری که باعث شد ارتش آمریکا حاضر نشود آن را وارد خدمت کند. این نوع هواپیمای ترابری نظامی در کارخانه های این شرکت در «سیاتل» در غرب ایالات متحده آمریکا ساخته می شود و از شاخه های بوئینگ 767 7 200 به شمار می رود که از سال 1982 وارد خدمت شده است. ارتش آمریکا چیزی که گفته شد« اشیاء ناشناخته» است در بخشی از اجزای هواپیما پیدا کرد که می تواند مشکلات بزرگی را طی پرواز به وجود بیاورد. تحقیقاتی اخیرا درباره«فرهنگ مشکوک» صورت گرفته است که بر کارخانه جدید هواپیماهای بوئینگ حاکم شده است و بر «سرعت در تولید به ضرر کیفیت» استناد دارد. این را نیز در این زمینه فراموش نکنیم که دو هواپیما از نوع بوئینگ 733 ماکس به دلیل نقص فنی سقوط کردند و منجر به کشته شدن بیش از 300 سرنشین شان شدند. اولی در اتیوپی و دومی در اندونزی سقوط کردند.

به دلیل این اشتباه ها که ده ها میلیارد دلار خسارت برای شرکت بوئینگ و دها میلیارد دلار برای شرکت های دیگر خسارت به بار آورده است ترامپ رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفت که از حق«وتو»ی خود علیه سه لایحه کنگره برای توقف قراردادهای جنجالی فروش تسلیحات به عربستان و امارات به دلیل آن که این دو کشور پنج سال پیش علیه یمن جنگ به راه انداخته اند و علیه غیرنظامیان جنایت های جنگی مرتکب می شوند و در اعتراض به قتل شنیع «جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی، استفاده کند زیرا این لایحه ها به گفته ترامپ« قدرت رقابتی آمریکا در عرصه بین المللی را تضعیف کرده و به روابط مهمی که با همپیمانان مان داریم آسیب می زند و این پیام ها را می دهند که ما آماده خالی کردن پشت همپیمانان و شرکای مان در وقتی هستیم که تهدیدها علیه شان گسترده شده است.»

ترامپ تاجر است و چیزی که برایش بیشتر مهم است قراردادهای سلاح و ده ها و چه بسا میلیاردها دلاری است که برای آمریکا در پی دارند و برایش  این مهم است که صنایع نظامی این کشور که قدرت رقابتی شان به سرعت در حال فروکش است را رونق بخشد ،درآمدی برای خزانه آمریکا کسب کند و فرصت شغلی برای بیکاران ایجاد کند به ویژه با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا. از طرفی او به خوبی می داند که مشتریان عربش نمی توانند به دیکته ها و دستورهایش نه بگویند.

ما بر این بارو نیستیم که مسئولان دولت ترکیه از توقف مشارکت این کشور در تولید هواپیماهای شبح یاد شده در بالا، به رغم خسارت مادی دو میلیارد دلاری ناراحت می شوند زیرا آنها را از این انحصار آمریکایی رها می کند و این نیز باعث می شود که هواپیماهای روسی جنگنده بهتر مانند هواپیمای«سوخو35» را بخرند که به باور بسیاری از کارشناسان نظامی که از قضا برخی از آنها غربی هستند، توان جنگی بسیار سطح بالایی دارد و بهتر از رقیب آمریکایی اش است.

ترامپ در تبلیغاتش در انتخابات ریاست جمهوری چهار سال پیش وعده داد که عظمت را به ایالات متحده آمریکا باز می گرداند و فاصله برتری اش با رقبایش در عرصه های صنایع دفاعی را بیشتر می کند ولی آن چه اتفاق می افتد کاملا برعکس است زیرا وی در تغییر نظام ها در سوریه، ونزوئلا و دیگر کشورها شکست خورد و تنها موفقیتی که به دست آورد حمله نژادپرستانه به چهار نماینده مجلس نمایندگان آمریکاست که تبار عرب و آفریقایی و آمریکای لاتین دارند آن هم با شنیع ترین فحش های نژادپرستانه و درخواست از آنها برای بازگشت به کشورهایی که از آنها آمده اند؛ این چه عظمتی است که با فحش های رکیک صورت می گیرد.

افول صنایع نظامی آمریکا که یکی از مهمترین ارکان اقتصاد و هیبت ایالات متحده آمریکا به شمار می رود یعنی آغاز شمارش معکوس برای کنار زدن آن از اوج و صدر به عنوان بزرگترین کشور به لحاظ نظامی، سیاسی و اقتصادی و قرار گرفتن رقبای دیگر به جای آن رقبایی مانند چین و روسیه.

نمی خواهیم در توان نظامی موشک های پرقدرت که در پیکر این صنایع و توانایی شان شکاف ایجاد کردند اسطوره «پاتریوت» و گنبدهای آهنین رژیم اشغالگر  را نابود کردند و از رادراهایی که ده ها میلیارد دلار هزینه دارند به ویژه در عربستان سعودی و کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس، عبور کردند زیاده روی کنیم ولی باید  به توان این موشک ها و پهپادها و مغزهای متفکر قدرتمند که پشت تولید آنها در ایران، یمن، جنوب لبنان و نوار غزه هستند اذعان کرد موشک هایی که هر کدام شان فقط چند هزار دلار هزینه بر می دارند و در تغییر بسیاری از معادله های سابق موفق شدند.

تمرد ترکیه به عنوان یکی از کشورهای عضو در ناتو نزدیک به 70 سال علیه همپیمان آمریکایی و صنایع نظامی افول کرده اش رویکردی است که نباید آن را دست کم گرفت زیرا مقدمه « تمردهای» مشابه دیگر کشورهاست و در همین زمینه همین بس که به هند اشاره کنیم که برخی از برادران عرب در کشورهای حاشیه خلیج فارس این کشور و کارگرانش را مسخره می کنند که نه فقط سلاح بازدارنده هسته ای دارد بلکه فضاپیما به فضا می فرستد.

عرب ها در این بین و در میانه این همه تحول کجا هستند؟ پاسخ را به شما واگذار می کنیم... و بر این باور نیستیم که نیازمند تأمل و تفکر زیادی باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.