یکی از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا می گوید پیشنهاد استیضاح رئیس جمهور این کشور را هفته آینده در این مجلس به رای می گذارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان گزارش داد طرح «ال گرین» نماینده دموکرات از ایالت «تگزاس» یک روز پس از توئیت جنجالی دونالد ترامپ در مورد گروهی از نمایندگان دموکرات مطرح می شود. این امر به این معنا است که اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان برای اولین بار از زمان به دست گرفتن کنترل این مجلس در ماه ژانویه مجبور به اعلام نظر در مورد پیشنهاد استیضاح دونالد ترامپ خواهند شد.

ال گرین در حالی می گوید پیشنهاد استیضاح رئیس جمهور این کشور را به رای می گذارد که دونالد ترامپ روز یکشنبه در صفحه توئیترش در مورد گروهی از نمایندگان زن رنگین پوست مجلس نمایندگان نوشته بود: «چرا این ها بر نمی گردند تا جاهای کاملا ورشکسته و جرم زده ای را درست کنند که خودشان در اصل از آنجا می آیند.»

دونالد ترامپ گفت: «تنها کاری که آنها انجام می دهند شکایت کردن است. این ها کسانی هستند که از کشور ما نفرت دارند. به نظر من، آنها به شدت نفرت دارند.»

دونالد ترامپ همچنین این نمایندگان - که دو نفرشان مسلمان هستند - را متهم کرد که دشمنان آمریکا از جمله گروه القاعده را دوست دارند و با رژیم اسرائیل دشمن هستند.

از این سخنان ترامپ به دلیل نژادپرستی و بیگانه هراسی انتقاد شده است.

چهار نماینده زن که هدف حملات لفظی ترامپ قرار گرفته اند، می گویند رئیس جمهور آمریکا با این حرف ها در پی انحراف افکار عمومی است.

«الکساندریا اوکازیو کورتز»، «ایلهان عمر»، «آیانا پرسلی» و «رشیده طالب»، نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا که ترامپ به آنها گفته «از آمریکا بروند»، دوشنبه در یک کنفرانس خبری از مردم آمریکا خواستند تا «در تله سخنان او نیفتند.»

هر چهار نماینده که به خاطر انتقادهای تندشان از دونالد ترامپ به «جوخه» معروف شده اند، شهروند آمریکا هستند و به جز ایلهان عمر که در کودکی به عنوان پناهجو به آمریکا مهاجرت کرده، بقیه آنها متولد این کشور هستند.

هر چهار نفر در سخنان خود تاکید کردند که باید به مسائلی مانند بهداشت عمومی، خشونت با سلاح گرم و بازداشت مهاجران در بازداشتگاه های مرز مکزیک توجه شود. آیانا پرسلی نماینده آفریقایی تبار از ایالت ماساچوست درباره این سخنان گفت: این صرفا انحراف افکار عمومی از هرج و مرج بی رحمانه و فرهنگ فاسد این دولت است.

به گفته ایلهان عمر نماینده مسلمان و سومالیایی تبار از ایالت مینه سوتا، «حملات نژادپرستانه ترامپ علیه این چهار زن رنگین پوست بخشی از برنامه ملی گرایان سفید پوست است.

رشیده طالب نماینده فلسطینی تبار و مسلمان از میشیگان نیز سخنان ترامپ را بیگانه هراسی و نژادپرستی خواند و به همراه ایلهان عمر خواهان استیضاح او شد.

اوکازیو کورتز هم که لاتینی تبار و نماینده نیویورک است، با تعریف خاطره دیدار خود از واشنگتن در دوران کودکی اش گفت باید به کودکان یاد داد به رغم سخنان رئیس جمهور، این کشور به شما تعلق دارد.

هر چهار نماینده برای نخستین بار در سال 2018 به مجلس نمایندگان راه پیدا کردند و خواهان برخورد محکم تر رهبری حزب خود با دونالد ترامپ و از جمله آغاز روند استیضاح وی در مجلس نمایندگان هستند.

ال گرین در واکنش به توئیت های دونالد ترامپ در یک کنفرانس خبری که بعدا آن را در فیس بوک به اشتراک گذاشت، گفت: «رئیس جمهور، یک نژادپرست، متعصب، زن ستیز و همچنین یک دروغگوی نفرت انگیز است.»

این عضو دموکرات مجلس نمایندگان توئیت های «نژادپرستانه» دونالد ترامپ را دلیل تلاش خود برای سومین رای گیری در این مجلس در مورد استیضاح او دانست. ال گرین پیش از این دو بار در زمانی که جمهوری خواهان اکثریت کرسی های مجلس نمایندگان را در اختیار داشتند پیشنهاد استیضاح دونالد ترامپ را ارائه کرده بود.

این تلاش ال گرین دربرهه حساسی صورت می گیرد زیرا قرار است «رابرت مولر» بازپرس ویژه پرونده تبانی روسیه و ترامپ در زمان برگزاری انتخابات 2016 آمریکا یک هفته دیگر در تاریخ 24 ژوئیه یهنی یک هفته پیش ازتعطیلی تابستانی کنگره شهادت دهد.

گرین گفته این رای گیری را پیش از تعطیلی ماه اوت صورت خواهد داد.

هر دو پیشنهاد قبلی ال گرین از سوی اکثریت نمایندگان رد شده بود. یکی از آن پیشنهادها در سال 2017 به دلیل سخنان دونالد ترامپ درباره تظاهرات شارلوتزویل و دیگری در سال 2018 به دلیل اظهارنظر رئیس جمهور آمریکا در مورد برخی کشورهای آفریقایی مطرح شده بود.

دونالد ترامپ کشورهای السالوادور، هائیتی و برخی کشورهای آفریقایی را «چاله مستراح» خوانده بود.

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان و دیگر رهبران حزب دموکرات تاکنون با استیضاح دونالد ترامپ مخالفت کرده اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.