چین دادن سلاح به تایوان توسط آمریکا را خط قرمز و حتی از آن فراتر اعلان جنگ و دخالت آشکار در امور داخلی اش می داند.

به گزارش جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم به تنش جدید میان چین و آمریکا پرداخت و نوشت: هرگز گزافه گویی نکرده ایم اگر بگوییم که توافق «شی جین پنگ» رئیس جمهور چین با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در دیدارشان در حاشیه نشست گروه بیست در «اوساکا» در ژاپن را فقط یک «آتش بس» توصیف کنیم زیرا شکاف به وجود امده میان دو کشور وسیع است و آتش جنگ تجاری میا این دو کشور در آینده نزدیک بار دیگر شعله ور می شود.

نه فقط ترامپ بلکه دولت آمریکا احساس می کنند که چین تبدیل به بزرگترین تهدید برای سلطه آمریکا بر امکانات و توانایی های جهان شده است و تنها کشوری است که می تواند ایالات متحده آمریکا را از عرش زعامتش بر جهان پایین بکشد.

آمریکایی ها احساس می کنند که زمانی که به چین اعتماد کردند و از آن به عنوان برگه برنده علیه اتحاد جماهیر شوروی در زمان جنگ سرد استفاده کردند، آنها را فریب داد و«هنری کسینجر» وزیر خارجه اسبق آمریکا صاحب این نظریه بود. آمریکایی ها پس از آن که از چین به عنوان برگه برنده علیه شوروی سابق استفاده کرده و همه اسرار فناوری،صنایع و علم ارتباطات را به چین دادند، اکنون و پس از آن که چین تبدیل به قدرت اقتصادی دوم در جهان شده است که دارای صنایع نظامی بسیار پیشرفته ای است، فهمیدند(آمریکایی ها) فریب خورده و در دامی بسیار محکم گرفتار شدند.

دولت آمریکا سردرگم است و ترامپ نیز کنترل خود را از دست داده یا در حال از دست دادن است و این سردرکمی در این مساله بازتاب پیدا کرد که دولتش اعلام کرد به تایوان دشمن ازلی چین 108 تانک از نوع«آبرامز»پیشرفته و 250 موشک از نوع«استینگر» ضد هوایی در چارچوب قراردادی به ارزش 2.2 میلیارد دلار می فروشد.

این طبیعی است که اعلام این قرارداد خشم رهبران چین را برانگیزد و این خشم را به شکل درخواست توقف فوری این قرارداد ابراز کنند؛ اما ما براین باوریم که این درخواست چینی ها با پاسخ مثبت رو به رو نمی شود و آن وقت باید منتظر پاسخ سرسختانه چینی ها در روزهای آینده باشیم.

ترامپ رئیس جمهور آمریکا از این قراداد با تایوان به عنوان یکی از قوی ترین برگه برنده های خود برای فشار بر چین پس از شکست دور اول از جنگ تجاری اش علیه پکن استفاده می کند ولی نمی داند که چین برگه برنده هایی در اختیار دارد که دست کمی از این برگه برنده آمریکا ندارد. مهمترین برگه برنده ها ایران و در درجه کمتر برگه برنده ونزوئلا هستند و کره شمالی و «کیم جونگ اون» رهبر این کشور را فراموش نکنیم که ترامپ را گیج کرد و در دو دیدار اخیرش در سنگاپور و هانوی با هماهنگی همپیمانان چینی اش او را تحقیر کرد.

چین دادن سلاح به تایوان توسط آمریکا را خط قرمز و حتی از آن فراتر اعلان جنگ و دخالت آشکار در امور داخلی اش می داند و بعید می دانیم که در مقابله با این نقض همه خطوط قرمز توسط آمریکا ساکت بماند و کاری نکند و بی تردید همانطور که با قاطعیت به اعمال تعرفه های 25 درصدی بر نزدیک به 200 میلیارد دلار صادرات چین، پاسخ داد، به عبور دولت ترامپ از خطوط قرمزش پاسخ قاطعانه خواهد داد.

نمی خواهیم بگوییم که این آغاز جنگ سرد است زیرا این جنگ گام به گام و شعله ور شده میان چین و آمریکا بسیار منحصر به فرد است و جنگ سابق میان مسکو و واشنگتن در برابرش هیچ است زیرا چین بسیار قوی تر و خشن تر است و بدون هیچ گونه تردیدی حرف هایش را به عمل تبدیل می کند.

ترامپ حماقت جدیدی را مرتکب می شود و جهان را بار دیگر به لبه پرتگاه می کشاند و هر کسی با چین با آتش بازی می کند نه فقط انگشتان بلکه چه بسا دست ها، پاها و شکم اش را نیز می سوزاند...و خدا بهتر می داند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.