نخستین مناظره انتخاباتی دموکرات‌ ها برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سال 2020 در فلوریدا برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد: 10 کاندیدای انتخابات مقدماتی حزب دموکرات که امیدوارند بتوانند دونالد ترامپ را سال آینده شکست دهند در اولین مناظره تلویزیونی این رقابت ها در شهر «میامی» ایالت «فلوریدا» شرکت کردند.

 

AP19177522961529

 

10 کاندید، 5 مجری تلویزیونی و 60 ثانیه زمان برای پاسخ دادن به هر پرسش. کمتر از یک سال و نیم تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا زمان باقی است. در چنین شرایطی، 10 کاندید حزب دموکرات در نخستین «دوئل تلویزیونی» به پرسش‌ های برگزار کنندگان این مناظره پاسخ دادند.

مناظره اول در ساعت 21 به وقت محلی شروع شد و دو ساعت طول کشید.

هر 10 کاندید حزب دموکرات در این مناظره در یک نکته اتفاق نظر داشتند و آن اینکه سیاست دولت ترامپ به سود صاحبان ثروت و به زیان مردم و شاغلان است. همه کاندیداها تاکید داشتند که در صورت پیروزی خود در انتخابات، فعالیت‌ های خود را بر محور خدمت به مردم تنظیم خواهند کرد.

 

im-85323

 

این مناظره فرصت خوبی برای خودنمایی کاندیداهای کمتر شناخته شده مثل «کوری بوکر» و «بیتو اوروک» بود.

انتظار می رفت میلیون ها نفر بزرگترین مناظره سیاسی سال های اخیر آمریکا را به تماشا بنشینند. 

دو موضوع تامین امنیت مرزی و بیمه درمانی دو موضوع اصلی نخستین مناظره کاندیدای دموکرات بود. الیزابت وارن و بیل دی بلاسیو از حذف بیمه درمانی خصوصی حمایت کردند. الیزابت وارن که از کاندیداهای پیشرو حزب دموکرات محسوب می‌ شود، شرکت های بیمه‌ درمانی در آمریکا را متهم کرد که از شهروندان آمریکایی سوءاستفاده می کنند. وی از بیمه درمانی دولتی برای همه شهروندان آمریکایی حمایت کرد و کسانی را که چنین امری را امکان پذیر نمی‌ دانند، به باد انتقاد گرفت.

در بخشی از این مناظره از کاندیداهای دموکرات پرسیده شد در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آیا به توافق هسته‌ ای با ایران، موسوم به برجام باز خواهید گشت؟ 9 تن از 10 کاندیدای حزب دموکرات دست خود را بالا بردند. سناتور کوری بوکر تنها کاندیدایی بود که دست خود را بالا نبرد. وی در مصاحبه با سی ان ان پس از این مناظره گفت: برجام هرچند نواقصی داشت، اما آمریکا نمی بایست از آن خارج می شد. اکنون می‌ بایست درباره آن مذاکره کرد.

تولسی گابارد نماینده دموکرات حوزه انتخابیه هاوایی از جمله کسانی بود که در مناظره تلویزیونی به موضوع ایران پرداخت. گابارد گفت: «هر آمریکایی باید برخیزد و بگوید که ما خواستار جنگ با ایران نیستیم. ما باید به توافق هسته‌ ای پایبند بمانیم و برای بهبود و تصحیح آن مذاکره کنیم.»

سناتور «الیزابت وارن» هم در توییتی تاکید کرد که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، آمریکا به توافق هسته‌ ای با ایران باز می‌ گردد.

 

273a29a5-9983-46a2-a455-3a79bf9606a2-GTY_1158526120

 

الیزابت وارن یک لیبرال دوآتشه که مبارزات او در ماه های اخیر موفق بوده، در این مناظره در کانون توجه قرار داشت.

وارن، سناتور اهل «ماساچوست» قصد دارد پیشروی اش در نظرسنجی ها را محکم کند. کارزار تبلیغاتی او پس از ارائه مجموعه مفصلی از سیاست های پیشنهادی مثل خدمات رایگان بهداشتی، مالیات بیشتر بر ثروتمندان و تجزیه غول های فناوری جلب توجه زیادی کرده است.

او در پاسخ به سوال اول مناظره گفت: «وضع کنونی اقتصاد واقعا به نفع چه کسی است؟ بله اوضاع برای کسر کوچکتر و کوچکتری از ثروتمندان صدرنشین عالی است.»

او به شرکت های داروسازی و نفتی و مقاطعه کاران اداره زندان ها حمله کرد و در میان تشویق شدید حاضران نتیجه گیری کرد: «ما باید ساختارهای دولت، ساختارهای اقتصادی و کشور را اصلاح کنیم.»

 

rexfeatures_10321961i

 

الیزابت وارن گفته است: بیمه درمانی یک حق اولیه است و من برای آن خواهم جنگید.

9 کاندیدای دیگر این مناظره سعی داشتند در میامی خودنمایی کنند. از جمله  اوروک تسلطش به زبان اسپانیایی را به نمایش گذاشت و گفت که لازمه یک دموکراسی باثبات در کشور شنیده شدن همه صداهاست.

او که قبلا نماینده کنگره بود در جریان انتخابات سال قبل سنا در تگزاس درخشید، اما کارزار انتخاباتی او تاکنون کم انرژی بوده است.

بوکر هم بر نابرابری تمرکز کرد و گفت که شرایط اقتصادی در خدمت محله های سیاهپوست نشین و سایر اقلیت ها که او در آن زندگی می کند، نیست.

این سناتور اهل «نیوجرسی» هم تاکنون نتوانسته به جمع امیدهای اصلی حزب دموکرات راه یابد.

«ایمی کلوباچر» سناتور اهل «مینه سوتا»، «جولیان کاسترو» وزیر مسکن دولت اوباما و تنها لاتین تبار این رقابت ها، «بیل دی بلاسیو» شهردار نیویورک، «تولسی گابارد» و «تیم رایان» نمایندگان کنگره، «جری اینسلی» فرماندار ایالت واشنگتن و «جان دلانی» نماینده سابق کنگره دیگر رقبای حاضر در این مناظره بودند.

 

image

 

بیل دی بلاسیو شهردار نیویورک و یکی از کاندیداها گفته است: «این مبارزه برای نجات قلب و روح حزب ماست.» او در ادامه سخنان خود گفته است که حزب دموکرات، حزب مردم شاغل آمریکاست. دی‌بلاسیو در این مناظره گفت: «آری، ما خواستار وضع 70 درصد مالیات برای ثروتمندان هستیم و می‌ خواهیم دانشگاه‌ ها را برای همگان رایگان کنیم.»

در جریان بخشی از این مناظره نقص فنی میکروفن‌ ها باعث شد تا برای لحظاتی برنامه متوقف شود تا این مشکل حل شود.

همه این کاندیداها در نظرسنجی ها فقط کمتر از یک درصد آرا را به خود جلب کرده اند.

تعدادی از رسانه های آمریکایی می‌ گویند الیزابت وارن و جولیان کاسترو در مناظره اول نمایش بهتری داشتند.

کلیه 20 کاندیدای دموکرات باید ثابت کنند که قابلیت انتخاب و استحکام سیاسی لازم برای شکست دادن رئیس جمهور جمهوری خواه آمریکا را دارند.

 

ZJBGYHSONREYZATWRAIZWTLDCU

 

رئیس جمهور آمریکا که برای پیروزی در دور دوم در انتخابات شرکت می کند این مناظره را هنگام عزیمت به ژاپن برای شرکت در اجلاس گروه 20 از داخل هواپیمایش تماشا کرد اما واکنشی سرد نشان داد.

او پیشتر به کانال اقتصادی شبکه خبری فاکس گفت: «آیا مایلم مناظره را ببینم؟ مایلم این آدم ها را تماشا کنم؟ این گروه اصلا مرا به هیجان نمی آورد.»

او همچنین در طعنه ای به رقیب اصلی خود جو بایدن گفت: «بایدن یک فرد گم گشته است. او نمی داند کجاست.»

10 کاندیدای دیگر حزب دموکرات امشب در یک مناظره دوم شرکت خواهند کرد.

دو غول صحنه سیاسی حزب دموکرات - «جو بایدن» و «برنی سندرز» - پنجشنبه شب بینش متفاوت خود در مورد آینده آمریکا را ترسیم خواهند کرد.

بایدن، سناتور سابق و معاون رئیس جمهور سابق آمریکا، که در نظرسنجی ها پیش است برای سومین بار است که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می کند. او یک میانه گرای عملگراست که گاف ها و چرخش های ناگهانی اش باعث انتقاد شده است.

در نظرسنجی ها درست بعد از او سندرز قرار دارد که یک سوسیالیست است که قول یک «انقلاب سیاسی» متکی بر عوام گرایی اقتصادی را می دهد. بیمه رایگان بهداشتی و پرداخت 1600 میلیارد دلار بدهی دانشجویان از جمله برنامه های اوست.

«پیت بودجج» شهردار جوانی که کارزار او تحت الشعاع تیراندازی پلیس شهرش، «ساوث بند» در ایندیانا، به یک مرد سیاهپوست قرار گرفته هم مورد علاقه کارشناسان است.

سناتور «کامالا هریس» تنها زن سیاهپوست این رقابت ها، سناتور «کریستن گیلیبرند» از نیویورک که بر مسائل زنان تمرکز دارد و «اندرو یانگ» فعال در عالم کسب و کار و سرمایه گذاری هم برای جلب توجه تلاش می کنند.

شبکه ان بی سی، میزبان این مناظره ها، شرکت کنندگان در دو مناظره را به طور تصادفی انتخاب کرده است.

چالش رقبای درونی حزب دموکرات درخشیدن در زمینی است که عمدتا بر محور مخالفت با ترامپ و مسائل داغی مثل مهاجرت و تغییرات اقلیمی می چرخد.

اما شکاف های دیگری در میان آنها در مورد مسائلی جنجالی مثل استیضاح رئیس جمهور یا چگونگی حل مشکل نظام بهداشتی آمریکا وجود دارد.

کاندیدای نهایی حزب دموکرات در ماه ژوئیه سال آینده رسما تعیین خواهد شد و انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر خواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.