یک کارشناس معتقد است که نابودی این پهپاد نشانه ای از تمرکز بی سر و صدا ایران است. وی خاطرنشان می کند که «هر چند با توجه به اندازه پهپاد هدف گرفتن آن سخت نیست، ولی چند سال پیش چنین اتفاقی تعجب آور تلقی می شد و حالا ایران سامانه پدافندی بسیار چشم گیری دارد.»

به گزارش جماران؛ سی اِن اِن در گزارشی نوشت: حال که سر و صداها خوابیده، مشخص شد که یکی از درس های آموزنده در هفته گذشته در ارتفاع 22 هزار پایی رخ داده است.

ایران پهپاد گلوبال هاوک را پنجشنبه سرنگون کرد و این باور وجود دارد که اولین بار است که این ابزار تجسسی پنتاگون در آسمان ساقط می شود. سوای اینکه این حادثه برای چند ساعت باعث ایجاد خطر جنگ بین ایالات متحده و ایران شد، نشان دهنده گسترده تر شدن توانایی های نظامی تهران هم بود.

«آنها کار می کنند»، این حرف جرمی بینی، سردبیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای مجله ای نظامی، در مورد پدافند هوایی ایران است. او به سی ان ان گفت که این اتفاق «نشان می دهد که وقتی ایرانی ها واقعا سرمایه گذاری کنند، می تواند واقعا تاثیرگذار باشد».

«در خصوص موشک های بالستیک این را متوجه شده بودیم، ولی حالا انگار که در مورد سامانه های پدافندی هم همین طور است».

190621050700-0621-us-iran-tensions-01-exlarge-169

این تصویری است که سنتکام در خصوص مسیر پهپاد ساقط شده توسط ایران در تنگه هرمز منتشر کرده است.

پهپاد گلوبال هاوک پرنده ای معمولی نیست. هر فروند آن 110 میلیون دلار قیمت دارد و به سه نیرو احتیاج است آن را هدایت کنند. بال هایش از بوئینگ 737 پهن تر هستند و با موتور رولزرویس سرعت آن به 500 مایل بر سر ساعت می رسد و می تواند در ارتفاع 6500 پایی به جمع آوری تصاویر و اطلاعات بپردازد و این گونه از تیررس موشک ها زمین به هوا دور می ماند. حتی اگر موشک ها هم نزدیک آن شوند سیستم راداری هشدار دهنده ای دارد و همچنین سیستمی برای برهم زدن سیگنال ها و فرار تا آن موشک ها را گول بزند.

اما نابودی این پهپاد نشانه ای از تمرکز بی سر و صدا ایران است. بینی خاطرنشان می کند که «هر چند با توجه به اندازه پهپاد هدف گرفتن آن سخت نیست، ولی چند سال پیش چنین اتفاقی تعجب آور تلقی می شد و حالا ایران سامانه پدافندی بسیار چشم گیری دارد.»

سی ان ان با طرح این ادعا که ارتش آمریکا به هیچ وجه در درازمدت از سوی ایران در خطر نیست، افزود: اتفاق هایی نظیر پهپاد نشان می دهند که تهران هم می تواند با تلاش تاثیرگذار باشد و قطعا حریفی است که می تواند مقابل دشمنش ایستادگی کند. آمریکا برنده هر جنگ متعارفی در کوتاه مدت خواهد بود، اما آنها باید مراقب نبوغ ایرانی ها (از نظر طرف آمریکایی بد ذاتی آنها) باشند و همین باعث می شود که نبرد به سادگی نباشد.

با وجود اینکه بر محل وقوع حادثه هنوز بحث وجود دارد، تردیدی نیست که سپاه پاسداران ایران موفق به نابودی پهپاد شده است. ارتش آمریکا ویدئویی منتشر کرد که طبق آن ادعا می کند حادثه در 34 کیلومتری خاک ایران رخ داده، و مسیر پروازی را هم منتشر کرده که بیانگر این است که پهپاد جاسوسی هرگز وارد حریم ایران نشده است. در مقابل، جواد ظریف وزیر خارجه ایران هم مختصاتی را در صفحه توییترش منتشر کرد که پهپاد را در حریم ایران نشان می دهد – در نزدیکی شهر کوه مبارک.

190624152449-iranian-khordad-3-air-defence-system-exlarge-169

سپاه پاسداران انقلاب اعلام کرد که از سامانه موشکی زمین به هوای «سوم خرداد» استفاده کرده و حال تصاویری از آن در فضای مجازی دست به دست می شود، به عنوان سمبل قدرت ایران مقابل فناوری های پهپادی که آمریکا هر روز به آسمان می فرستد.

سوم خرداد اولین بار در سال 2014 به نمایش گذاشته شد و طبق گفته رسانه های دولتی برد درگیری آن به 75 کیلومتر می رسد و ارتفاع درگیری آن به 30 کیلومتر می رسد. شلیک موشک به احتمال زیاد از روی یک خودرو انجام شده، چون طبق گفته آمریکا از 70 کیلومتری شلیک صورت گرفته و در آن محدوده ایران ساختمانی ندارد. خلاصه بگوییم: تهران از پشت یک وانت بار پهپاد جاسوسی آمریکا را ساقط کرد.

با وجود اینکه آمریکا از 13 سال پیش که گلوبال هاوک آمد یگان پهپادی خود را به شکل گسترده بهبود بخشیده و قرار است از پهپاد ام کیو فور سی تریتون هم استفاده کند، ایران نیز موشک هایی دارد که نسبت به آن موشک مورد استفاده برای نابودی پهپاد در هفته گذشته پیشرفته تر هستند.

10 روز پیش از آن حادثه، ایران از موشک ارتقا یافته ای رونمایی کرد که بردش تقریبا دو برابر است و ساخت داخل هم هست – حاصل سالها تلاش مهندسی معکوس و شکار فناوری از سوی کشوری که درگیر تحریم است.

بینی می گوید که ایرانی ها فناوری راداری را یا خریدند یا اینکه خودشان آن ارتقا دادند که به آنها کمک می کند از فاصله زیاد دست به هدف گیری بزنند. «ما واقعا درک نمی کنیم چطور این سیستم های هدایت شونده کار می کنند».

photo_2019-06-25_19-29-41

تصویری از پرواز پهپاد ام کیو – فور سی تریتون

بینی اضافه می کند که زاویه حمله موشکی نشان می دهد که از سمت غرب به پهپاد نزدیک شده، نه از پشت سر، و این یعنی از سوی پرتاب شونده خودش به سمت پهپاد هدایت شده است.

این اولین باری نیست که ایران به فناوری آمریکایی ضربه ای وارد می کند. در سال 2011 هم آنها پهپاد آر کیو – 170 استلث را به زمین نشاندند و گزارش شده که از فناوری آن برای ساخت پهپادهای دیگر بهره بردند.

به نظر نمی رسد که از گلوبال هاوک چیز زیادی باقی مانده باشد که بتوان از آن استفاده کرد، اما هدف گرفته شدن در 22 هزار پایی دل یک ملت را خالی می کند، آن طور که ترامپ نوشته بود: «وارد جهنمش می کند».

این فقط یکی از پهپادی های بدون سرنشین گرانقیمت بود، اما سقوط آن تقریبا آمریکا را تا پای جنگ در منطقه پیش برد، و نشان داد که چقدر این اتفاقات ناگهانی اهمیت دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.