استعفای وزیر خارجه دولت مستعفی یمن می تواند دلایل متعددی داشته باشد؛ این در حالیست که خود منصورهادی هنوز استعفای خالد الیمانی را بررسی نکرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، وب سایت میدل ایست مانیتور گزارش داد «خالد الیمانی» وزیر خارجه دولت «عبد ربه منصور هادی» در یمن از سمت خود استعفا کرد.

الیمانی که در ماه مه 2018 این کرسی را تحویل گرفته بود، بعد از انتقاداتی که از سوی مقامات دولت منصور هادی نسبت به عملکرد او مطرح شد، تصمیم گرفت از این سمت استعفا دهد.

استعفای الیمانی در حالی صورت می‌ گیرد که او به صورت همزمان نماینده «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل برای پیگیری ارتباطات با طرف‌ های مختلف درگیر در جنگ یمن نیز بود. این حضور الیمانی سبب شده بود تا اعضای دولت هادی از او انتظار داشته باشند در برابر اقدامات «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن معترض باشد.

اعضای دولت هادی معتقدند گریفیتس نگاهی جانبدارانه نسبت به بحران یمن دارد و از انصارالله حمایت می‌ کند و الیمانی باید نسبت به عملکرد گریفیتس موضع انتقادی داشته باشد.

در همین خصوص، شخص منصور هادی، ماه گذشته در نامه‌ ای به دبیرکل سازمان ملل ضمن انتقاد از عملکرد گریفیتس مدعی شد که او در پی مشروعیت بخشی به حوثی‌ ها است.

هادی در این نامه نوشته است: «گریفیتس برای تضمین حضور انصارالله در الحدیده و بندر آن تحت نظارت سازمان ملل فعالیت کرده است».

سازمان ملل در تاریخ 14 ماه مه اعلام کرد که نیروهای جنبش انصارالله در راستای اجرای گام نخست توافق‌ استکهلم، از بنادر الحدیده و الصلیف و راس عیسی خارج شده‌ اند اما نیروهای وابسته به هادی مدعی شدند که آنچه رخ داده، ‌خدعه بوده و نیروهای انصارالله همچنان بر بنادر مسلط هستند چرا که آنها این بنادر را به نیروهای گارد ساحلی وابسته به خود واگذار کرده‌ اند.

این در حالی است که منابع آگاه اعلام کرده اند که وزیر خارجه دولت مستعفی یمن در اعتراض به اینکه در تصمیم‌ گیری‌ های سیاسی به حاشیه رانده شده بود، از سمت خود کنار رفته است.

برخی از تحلیل‌ ها هم حاکی از آن است که الیمانی به دلیل شکست مذاکرات صلح استکهلم تصمیم به استعفا گرفته است.

یمن اوضاع خوبی را شاهد نیست. صندوق حمایت از کودکان ملل متحد (یونیسف) در گزارشی اعلام کرده است که هر دو ساعت یک مادر و شش نوزاد تازه متولد شده در یمن جان خود را از دست می‌دهند.

این سازمان هشدار داد که چهار سال جنگ موجب وخامت اوضاع زنان و نوزادان شده است و وضعیت سلامتی این گروه در آستانه فروپاشی کامل است.

صلیب سرخ نیز اعلام کرد که میزان کودکان مبتلا به سوء تغذیه شدید در یمن طی سه سال اخیر 90 درصد افزایش یافته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.